صادرات ۹۰ میلیارد دلاری با ادامه روند رشد فعلی دست یافتنی است

خسروتاج: مطابق آمار مقدماتی گمرک ایران، بیش از ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که رشد ۱۳ درصدی در حوزه صادرات را نسبت به سال گذشته در همین محدوده زمانی نشان می دهد

مجتبی خسروتاج در نشست خبری صبح امروز بیست و چهارم مهرماه خود گزارش تجاری از تجارت خارجی ارائه داد. وی روند مبادلات خارجی غیر نفتی را در ۶ ماهه اول سال جاری خوب ارزیابی کرد و گفت: مطابق آمار مقدماتی گمرک ایران، بیش از ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که رشد ۱۳ درصدی در حوزه صادرات را نسبت به سال گذشته در همین محدوده زمانی نشان می دهد که با ادامه این روند تا پایان سال به رقم ۹۰ میلیارد دلار صادرات دست خواهیم یافت.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز مجتبی خسروتاج در نشست خبری گفت : مطابق قانون برنامه ششم می بایست به رشد ۲۱.۶ درصدی دست پیدا می کردیم که به دلیل مشکلاتی که در حوزه ارزی در کشور رخ داد، دستیابی به این رقم میسر نشد؛ ضروری است مراقبت های لازم در این بخش از سوی بانک مرکزی در حوزه ارزی صورت بپذیرد

وی گفت: در حوزه واردات نیز در همین محدوده زمانی ۱۲ درصد رشد منفی داشته ایم و حدود ۴ میلیارد دلار کاهش واردات را تجربه کرده ایم.

خسروتاج تراز تجاری را در شش ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته ۴.۵ میلیارد دلار منفی اعلام کرد و گفت: در بخش صادرات در ده فصل ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که ۷۶ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است و بیانگر تمرکز صادرات در اقلام خاص است و ضروری است با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده تنوع سازی صادراتی انجام بپذیرد.

خسرو تاج در ادامه آمار صادرات محصولات کشاورزی را ارائه داد و گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ مجموعا ۳.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار صادر شده که نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۷ و ۲۶ درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ۶۱ درصد واردات کالا ما کالای واسطه ای، ۱۴.۷ درصد سرمایه ای، ۱۶.۸ درصد مصرفی و ۷.۵ درصد سایر کالا ها بوده اند.

مجتبی خسروتاج در خصوص تعهد ارزی صادرکنندگان توضیح داد: تعهد ارزی برای برگرداندن ارز به کشور با پیمان های پولی متفاوت است؛ صادر کننده می تواند میزان درآمد ارزی خود را از صادرات به سامانه نیما اعلام کند و پس از بررسی و تایید از سوی سامانه نیما، از منابع ارزی خود در بانک های مورد نظر برای واردات کالا توسط خود صادر کننده و یا واگذاری این امتیاز به دیگری و تسویه آن استفاده کند.

وی تاکید کرد تعهد ارزی به معنای تحویل ارز به شکل اسکناس نیست.

خسروتاج اعلام کرد: از تاریخ ۲۲ فروردین ماه سال جاری تا کنون ۵.۹ میلیارد یورو معادل ۶.۷ میلیارد دلار ارز از سوی صادرکنندگان کالای غیر نفتی به سامانه نیما ارائه شده است و در همین مدت واردکنندگان توانسته اند ۴.۹ میلیارد یورو از نیما ارز بخرند.

وی اذعان داشت کلیه صادرات غیر نفتی مشمول اخذ تعهد ارزی هستند؛ در خصوص کالاهای ورود موقت مصوبه ای صادر شد که طبق آن چنانچه بیش از ۸۰ درصد کالای صادراتی از محل کالای ورود موقت باشد، مشمول تعهد ارزی نمی شود.

خسروتاج در پاسخ به انتقاد صادر کنندگان به موضوع قیمت گذاری گفت: به دلیل اینکه مرجع اخذ قیمت برای کالاهایی که بورس جهانی ندارند، عمده فروشی ها هستند و قیمت ها در عمده فروشی به دلیل نوسانات ارزی بالا رفته، بنا شد قیمت گذاری این سری کالاها بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود.

وی بر تعدیل تعهد ارزی تاکید کرد و گفت: هرچند میل برای کاهش تعهد ارزی وجود دارد، تلاش داریم تعهد ارزی به سطح معتدل برسد، به هر حال نرخ تسعیر ۴۲۰۰ تومان است و گمرکات موظفند بر اساس آن اقدام کنند.

کد خبر 25546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =