بخشنامه های محدود کننده بلای جان صادرات

اثرات بخشنامه های غیر کارشناسی بر بدنه اقتصاد کشور مخرب است و متاسفانه علی رغم تلاش های مکرر بخش خصوصی، استدلال فعالان اقتصادی شنیده نشد

ابراهیم جمیلی در نشست انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران، تحت عنوان "بررسی مشکلات بخشنامه پیمان سپاری ارزی" که عصر دوم مهرماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: اثرات بخشنامه های غیر کارشناسی بر بدنه اقتصاد کشور مخرب است و متاسفانه علی رغم تلاش های مکرر بخش خصوصی، استدلال فعالان اقتصادی شنیده نشد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، ابراهیم جمیلی اذعان داشت: ما همواره از دولت خواسته ایم که به ما اطمینان کند؛ با روند فعلی، صادرات لطمه خواهد خورد چرا که با اعمال بخشنامه هایی چون پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز صادرات، حفظ مشتریان قبلی غیر ممکن خواهد بود.

وی افزود: بخش خصوصی همواره در کنار دولت بوده و در روزهای سخت، در چارجوب قوانین و مقررات، همبستگی خود را اعلام کرده است.

جمیلی با اذعان به اینکه در شرایط فعلی محدودیت ها و مشکلات داخلی از تحریم ها سخت تر است، گفت: تصمیماتی که تحت عنوان کمک به صادرات اخذ شده ، در عمل مانع محسوب شده و بر ضد آن به کار گرفته می شود.

رئیس خانه اقتصاد در ادامه با اشاره به ویژگیهای مختلف کالای صادراتی و راهبردهای صادراتی متناسب به آنها، گفت: در حال حاضر برگشت ارز حاصل از صادرات در ساختار سامانه نیما، عملا ممکن نیست و همه تلاش ما را برای حفظ بازارهای صادراتی در شرایط تحریم بدون ایجاد حساسیت را بی اثر می کند؛ نتیجه این سیاست ها بسته شدن حساب صادرکنندگان در کشورهایی چون عمان، ترکیه و امارات است.

ابراهیم جمیلی با اظهار تاسف از شرایط بوجود آمده در بازارهای صادراتی گفت: خسران ناشی از سیاست های اعمال شده و محدودیت هایی که در حوزه صادرات رخ داده، قابل جبران نیست و باید پیش از آنکه سهم صادرات غیر نفتی کشور بیش از این کاهش پیدا کند برای آن چاره جویی کرد.

وی در ادامه به دو خواسته فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت خواسته اول ما از کارگروه تنظیم بازار که عملا برای اشتغال، زندگی و ارزآوری ما تصمیم می گیرد، این است که جلسه ای را برای شنیدن مشکلات و راهکارهای خروج از شرایط بد به وجود آمده برای صادرات تشکیل بدهد. و مطالبه دیگر ما از مجلس شورای اسلامی است مبنی بر اینکه به موقع بخشنامه ها را با قوانین تطبیق بدهد.

در پایان این نشست، نامه انجمن صادرکنندگان نمونه به رئیس جمهور پیرامون مشکلات بخشنامه های محدود کننده دولت و راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی، قرائت و مورد تایید حاضران در جلسه قرار گرفت.
ابراهیم جمیلی اظهار امیدواری کرد که با پیگیری های صورت گرفته، بتوان مشکلات حوزه صادرات غیر نفتی را رفع و فعالیت های صادراتی را از بن بست پیش آمده خارج کرد.

 

کد خبر 25369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =