ضرورت ورود شرکت های جدید به بورس برای جذب نقدینگی

بازار سرمایه باید توان جذب نقدینگی سرگردان را داشته باشد به همین منظور باید شرکت های جدید را وارد بازار سرمایه کنیم، روند افزاش سرمایه را تسریع کرده و انتشاراوراق بدهی از سوی بازار سرمایه را سرعت ببخشیم تا قیمت سهام شرکت ها در یک بازه کوتاه مدت صعود بی رویه نداشته باشد

در چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور روسای قوه قضائیه و مجلس و به ریاست حسن روحانی، پیشنهادهایی در جهت توسعه اشتغال، رونق تولید و بازار سرمایه و نیز تامین تسهیلات لازم برای این هدف در بازار مالی کشور مطرح و تصویب شدکه بر پایه آن اعمال سیاست‌های حمایتی در بازار سرمایه؛ کاهش نرخ مالیات فروش سهام وحق تقدم آن، در دستور کار قرار گرفت.

براین اساس در راستای تشویق و حمایت از گسترش بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سرمایه‌گذاری، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصویب شد که به مدت یک سال‌، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از 0.5 درصد ارزش فروش به 0.1 درصد کاهش یابد.

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص تاثیر اعمال سیاست های جدید دولت در حمایت از بازار سرمایه با کاهش نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم آن، بر روند رشد این بازار و جذب نقدینگی های سرگردان، اظهار داشت: آنچه که دولت و سایر قوا در جهت رشد بازار سرمایه مبنی بر کاهش هزینه های معاملات، توسعه بازار سرمایه، افزایش سرعت گردش سهام و در مجموع سیاست های تشویقی در نظر دارند از جمله موارد و ابزارهای بلند مدتی است که نتایج آن را هم باید در بلند مدت جستجو کرد .

علی اسلامی بیدگلی افزود: به عنوان مثال کاهش مالیات نقل و انتقال سهام به یک پنجم از 0.5 درصد می تواند منجر به افزایش سرعت گردش سهام در بازار سرمایه شود و قطعا در بهبود شاخص های کارایی بازار کمک خواهد کرد. براین اصل طبیعی است که روند بهبود را در یک بازه بلند مدت جستجو کنیم.

اسلامی بیدگلی در خصوص همزمانی افت شاخص های بازار سرمایه با این تصمیم دولت و قوه قضاییه و مجلس، یادآور شد: این که بازار سرمایه در چند روز گذشته روند نزولی را پیدا کرده ناشی از ورود یک دسته از ریسک های سیستماتیک است که متاسفانه هم زمان شده است با انتشار اخبار مثبت و ارایه راهکارهای بلند مدت برای بازار سرمایه، که در این مورد می توان گفت که این روزها شاهد افت قیمت های جهانی در کامودیتی ها هستیم که تاثیر آن در بازار سرمایه ایران هم به خوبی مشهود است. آنچه مسلم است درصورت تداوم این وضعیت درآمد انتظاری بنگاه ها کاهش پیدا میکند و به دلیل وجود این ریسک های سیستماتیک این روزها بازار روند نزولی پیدا کرده است.

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی عنوان کرد: ما اتفاق مثبتی را درچند روز اخیر در مورد بازار سرمایه کشوردر جهت ارایه راهکار بهبود بازار شاهد بودیم که هم زمان شد با افت قیمت های جهانی محصولات فلزی و پتروشیمی در بازارهای جهانی که این دو به نوعی اثر یکدیگر را درکوتاه مدت خنثی کرده است، اما ورود سه قوا جهت حمایت از این بازاربسیار تاثیرگذار است به ویژه در مورد کاهش مالیات نقل و انتقال که قطعا هزینه های معاملات را کاهش می دهد و موجب رونق بازار سرمایه در بلند مدت خواهد بود.

وی در مورد ورود بخشی از نقدینگی هزارو پانصد هزار میلیارد تومانی به بازار سرمایه و تاثیر هدایت بیشتر آن در رونق این بازار گفت: رونق بازار سرمایه نمی تواند رونق در یک فضای مجرد باشد و وابسته است به فضای اقتصادی کشور و سایر بازارها، اما درحال حاضر رونق بازار سرمایه با موانع متعدد روبروست که باید مرتفع شود. در واقع حوزه نظام پولی و مشکلاتی که گریبانگیر نظام بانکی کشور است یکی از موانع جدی رونق بازار سرمایه است که اگر به دنبال بهبود و ورونق بازارهای مالی کشور هستیم و به دنبال این هستیم که بازار سرمایه  بتواند ابزاری برای بهبود شاخص های رشد اقتصادی کشور باشد باید بتوانیم بازار پولی را به سامان برسانیم .

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه ما با یک کشور بانک پایه طرف هستیم که بخش عمده ای از پس اندازهای مردم در بازار سپرده است، تصریح داشت: براین اساس وقتی در یک نظام بانک پایه با چالش پولی مواجه می شوید ، بقیه بخش ها هم تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا نظام پولی باعث شده نرخ تامین مالی افزایش پیدا کند، رابطه بین تورم و نرخ بهره نامتعادل شود و این عدم تعادل ها و مشکلات باعث شده که سرمایه گذاران نتوانند برای دوره بلند مدت درآمد انتظاری پذیرفته شده در بورس را تخمین بزنند که طبیعتا این امر باعث بروز یک سری مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال راهکارهای بهبود بازار سرمایه هستیم با استقبال از این اتفاق مثبت که دولت و دیگر قوا بر انجام آن مصر هستند، باید هم زمان نظام بانکی کشور را نیز تصحیح کنیم.

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در پاسخ به این سوال که ورود سرمایه های سرگردان با سطح انتظار کسب سود در کوتاه مدت بدون آنکه از شرایط بازار بورس اطلاع داشته باشند و چقدر در افزایش و یا کاهش غیر واقعی سهام و شاخص ها می تواند تاثیرگذار باشد؟ گفت: روند ورود و خروج سرمایه سیال است و دایما از سمت بازاری به سوی بازار دیگر در حرکت است. این افراد که در اصطلاح به آنها سفته بازان گفته می شود دایم در بین بازارها در حرکت هستند و سرمایه شان را می چرخانند و طبیعی است که این ورود و خروج جریان نقدینگی منجر به نوسان در بازارها می شود.

وی در ادامه افزود: اما اتفاقی که اکنون افتاده از ماه های گذشته به دلیل رشد بی رویه بهای ارز در بازار غیر رسمی شاهد افول منابع سرمایه ای بودیم که براساس آن سرمایه گذاران و حتی مردم عادی به سمت کالاهای مصرفی به عنوان کالاهای سرمایه ای شده هجوم اوردند. ورود این افراد به بازارهای مختلف و خرید اتومبیل و یا ورود به قسمت سفته بازی مسکن نه به قصد مصرف بلکه به نیت افزایش سرمایه و محافظت از سرمایه در مقابل کاهش نرخ ریال بود. اما خوشبختانه این بازارها در حال حاضر با نرخ موجود ارز اشباع شده است و به همین دلیل بخشی از این نقدینگی به سمت بازارسرمایه هدایت می شود که بازاری مطمئن تر و بلند مدت تر است.

اسلامی بیدگلی با تاکید براینکه بازار سرمایه باید توان جذب این منابع را داشته باشد به گونه ای که همه جریان نقدی ورودی صرف افزایش صورت کسر از شاخص نشود، یادآور شد: تجربه غلطی که بارها در سال های گذشته شاهد آن بوده ایم این است که منابع به سمت بازار سرمایه هدایت می شود ولی بازار سرمایه در این هم زمانی نمی تواند مخرج کسر را متناسب با صورت کسر افزایش دهد که منجر به رشد بی رویه قیمت سهام می شود و به دنبال آن فشار عرضه و متورم شدن عرضه را خواهیم داشت، پیامدی که این روزها به نوعی شاهد آن هستیم. بنابراین ماباید بتوانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم برای بزرگ کردن متناسب مخرج کسر، که برای این منظور باید شرکت های جدید را وارد بازار سرمایه کنیم، روند افزاش سرمایه را تسریع کرده و انتشاراوراق بدهی از سوی بازار سرمایه را سرعت ببخشیم تا این عوامل بتوانند کمک کنند تابخشی از منابع جریان نقدینگی را به سمت بازار بورس جذب کنند که الزاما قیمت سهام شرکت ها در یک بازه کوتاه مدت صعود بی رویه نداشته باشد.

کد خبر 24902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =