آزمون اروپا با پایبندی به مراودات بانکی با ایران

آیا اروپا به کانال جدید بانکی که برای ارتقای مراودات مالی و بانکی با ایران طراحی کرده پایبند خواهد ماند یا تحت تأثیر آمریکا این کانال مسدود می شود؟

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص تاثیر اقدام اتحادیه اروپا در تاسیس بانک سرمایه گذاری EIB و نقش آن در مراودات بانکی ایران و اتحادیه اروپا، اظهار داشت: در این زمینه هنوز اطلاعات و نحوه همکاری با این بانک مشخص نشده است. این اقدام به عنوان یک کانال ارتباطی موثر و راهگشاست اما باید دید در ادامه اروپا چقدر بر تصمیمات خود با توجه به فشارهای آمریکا مصمم خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: قدر مسلم آمریکا واکنش نشان می دهد و بعید است که در این زمینه ساکت بماند. اروپا هم ریسک زیادی در این زمینه نمی‌کند و با توجه به تعرفه‌های امریکا مجبور است موارد لازم را رعایت کند. بنابراین قضاوت در مورد تاثیر آن در اقتصاد ایران زود است و باید منتظر واکنش دولت آمریکا و اعلام جزییات و نحوه همکاری توسط اتحادیه اروپا بمانیم.

این اقتصاددان درخصوص افزایش 22.1 درصدی نقدینگی و تاثیر آن بر بازارهای مختلف گفت: آثار نقدینگی سرگردان در بازارهای موازی و غیر مولد در ماه های اخیر خود را نشان داده است. البته وجود نقدینگی به تنهایی خطرناک نیست بلکه زمانی می تواند مخرب باشد که بازارهای موازی و غیر مولد را جذاب کند یعنی بازارهایی که در آن بستر سوداگری وجود دارد.

وی در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی‌ و تاثیر آن در بازارهای مالی گفت: کاهش نرخ سود در زمان مناسبی صورت نگرفت.

بغزیان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در بازار ارز و تصمیم به کاهش سهمیه صرافی‌ها بود که بهتر بود چنین تصمیمی با توجه به شرایط گرفته نمی شد.

وی با بیان اینکه باید بانک ها با سیاست ها همراهی کنند، افزود: بانک‌ها سال گذشته نرخ تعیین شده سود را رعایت نکردند و به یکباره با فروش اوراق این نرخ به ۲۰ درصد هم رسید ضمن آنکه برای مشتریان خاص خود نرخ‌های حتی بیش از ۲۲ درصد را نیز وضع می‌کنند.

بغزیان افزود: هنوز مشخص نیست که در زمان سررسید چگونه می خواهند سود این پول‌ها را بدهند ضمن آنکه دارایی‌های مسموم را هم نفروخته‌اند. آنچه اکنون در جامعه دیده می شود تصمیم مردم برحفظ ارزش پول شان است و ما می‌بینیم که هم دلار و هم طلا بازارهای متلاطمی دارد.

وی در مورد افزایش نقدینگی و آثار آن در ایجاد تورم گفت: رشد این حجم از نقدینگی توسط سیستم بانکی در دهه های گذشته است. در واقع نقدینگی مورد بحث ما با آنچه که شرکت ها از آن یاد می کنند دو مقوله متفاوت است. زیرا شرکت ها سرمایه در گردش خود را باید از طریق بانک و یا بورس تهیه کنند اما آنچه که در سطح کلان از آن یاد می شود در اصل گردش پولی است که در اقتصاد ایجاد شده و پایه پولی دارد و عدد واقعی پولی است که به صورت اسکناس و سکه در بازار در جریان است.

بغزیان در ادامه افزود: اشکال کار در تزریق پولی است که از مالیات به دست نیامده است. به تعبیری وقتی دولت در پرداخت حق العمل پیمانکاران چک می کشد و پیمانکار بعد از نقد آن را دوباره به حساب واریز می کند و این پول تبدیل به ریال نمی شود، در نتیجه این فقط یک عدد در حساب است یعنی پولی که اصلا وجود خارجی نداشته و فقط در حساب ها می چرخد و چند برابر می شود که نقدینگی را سرعت می دهد.

این اقتصادان با اشاره به اینکه اگر این نقدینگی به سمت کارهای غیر مولد برود ایجاد تورم خواهد کرد، یادآور شد: افزایش نقدینگی در اقتصاد لزوما نفی نمی شود اما روش ها و طریق ایجاد آن مورد بحث است. اینکه شبه پول، حساب های جاری و حساب های پس انداز را ضرب کنیم می شود آن عددی که این روزها بسیار از آن یاد می شود و اختلاف آن هم می شود افزایش نقدینگی که وقتی آن را تقسیم بر 365 روز کنیم می شود روزی هزار میلیارد تومان، همان عددی که رییس اتاق بازرگانی نسبت به آن هشدار داد.

 

 

کد خبر 24881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =