رشد هزینه های تولید مانع صادرات انگور و کشمش

اسدی: در صورت فقدان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تا چند سال آینده قرار است که محصولات تولیدی از جمله انگور نتوانیم مطابق با استاندارهای روز دنیا به کشمش تبدیل کنیم

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان انگور بیان کرد: افزایش شدید قیمت نهاده ها و سموم مورد نیاز، نبود حمایت های بانکی و سیستم بازرگانی مناسب تولیدکنندگان  را با مشکلاتی روبرو کرده است  به طوریکه این امر تاثیر مستقیمی بر کاهش تولید انگور، کشمش و به طبع آن صادرات این محصول ارزآور داشته است.

مسعود اسدی افزود: آمارهای طلایی که وزارت جهاد کشاورزی درباره صادرات محصولات کشاورزی از جمله کشمش ارائه می دهد، طی یک رصد میدانی  نشان می دهد که این ارقام به نحوی آمارسازی است.

به گفته این مقام مسئول از آن جا که سیستم بانکی کشور روی کشاورزان قفل است یا به عبارتی بانک ها شرایطی را برای ارائه تسهیلات از کشاورزان مطالبه می کنند که تولیدکنندگان قادر به تامین آنها نیستند؛ بنابراین این امر بر تشدید مشکلات کشاورزان دامن می زند.

اسدی با انتقاد از وضعیت اسفناک صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور بیان کرد: با وجود آنکه اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است، بیان کرد: براین اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته بادیدن تصاویری از نحوه فراوری و تولید محصولات ایرانی به بهانه عدم استفاده از روش های مدرن حاضر به خرید محصولات ما نیستند که درنهایت این امر موجب شده تا سایر کشورها سهم بازار خشکبار ایرانی را مصادره کنند.

وی ادامه داد: در بحث فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به قدری ضعیف هستیم که اکثر محصولات کشاورزی به روش سنتی 70 تا 80 سال گذشته تولید می شود که برای جلوگیری از تنزل رتبه صادرات محصولات کشاورزی از جمله کشمش در بازارهای هدف،دولت و سازمان تعاون روستایی هر چه سریع تر در بحث ایجاد صنایع تبدیلی مدرن باید ورود یابد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از این موضوع که دولت در نظر دارد که بخش خصوصی در زمینه صنایع تبدیلی سرمایه گذاری کند، افزود: حال جای این سوال مطرح است که در صورت فقدان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تا چند سال آینده قرار است که محصولات تولیدی از جمله انگور نتوانیم مطابق با استاندارهای روز دنیا به کشمش تبدیل کنیم.

به گفته وی نوسان نهاده های مورد نیاز از جمله کودهای ریز مغذی وسموم تخصصی تاکستان ها، افزایش هزینه های گارگری و نبود ایجاد بازرگانی مناسب برای خرید محصولات کشاورزان بر افت صادرات کشمش در سال های اخیر تاثیر بسزایی داشت که با ادامه این روند وضعیت صادرات به مراتب بدتر خواهد شد.

اسدی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی در ایجاد بازرگانی مناسب برای خرید محصولات کشاورزی هر یک دیگری را مسئول می داند ، درحالیکه با وجود قانون انتزاع این امر جای تاسف است که وزارت جهاد وظایف خود را به وزارت بازرگانی پاسکاری می کند و معتقد است که در بخش فروش محصولات و بازرگانی خارجی نقشی ندارد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان سخنان خود با بیان اینکه ایجاد برند جهانی کارسختی نیست، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید متولی این امر باشد به طوریکه برای ایجاد برند جهانی با برگزاری همایش بین المللی در پایتخت شهر کشمش و تبلیغات گسترده بین المللی به سهولت می تواند این کار را انجام دهد اما تازمانی که وزیر و معاونانش بخواهند در داخل ساختمان وزارت جهاد، صرف این موضوع که کشمش تولیدی از کیفیت بی نظیری در دنیا برخوردار است اقدام به برند جهانی کند، این امر آرزویی بیش نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 24711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =