آمریکا؛ بازنده واقعی خروج از برجام

dailypioneer در گزارش نوشت: ضربه ای که خروج آمریکا از توافق برجام وارد کرده به انزوا و عقب نشینی منجر خواهد شد اما نه برای ایران بلکه برای ایالات متحده

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از dailypioneer ضربه ای که خروج آمریکا از توافق برجام وارد کرده به انزوا و عقب نشینی منجر خواهد شد اما نه برای ایران بلکه برای ایالات متحده. بر اساس این گزارش خروج آمریکا از برجام که در سال 2015 بین ایران و 6 قدرت جهانی توافق شده بود باعث از بین رفتن نظم بین المللی بر اساس هژمونی آمریکا در جهان خواهد شد.

دلیل این امر نیز تغییر جهت کشورهای آسیا و نگاه به درون این کشورها با محوریت قدرت هایی ازجمله چین و هند و همچنین دنباله روی اروپا از کشورهای آسیایی است. به عبارتی آسیا و اروپا به طرز قابل توجهی به دنبال جایگزینی آمریکا هستند و در زمان کنونی این موضوع بیش از هر زمان دیگر مشخص است.

این گزارش در ادامه با پوچ و غیرمنطقی دانستن انتظارات آمریکا از ایران برجام را یک سپر امنیتی مهم برشمرده و معتقد است جلوگیری از فعالیت های هسته ای و حتی حتی مباحث موشکی هیچ ارتباطی با انتقادات و بهانه های ترامپ ندارد و تنها به دلیل اختلافات چهل ساله واشنگتن و ایران است و آمریکا در تلاش است تا با این اهداف مسیر را برای تغییر نظام هموار سازد.

با این حال اروپا و کشورهای آسیایی دلایل اقتصادی را برای حمایت از ایران و جایگزینی آمریکا مطرح می کنند. آنچه باعث می شود اروپا علیه آمریکا اقدام کند تحریم های ثانویه علیه شرکت هایی است که پس از این قصد دارند با ایران وارد مراوده شوند.

این در حالی است که روسیه نیز از تحریم های شدید آمریکا به دلیل بحران کریمه تأثیر گرفته و دل خوشی از واشنگتن ندارد و همچنین چین و اروپا که در جنگ تجاری با آمریکا هستند. با این حال dailypioneer در ادامه معتقد است فشارهای آمریکا اگرچه به صورت موقت اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار می دهد اما به دلایل متعددی باید گفت این موضوع گذرا است چراکه ایران به صورت روزافزون در حال توسعه روابط خود با آسیا است که این موضوع حائز اهمیت است.

نفوذ سیاسی ایران در کشورهای مختلف از جمله لبنان و عراق که در انتخابات اخیر نیز به نمایش گذاشته شد موضوع مهم دیگری است که نشان می دهد ایران دست بالا را در منطقه دارد. این گزارش بار دیگر با تأکید بر این که تحریم های جدید اقتصاد ایران را به شدت تحت تأثیر قرار نخواهد داد مخصوصا آن که دو شریک مهم و استراتژیک ایران یعنی چین و روسیه در حال حاضر از روابط چندان مناسبی با آمریکا برخوردار نیستند.

این موضوع یک حقیقت مسلم را با خود به همراه دارد که ایران حتی بعد از توافق برجام و حتی در دوره ای که دولت دست دموکرات ها بود نیز ارتباطات گسترده بین المللی را در حوزه های مثلا بانکی تجربه نکرده است و تقریبا شرایط به همان منوال تحریم ادامه یافته بود.

به علاوه همواره ترس شرکت های اروپایی از واشنگتن باعث شده بود تا در حوزه های جذب سرمایه خارجی شاهد تعلل و تحرکات دست به عصا از سوی اروپایی ها باشیم و تمام این موارد باعث می شود که بتوان گفت اتفاق وحشتناکی بعد از تحریم های آمریکا رخ نخواهد داد. خصوصا آن که ایران هیچگاه به کشورهای غربی اتکای مطلق ندارد و همواره نگاه به شرق را بر غرب ترجیح داده است.

در این نوع رابطه باید به هند به عنوان یکی از محورهای بی توجهی به تحریم های آمریکا نگاه کرد. هند در ماه فوریه میزان واردات خود از نفت ایران را دو برابر کرد و رفتار این کشور به گونه ای است که نشان می دهد قصد ندارد در برابر رفتارهای غیرواقع بینانه آمریکا کرنش کند.

هند مدتها است با چین، روسیه و ایران مذاکرات غیررسمی دارد و این نشان می دهد دهلی نو به دنبال اتحاد در آسیا است. در این بین مهمترین اشتراک اقتصادی ایران و هند در پروژه چابهار خودنمایی می کند که هند را مستقیما به افغانستان متصل می کند. همچنین هند از مدتها قبل اقدامات خودسرانه آمریکا را پیش بینی کرده بود و به همین دلیل تصمیماتی اضطراری برای این شرایط را اندیشیده بودند و به عنوان مثال جایگزینی ارز دلار یکی از این قبیل تصمیمات بود.

این قبیل تصمیمات که به نظر می رسد در جای جای دنیا در حال وقوع است می تواند ضربه ای مستقیم برای دلار محسوب شود چراکه در حال حاضر اروپا نیز به دنبال استفاده از یورو به جای دلار در مراودات با ایران است.نکته دیگر آن که ایران سالها است از قدرت های غربی فاصله گرفته و نگاه به قدرت های غیرغربی را در دستور کار خود قرار داده است. به خصوص در ارتباط با کشورهایی که ارتباط کمی با آمریکا دارند این موضوع مشهودتر است.

به همین دلیل انتظار این که تحریم ها به سرعت روی اقتصاد ایران اثرات بالایی بر جای بگذارند وجود ندارد. به عبارتی که dailypioneer در این گزارش می نویسد ایران آموخته است که سالها تحت تحریم ها زنده بماند. در این بین ضربه ای که از تحریم ها حاصل خواهد شد متوجه خود آمریکا است نه ایران چراکه باعث می شود ایالات متحده به زودی منزوی گردد کشوری که تاکنون چندین جنگ را علیه کشورهای غیرغربی به راه انداخته و از طرفی دیگر اعتمادی به آمریکا در بین کشورهای دنیا وجود ندارد.

به این ترتیب کشورهای دنیا به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای دیگر غیر از آمریکا خواهند بود همانطور که این اتفاق اکنون آغاز شده است. نزدیک شدن هندوستان، روسیه، چین و ایران و ژاپن به علت فاصله گرفتن این کشورها با ایالات متحده است که نشان می دهد آسیا می تواند مسیر خود را باقدرت ادامه دهد.

کد خبر 24680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =