۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
وضع ما در عراق خوب است

حميد حسيني - عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق

روشی که امیدواریم در آینده با در پیش گرفتن آن ممنوعیت و افزایش تعرفه را پشت سر بگذاریم این است که کالای صنعتی را نیمه تکمیل به عراق صادر کنیم و اقدامات نهایی مثل بسته بندی را در این کشور انجام دهیم. با وجود مشکلاتی مثل ممنوعیت صادرات برخی اقلام ایرانی به عراق یا افزایش تعرفه ها و بسته شدن مرزهای کردستان عراق، در تجارت با این کشور سال خوبی را پشت سر گذاشتیم. مجموع صادرات اقلام کالایی ایرانی به عراق در سال 96، 300 میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافت و کل سقف صادرات به این کشور با اضافه شدن سهم گاز بیشتر شد. هرچند در سال گذشته نگران بودیم که بستن مرزهای کردستان عراق بازار ما در این کشور را به رقبای ما بسپارد اما در دوماه پایانی سال روند صادرات ما به این کشور دوباره عادی شد. اکنون پا به پای چین و ترکیه در بازار عراق رقابت می کنیم و تقریبا سهم برابر در این بازار داریم. سهم ترکیه از بازار عراق 8.5 میلیارد دلار، چین 8 میلیارد و 300 میلیون دلار و ایران را در نظر گرفتن سهم گاز 8 میلیارد دلار است.

با وجود این وضعیت امیدوارکننده اما از نظر ویترین کالا و فعالیت های تبلیغاتی خوب عمل نمی کنیم. ظرفیت بیشتری برای حضور در بازار عراق داریم که بلااستفاده مانده است. برنامه داریم تا در بخش خرده فروشی عراق وارد شویم. از سوی دیگر با آغاز پروژه های فنی و مهندسی ایرانی در عراق این امید وجود دارد که سهم ایران از صادرات به این کشور افزایش پیدا کند.

اصلی ترین محصولات صادراتی ایران به عراق موادغذایی است و دومین محصول صادراتی ایران به این کشور انواع مصالح ساختمانی است که از فولاد، آهک، کاشی و سرامیک را در برمی گیرد. محصولات پاک کننده و شیمیایی هم در رتبه دوم قرار دارد. بازار عراق، بازار خوبی برای کالای ایرانی است حتی در زمینه خودرو که به دیگر کشورها دنیا صادرات نداریم، در این بازار موفق عمل می کنیم.

تجربه بازار عراق نشان می دهد که هرجا خوب کار کنیم، کالای ایرانی را خوب معرفی کنیم، از فروش کالا در مرزها اجتناب کنیم، صادرات صرف را کنار بگذاریم و به مشارکت با شرکای خارجی روی بیاوریم، موفق خواهیم شد. در استراتژی توسعه صنعتی توصیه شده که برای حضور موثر در بازار کشورهای همسایه کالا را نیمه تولید کنیم و در کشور مقصد تکمیل کنیم. روشی که امیدواریم در آینده با در پیش گرفتن آن ممنوعیت و افزایش تعرفه را پشت سر بگذاریم این است که کالای صنعتی را نیمه تکمیل به عراق صادر کنیم و اقدامات نهایی مثل بسته بندی را در این کشور انجام دهیم. دولت عراق به شدت از تولید داخل حمایت می کند و افزایش تعرفه یکی از ابزارها برای تحقق این هدف است.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 24058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =