اعلام رضایت شرکت های آلمانی از حضور در ایران

نمایندگان شرکت های آلمانی معتقدند ایران فرصت بسیار مناسبی برای حضور این شرکت ها است البته برخی مشکلات هنوز به قوت خود باقی است

به گزارش اگزیم نیوز همایش تجاری – اقتصادی ایران و آلمان که روز گذشته در اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان برگزار شد با حضور شرکت های آلمانی برگزار شد و نمایندگان این شرکت ها در این همایش به مشکلات و راهکارهایی که برای توسعه روابط با ایران وجود دارد پرداختند. در این همایش اکسل آیکهورن از شرکت زیمنس، آندریاس اشمیت نماینده شرکت بوش، بیورن اشتویبیگر و هولکر هایمس نمایندگان شرکت رودل در ایران، اسپندار مزبلورچی مدیرعامل ماموت خودرو و نماینده رسمی فولکس واگن در ایران و نازنین بهمنی مدیرعامل بی سی دیجیتا و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان به گفتگو پیرامون این موضوع پرداختند.

در این نشست درمورد قوانین ایران مبنی بر بومی سازی بخشی از تولید محصولات خارجی تاکید شد که در این زمینه نمایندگان زیمنس و رودل با اشاره به عدم وجود مشکل در مسیر تولید محصولات خود در ایران تصریح داشتند که حضور در بازار ایران را یک فرصت عالی می دانند.

آکسل آیکهورن نماینده زیمنس در ایران تاکید کرد که بسیاری از واگن های لوکومتیو در ایران تولید می شود و این امر ربطی به قوانین ایران در مورد بومی سازی نداشته و با رضایت کامل این شرکت انجام می شود.

وی با اشاره به وجود تحریم ها و ممنوعیت های اعمال شده برای حضور شرکت های اروپایی در ایران یادآور شد: مشکلات زیادی در این مورد وجود دارد اما ما توانسته ایم با رایزنی لازم با مقامات ایرانی موانع را تا حد زیادی برطرف کنیم تا جایی که نمایندگان رنو در جلسه ای به ما گفتند که این محصولات را از المان آورده اید و ما در جواب قاطعانه گفتیم تولید آنها در ایران انجام شده است.

نماینده زیمنس نیز با تاکید براینکه بومی سازی یک فرصت برای این شرکت است گفت: در این زمینه ساخت 150 لوکوموتیو در دستور کار است که بخش از آن در المان و مابقی در ایران اجرایی می شود. شرکت زیمنس این کار را در چین هم عملیاتی کرد یعنی از قطعات کوچک آغاز شد و بعد به تولید قطعات مورد نیاز رسید.

نماینده فولکس واگن با بیان اینکه برای بومی سازی هیچ مشکلی وجود ندارد گفت: در ایران منابع ارزان و نیروهای تحصیل کرده وجود دارد که بستر های لازم را برای  بومی سازی مهیا می کند. من این را به عنوان یک فرصت نگاه می کنم. ما برای رفع چالش ها با وزارتخانه های مربوطه طی جلسات متعدد به گفتگو نشستیم و توانستیم با همکاری قوا، 560 تولید کننده داخلی را ممیزی کنیم تا به هدف خود برسیم.

بلورچی  یادآورشد: ما با توجه به تقاضای بازار جلو می رویم باید تقاضا زیاد باشد تا کارخانه را به ایران بیاوریم و این کار سال ها طول می کشد تا هزینه ها را پوشش دهد بنابراین با رعایت ساختار بازار می توان در ایران به یک شرکت پایا تبدیل شد.

وی با اشاره به درک فرهنگی کسب کار در ایران گفت: پایایی مقررات، استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت و اقتصاد مقیاس مهمترین عامل پویایی در بازار ایران است. اینکه ماموت توانسته 20 سال در این بازار باشد و با رشد 2 رقمی ماندگار شود محصول همین تفکر است یعنی دوره های کوتاه مدت، سرمایه گذاری های متناوب و در نهایت توازن و کسب اعتماد مشتریان ایرانی است.

نماینده شرکت بوش با اعلام اینکه این شرکت همیشه آماده بومی سازی براساس قوانین ایران است و شفاف ترین شرکت تجاری دنیاست گفت: اگر شرکت های سرمایه گذار خارجی با شفافیت و صداقت به بازار ایران وارد شوند و گفتگو کنند متوجه می شوند که قوانین و سیستم حاکم بر تجارت ایران مشکلی ندارد فقط باید قبل از شروع سرمایه گذاری انتظارات دو طرف مورد بررسی جدی قرار گیرد تا در حین اجرا با مشکل مواجه نشوند.

مدیرعامل بی سی دیجیتا با بیان اینکه شرکت های آی تی آلمان در ایران بازار بسیار خوبی دارند عنوان کرد: دو سال پیش وقتی وارد بازار ایران شدیم هیچ مشکلی با فاینانس نداشتیم . تا حدودی بحث برخورد تمدن ها بود و از آنجا که ایرانی ها در زمینه آی تی از اطلاعات بالایی برخوردار هستند نیاز به تعامل زیادی بود.

بهمنی یادآورشد: شرکت های چند ملیتی باید مقررات ایران را پذیرا باشند. تنها مشکل ما در بدو ورود انتظارات بالای ایرانی ها در مسئله امنیت این حوزه بود که توانستیم با گفتگو و اعتماد سازی موانع را هموار کنیم. در کار مشترک با ایران نکته مهم اسناد مالی و استانداردها و ساختار متفاوت است. شرکت هایی که در ایران موفق بوده اند پیچیدگی های خود را دارند زیرا نوسانات دایمی ارز در این زمینه بحران ساز است.

نمایندگان شرکت رودل در ایران نیز از توجه به انتخاب شریک مناسب برای گسترش تبادلات تجاری به عنوان یک اهرم رشد یاد کردند و گفتند: با وجود شرکای شفاف شرایط توسعه و رشد فراهم می شود. لازم است در این زمینه درک متقابل وجود داشته باشد و از آنجا که در ایران کار می کنیم باید به قواعد کسب و کار ایرانی احترام بگذاریم یعنی در یک جایی نمی شود متفاوت عمل کرد و رعایت منشور اخلاقی بسیار مهم است.

کد خبر 23898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =