ضرورت های واردات برای تولید

نفس واردات نکوهیده نیست چراکه بیشترین میزان واردات در اقتصا ایران برای بخش تولید صورت می گیرد و به واردات کالاهای سرمایه ای اختصاص دارد

نگاهی به رشد واردات در 10 ماهه سال جاری گمانه زنی های متفاوتی را نشان می دهد. برخی کارشناسان معتقدند دلیل افزایش واردات آن است که بخشی از قاچاق که در کشور در سال های گذشته صورت می گرفت اکنون به صورت قانونی انجام می شود و از مجاری قانونی وارد می شود که این مسأله روی آمارهای وارداتی اثر گذاشته است.

برخی دیگر معتقدند رشد روز افزون قیمت های جهانی محصولات وارداتی در قیاس با کالاهای صادراتی عامل دیگری است که در کنار افزایش حجمی واردات باعث شده تا آمارهای وارداتی ارقام بالاتری را نشان دهد. برخی دیگر معتقدند وضعیت تولیدی در کشور در حال بهبود است و رشد واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای نشان می دهد بهبود تولید عامل رشد واردات بوده است.

با تمام این اوصاف باید گفت رشد شدید کسری تراز تجاری در مدت 10 ماه اخیر که از رقم 300 میلیون دلار (مثبت) به منفی 7 میلیارد دلار رسیده موضوعی نگران کننده است که به رشد شدید بهای ارز نیز منجر شده است و نیازمند تجزیه و تحلیل است.

در این بین رییس مجمع عالی واردات با بیان اینکه امروزه بیش از ۸۰ درصد واردات رسمی کشور، وارداتی صنعتی است اذعان کرد: گذشته از شعارهایی که در کشور ما بر علیه واردات وجود دارد، واردات در دنیا بعنوان عاملی مولد شناخته شده است.

مناقبی افزود: واردات می تواند لوکوموتیوی برای حرکت درست تولید داخلی در زمینه کالاهای مصرفی، واسطه ای و ماشین آلات باشد.

رییس مجمع عالی واردات در پاسخ به این سوال که کالای مصرفی چگونه میتواند یک مولّد باشد؟ تصریح کرد: هرگز نمی توان نیاز را با شعار برطرف کرد لذا تولیدکنندگان داخلی در روند واردات صحیح،با کالایی با کیفیت روبرو خواهند شد و در صدد رقابت با آن برخواهند آمد و به طور قطع میتوان گفت تحقق چنین امری موجبات ارتقای سطح تولید کشور را فراهم خواهد کرد.

وی بار دیگر ضمن تاکید بر اینکه واردات امری نکوهیده نیست بیان داشت: در تعریف چیستی واردات همین بس که در ذات خود چیز بدی نیست اما صد در صد سیاست زده است بطوریکه امروزه در کشوری نظیر ایران هر کسی که می خواهد بر اریکه ی قدرت و سیاست تکیه زده و جایگاهی برای خود دست و پا کند واردات را سدّ راه تولید کشور معرفی می کند اما باید دید آیا کشورهای مترقّی دنیا به منظور پیشرفت خود،دست از واردات برداشته اند؟ لذا به عقیده ی من عدم وجود واردات به نابودی صادرات خواهد انجامید.

رئیس مجمع عالی واردات اذعان کرد: در حالی که کشورهای پیشرفته ی دنیا از واردات بعنوان صنعتی مولد در تولید بهره می برند برخی مسئولین، واردات را به امری نکوهیده و دستخوش سیاست تبدیل کرده اند.

علیرضا مناقبی اظهار داشت: گام نخست و اساسی در این باره آن است که ابتدا باید موضوع تجارت را از موضوع سیاسی تفکیک کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بحث تجارت در ایران کاملا سیاست زده شده،وقتی واردات را مذموم و مخل آسایش اجتماعی و تولید اعلام می کنیم لاجرم همه به این نتیجه می رسند که ما مجبوریم کالایی مصرفی را بپذیریم و به مصرف برسانیم در حالی که این دیدگاه غلط است.

کد خبر 23634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =