چابهار، تکمیل پازل تجارت با عمان

محسن ضرابی - رییس اتاق مشترک ایران و عمان

فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با حرکتی آرام و کند بعد از سال‌ها انتظار عملیاتی و رسماً آماده ورود به بازار تجارت بزرگ منطقه شد، بندری که هم برای فعالان تجاری داخلی  فرصت‌های جدیدی را فراهم می‌کند و هم روند کار بسیاری از فعالان اقتصادی کشورهای منطقه را تسهیل می‌کند.

این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی، سال‌ها پیش بایستی چشم‌وچراغی می‌شد برای آمدوشد کشتی‌های بزرگ و تبدیل‌شدن به هاب ترانزیتی منطقه، بندری که شاید موقعیت ویژه، نزدیکی آن به کشورهایی نظیر عمان، افغانستان، پاکستان، کشورهای شرق آسیا و آسیای میانه، باعث آن شده که چهار کشور ایران، عمان، ازبکستان و ترکمنستان برای تفاهم‌نامه‌ای به نام عشق‌آباد در کنار هم جمع شوند.

فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل اهمیت بالا با حضور رئیس‌جمهور و نمایندگان بسیاری از کشورها ازجمله وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات عمان به بهره‌برداری رسید. این بندر که جزر و مد دریایی به نام عمان را پذیرا است، دریایی بزرگ و متصل به آب‌های آزاد در میانه دو کشور دوست و همسایه ایران و عمان محسوب می‌شود.

عمان کشوری که رویای بزرگ برای حضور در بازی بزرگان تجارت در سر دارد، با به‌کارگیری نیروهای خلاق بین‌المللی، ساخت بنادر خود ازجمله صحار را برای این حرکت بزرگ مهیا کرده است و دست رد بر سینه هیچ تاجر و بازرگان و سرمایه‌گذاری نمی‌زند.

 آنچه در این سال‌ها روند کار را با مشکل مواجه کرده بود، نبود بندری در حد و اندازه کشورهای همسایه در دریای عمان که نزدیکی آن با صحار بتواند تکمیل‌کننده حرکت چرخ‌دنده‌های تجارت دو کشور شود، بود. از دید اعضای اتاق مشترک ایران و عمان، توسعه چابهار و تبدیل آن به بندری شایسته در نزدیکی بندر پیشرفته صحار در عمان می‌تواند زیرساخت لازم برای جهش تجاری دو کشور و همچنین همکاری مشترک با کشورهای دیگر را فراهم کند همچنین می‌تواند چرخه کار را تسهیل کند و حجم مبادلات کالا را از دو بندر افزایش دهد.

بندر چابهار و بندر صحار مکمل بسیار خوبی برای یکدیگرند، بندر صحار می‌تواند نقش بندر ترانشیپ و بندر چابهار می‌تواند نقش بندر ترانزیت را به خوبی در منطقه بازی کند و این دو بندر با هم می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای بنادر فعلی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باشند.

شاید در حالت عادی بندر چابهار سهم چندانی از واردات کشور نداشته باشد اما در حالت بحرانی این بندر می‌تواند به‌عنوان تنها بندر تخلیه کالا مورد استفاده قرار گیرد.

بندر شهید بهشتی چابهار به حجم هشت ونیم میلیون تن که سه برابر قبل ظرفیت دارد و شاخص‌های مهم و زیر ساخت‌های لازم را برای واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ را دارد، امروز به بهره‌برداری رسید. این موفقیت ترسیم‌کننده روزهای خوبی برای ایران و منطقه است .

عمانی‌ها هم از آماده شدن بندر شهید بهشتی چابهار خوشحالند چراکه کشتی‌های بزرگ رسیده به بندر صحار که مقصدی در آن سوی مرزهای ایران دارند به راحتی به چابهار رفته و بار خود را تخلیه می‌کنند.

نگاهی به نقشه جغرافیا به‌خوبی نشان می‌دهد بندر چابهار چگونه در آینده نزدیک با تکمیل فازهای بعدی، چون نگینی در انگشتری منطقه خودنمایی خواهد کرد. کشورهای منطقه از پاکستان و افغانستان گرفته تا کشورهای حاشیه شمالی به‌خصوص روسیه در آینده نه‌چندان دور نام بندر شهید بهشتی چابهار را بیشتر زمزمه خواهند کرد و کشورهای امضاکننده پیمان عشق‌آباد را دوباره به میز مذاکره خواهد آورد تا این بار برای توسعه بیشتر و اجرای توافق‌نامه وارد عمل شوند.

البته با توسعه بندر چابهار همه چیز تمام نمی‌شود و اگر ما به دنبال درخشش این نگین هستیم باید به راه‌های ارتباطی بعد از چابهار نیز توجه داشته باشیم. راه مناسب امن جاده‌ای و ریلی و خطوط منظم پروازی که امیدواریم آن‌ها نیز هرچه زودتر عملیاتی شوند به‌ویژه اگر خط ریلی شانگهای-اروپا که از ترکمنستان و ایران عبور می‌کند، ارتباط مستقیم با بندر چابهار پیدا کند، می‌توان شاهد ترافیک سنگین حمل‌ونقل کالا در این مسیر بود.

با فعال شدن بندر چابهار، پروژه‌های زیرساختی بسیاری که همگی اقتصادی نیز هستند، تعریف خواهد شد که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بندر و منطقه آزاد چابهار، فعالیت این بندر را دوچندان کند.

ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به دولت و تمامی دست‌اندرکاران، به‌عنوان نماینده فعالان بخش‌خصوصی ایران و عمان که اهمیت راه‌اندازی این بندر را با تمام وجود احساس کرده‌ام معتقدم، آینده درخشانی پیش روی تجار این منطقه خواهد بود.

بنادر و مناطق آزاد صحار و چابهار که هر دو موقعیت استثنایی دارند، می‌توانند به هاب مواد غذایی منطقه تبدیل شوند و این دو بندر می‌توانند تکمیل‌کننده فعالیت‌های هم بوده و کشورهای بسیاری را از خدمات خود بهره‌مند کنند.

 

منبع: اتاق ايران

کد خبر 22707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =