۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
شرایط  ثبت شرکت در عمان

 ثبت شرکت در عمان

 

ثبت شرکت در عمان به دو صورت ممتاز و درجه یک انجام پذیر می باشد. با توجه به برداشته شدن تحریم ها علیه کشورمان ایران LC های ایران در کل کشور های عربی انتقال داده شده به مسقط بانک عمان و بدین ترتیب بازرگانان ایرانی با ثبت شرکت در عمان وافتتاح حساب بانکی و اخذ اقامت ممتاز عمان می توانند از مزایای LC های دولتی به همراه ارز دولتی استفاده کنند و از بندر سها برای ترانزیت کالا استفاده نمایند و هزینه جاری واردات به ایران را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

۱- شرکتهای کارآفرین خارجی در عمان می توانند مالکیت کامل شرکت با مسئولیت محدود را در اختیار داشته باشند اگر شرکت ۱) به نفع اقتصاد عمان تلقی شود و میزان سرمایه پرداخت شده ۱.۳ میلیون دلار آمریکا باشد یا ۲) شهروند آمریکایی باشد و یا این که ملیت شورای همکاری خلیج فارس را به عنوان سهامدار داشته باشد.

۲- عمان دارای چندین منطقه آزاد می باشد که ۱) مالکیت ۱۰۰درصد خارجی ۲) دستیابی نامحدود مشتریان عمانی ۳) عوارض گمرکی صفر را فراهم می آورد.

۳- شرکت خارجی می تواند شعب خود را با مالکیت کامل در عمان به ثبت برساند در صورتیكه ۱) شرکت مادر شرکتی آمریکایی یا ملیت شورای همکاری خلیج فارس باشد ۲) شعبه برای اقتصاد عمان لازم تلقی گردد ۳) مجری قراردادهای خارجی باشد.

۴- شرکت خارجی می تواند دفتر نمایندگی خود را با مالکیت کامل در عمان برای تعامل در فعالیت هایی مانند ۱) ترویج و ارتقاء کسب و کار شرکت مادر ۲) تحقیقات بازار به ثبت برساند. دفتر نمایندگی در عمان نمی تواند فروش مستقیم در عمان داشته باشد.

 

·   ثبت شرکت در عمان با مسئولیت محدود

۱- ثبت شرکت در عمان با مسئولیت محدود رایج ترین نهاد کسب و کار برای راه اندازی یک شرکت در کشور عمان است. مانند همیشه، این شرکت یک نهاد حقوقی یا حقیقی است. به طور خاص، یک شرکت شامل صاحبان آن، سهامداران و مدیران و افرادی که آن را اداره می کنند.

۲- یک شرکت مسئولیت LCC عمانی با اعضای خارجی باید ۱) حداقل یک مدیر و دو سهامدار ۲) میزان سهم سرمایه حداقل ۳۹۰هزار دلار ۳) دفتر کار محلی را در اختیار داشته باشد.

۳- در ثبت شرکت در عمان باید حداقل ۳۰درصد از سهام متعلق به عمان، ایالات متحده، و یا شهروند شورای همکاری خلیج فارس باشد مگر در مواردی که توسط وزارت صنعت و معدن مجاز شناخته شده باشد.

۴- طبق قانون سرمایه گذاری خارجی (۱۹۹۴) نیاز به یکی از شرایط ذیل ضروری است:

• مالکیت ۱۰۰درصدی توسط عمان، اتباع شورای همکاری خلیج فارس و یا آمریکا

• مالکیت ۱۰۰درصدی خارجی با تایید وزارت تجارت و صنعت برای فعالیت های که اقتصاد عمان را بهره مند می سازد و پرداخت سهم سرمایه ۱.۳ میلیون دلار

• مالکیت ۱۰۰درصدی خارجی برای شرکت های که برای قراردادهای دولت عمان کار می کنند

• حداقل ۳۰درصد مالکیت محلی و پرداخت سهم سرمایه ۳۹۰هزار دلار آمریکا

• تاسیس شرکت در منطقه آزاد تجاری

 

·   تجارت در عمان - ثبت شرکت در عمان

۱- برای بیشتر فعالیت های تجاری، حق مالکیت خارجی به ۷۰درصد محدود می شود و حداقل میزان سرمایه سهمی ۳۹۰هزار دلار آمریكا می باشد.

۲- شرکتها ملزم به استخدام ۳۰درصد نیروی کار با ملیت عمانی می باشند. بیشتر عمانی ها فاقد صلاحیت و شرایط لازم هستند. در نتیجه تکمیل سهم ۳۰درصدی خود یک چالش محسوب می گردد.

۳- یکی از بزرگترین چالشهای راه اندازی کسب و کار در عمان تشریفات زائد دولت و بوروکراسی بی کفایت و فاسد می باشد. زمانی که ابهامی در خصوص قوانین عمان به وجود می آید باعث افزایش و دامن زدن فساد و تاخیرهای غیر ضروری در اجرای معاملات در این کشور می شود.

۴- در حالی که تجارت در این کشور پر سود است اما مسائل تجاری در کشور عمان آهسته و متحمل تشریفات اداری عظیمی است و این برای شرکتهای چند ملیتی خسته کننده و ناامید کننده می باشد.

۵- مناقصه های دولت در خرید تدارکات به نفع ۱) عمانی ها ۲) شرکت با سهامداران عمانی با حداقل ۳۰درصد سهام ۳) محصولات با منشاء عمانی

۶- شرکتهای LLC مسئولیت محدود متحمل پرداخت نرخ ۱۲درصد مالیات بر شرکتها در سودهای جهانی می باشند. اما اگر شرکت در مناطق آزاد یا نواحی صنعتی ثبت شده باشد می تواند تا ۵۰سال از معافیت مالیاتی بهره مند گردد.

۷- در هنگام ثبت شرکت در عمان و افتتاح حساب بانکی شرکت، دولت عمان اغلب درخواست می نماید که اسناد توسط سفارت عمان در کشور مبدا مشتری گواهی و تایید گردد. که این هم خود دربرگیرنده هزینه و زمان بر است و پروسه ثبت شرکت را پیچیده می کند؛ نمونه هایی از اسناد شامل ۱)کپی گذرنامه مدیران ۲) گواهی شرکت مادر ۳) وکالتنامه توسط شرکت مادر.

 

·   مزایای ثبت شركت در عمان

۱- اتباع كشوری های عضو شورای همکاری خلیج فارس GCC مجاز به مالكیت ۱۰۰درصدی ثبت شرکت در عمان می باشند.

۲- عمان دارای سه منطقه آزاد تجاری برای ثبت شرکت در عمان و چندین ناحیه صنعتی است كه به شركتهای خارجی ۱) حق مالكیت خارجی ۲) تا ۵۰سال معافیت مالیاتی ۳) حمایت های ویژه زیرساختی ارائه می دهد.

۳- ثبت شرکت در عمان با مسئولیت محدود LLC  متحمل پرداخت مالیات تكلیفی ۱) سود سهام ۲) اموال یا ۳) مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.

۴- عمان مایل به تکرار موفقیت دبی است و به ادامه آزاد سازی و رشد ۷درصدی برای آینده قابل پیش بینی پرداخته است.

۵- مخارج دولتی نمایانگر ۳۲درصد از کل تولید داخلی این كشور است. اخذ قراردادهای دولتی می تواند فوق العاده پر سود باشد. شرکت های خارجی مجری قراردادهای دولتی می تواند ۱۰۰درصد مالکیت خارجی داشته باشند.

 

·   موقعیت مکانی - ثبت شرکت در عمان

۱- عمان بین اروپا، خاورمیانه و آسیا می باشد و محلی مناسب و ایده آل برای شرکتهای بازرگانی است در نزدیکی قلب دریای عرب و خلیج عمان واقع شده و به عنوان میانجی بسیار عالی برای کشتی های بین المللی می باشد هزینه در مناطق آزاد عمان ۳۰درصد کمتر از دبی است و باراندازی در عمان می تواند سه ساعت طول سفر دریایی را کاهش دهد.

۲- كشورعمان با اقتصاد های بزرگ مانند عربستان و امارات از طریق راه آهن، جاده، دریا و هوایی از دسترسی تجاری برخوردار است.

۳- هزینه های نیروی کار و هزینه های ثانویه از قبیل دفتر کار کمتر از دبی می باشد. به طور مثال متوسط اجاره دفتر تجاری هر متر مربع دو سوم دبی و هزینه انرژی ۳۰درصد ارزان تر می باشد.

 

·   ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

مناطق آزاد عمان کارآمدترین روش برای دور زدن قانون سختگیرانه سرمایه گذاری خارجی این کشور است. شرکت منطقه آزاد می تواند ۱) مالکیت ۱۰۰درصد خارجی، ۲) فروش مستقیم به بازار عمان ۳) نیاز به حداقل سرمایه ۴) عوارض گمرکی صفر و معافیت مالیاتی تا ۵۰سال و ۵) تنها ۱۰درصد از کارکنان عمانی باشند.

عمان دارای سه منطقه آزاد تجاری (FTZ) از جمله ۱) اﻟﻤﺰﻳﻮﻧﻪ۲) صحار و ۳) صلاله می باشد.

مزایای ویژه مناطق آزاد شامل:

۱) حق ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ۱۰۰درﺻﺪی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﺧﺎرﺟﻲ ۲)۵۰سال معافیت مالیات ۳) استخدام حداقل اتباع عمانی (۱۰درصد) ۴) عوارض گمركی صفر

مناطق آزاد عمان (FZ) مناسب برای شرکت های خارجی است که قصد دارند از عمان برای تولیدی منطقه ای یا پایگاه توزیعی استفاده نمایند. مناطق آزاد عمدتاً برای شرکت های واردات و صادراتی است که فقط نیاز به یک دفتر در عمان دارند. عمان همچنین دارای نه (۹) شهرک صنعتی می باشد كه ارائه دهنده برخی از مزایا از جمله ۱) اجاره بها و قیمت انرژی ارزان ۲) معافیت گمركی و ۳) پنج سال معافیت مالیات بر شركتها هستند.

 

·   ملاحظات تجاری در ﻣﻨﺎﻃﻖ آزاد

۱- فعالیتهای مجاز در مناطق آزاد عبارتند از ۱) واردات مواد اولیه ۲) تولید ۳) پردازش، مونتاژ و بسته بندی ۴) صادرات محصولات نهایی ۵) ذخیره سازی و یا انبار محصولات.

۲- مجوز خدمات، سرمایه گذار را مجاز به انجام خدمات مشخص شده در مجوز در منطقه آزاد می شمارد. خدمات مشاوره ای شامل مدیریت، امور مالی، سرمایه گذاری، مسائل حقوقی، روابط کار، توسعه صنعتی و نیز بازاریابی می باشد.

۳- سایر خدمات شامل پشتیبانی لجستیکی مانند: رستوران داری و فروش مواد غذایی، خدمات کترینگ، آژانس های مسافرتی، فعالیت های فراغتی و اجتماعی، بیمه، حمل و نقل، حسابداری و خدمات ممیزی می باشد.

 

·   مزایای ﻣﻨﺎﻃﻖ آزاد ﺗﺠﺎری

۱- شرکت های FZ می تواند حق مالکیت ۱۰۰درصد خارجی داشته باشند.

۲- حداقل سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار منطقه آزاد وجود ندارد.

۳- شرکت های منطقه آزاد به مدت ده سال نیاز به پرداخت مالیات بر شرکت ها ندارد.

۴- هیچ عوارض بر کالاهای وارداتی و صادراتی از منطقه آزاد اعمال نمی شود.

۵- شرکت های منطقه آزاد تجاری عمان مجاز به معامله و دادو ستد در عمان بدون نماینده محلی هستند. كه در این صورت مشمول پرداخت ۵درصد عوارض گمركی می باشند.

۶- هر منطقه آزاد طراحی داخلی محل كار را مطابق با طرح مناسب كارآفرین خارجی نهایی می كند.

ویژگی دفتركار ۱) مبله و بخش های كاری نیمه محصور ۲) شبکه اینترنت با سرعت بالا ۳) تلفن های اختصاصی ۴) ویزای اقامت و کار ۵) پارکینگ

 

·        ** مناطق ویژه **

ﻟﻤﺰﻳﻮﻧﻪ

۱- تاسیس در سال ۱۹۹۹، اﻟﻤﺰﻳﻮﻧﻪ حق مالکیت ۱۰۰درصد خارجی و معافیت ۳۰ساله از عملیات مالیاتی را ارائه می دهد. در صورتیكه شركت تعداد زیادی اتباع عمانی در استخدام خود داشته باشد، معافیات مالیاتی می تواند به طور نامحدود تمدید شود.

۲- بر خلاف بقیه كشور عمان، که در آن ۳۰درصد از کارمندان باید اتباع عمان باشند، یک شرکت در اﻟﻤﺰﻳﻮﻧﻪ تنها باید ۱۰درصد كارگر محلی را در استخدام داشته باشد. شهروندان یمن برای كار در شرکت اﻟﻤﺰﻳﻮﻧﻪ نیاز به اجازه کار ندارند.

۳- این منطقه در ۴كیلومتری مرز یمن در جنوب غرب عمان واقع شده است و طول آن ۴۵۰هکتار است. مناسب برای: صنایع شامل صنعت نور، خرید و فروش تجاری و خدمات.

صحار

۱- منطقه آزاد صحار هنوز هم در حال توسعه است و بمحض تكمیل ۴۵۰۰هکتار بر روی بندر صحار خواهد بود. این بندرگاه مناسب برای صنایع زیر می باشد:

تولید فولاد، تجارت و تدارکات، نفت و گاز، پتروشیمی، مواد معدنی و مصالح، سرامیک، مواد غذایی، تدارکات غذایی و فرآوری مواد غذایی.

۲- مجوز صادره می تواند ۱) پراونه صنعتی ۲) تولید نور و مونتاژ و ۳) تدارکات باشد.

۳- این منطقه حق مالکیت ۱۰۰درصد خارجی و ۱۰سال معافیت از عملیات مالیاتی ارایه می نماید. اگر شركت تعداد زیادی اتباع عمانی در استخدام خود داشته باشد معافیات مالیاتی می تواند به طور نامحدود تمدید شود.

مقامات منطقه آزاد با روش one stop shop پروسه ثبت شركت راكوتاه و راه اندازی کسب و كار را كمتر از سه هفته میسر ساخته اند، ثبت شرکت در صحار ارزشمند است.

صلاله

۱- صلاله در سال ۲۰۰۵ افتتاح و در حال حاضر در دست ساخت است. بمحض اتمام چهار پروژه توسعه مساحت آن ۱۹ کیلومتر خواهد شد.

۲- این منطقه آزاد در مجاورت پورت هاب صلاله در مسیرهای تجاری اصلی گینه است.

۳-این منطقه آزاد بخصوص برای مواد شیمیایی و پردازش مواد، ساخت و مونتاژ، تدارکات و توزیع مناسب می باشد.

۴-ارائه مجوز برای ۱) تجارت عمومی ۲) معاملات تخصصی محصولات تعریف شده ۳) خدمات ۴) صنعتی

 

·      خبری خوش برای متقاضیان ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

تا پیش از این امکان ثبت تجاری در مناطق آزاد برای ایرانیان وجود نداشت و تنها ثبت شرکت های تولیدی امکان پذیر بود. لذا من بعد امکان ثبت شرکت تجاری در منطقه آزاد نیز امکان پذیر است.

سرمایه ثبتی 20000 ریال عمان و اجاره دفتر کار در منطقه آزاد و اخذ اقامت 2ساله از امکانات این روش ثبتی می باشد؛ ضمنا در این روش دیگر نیازی به کفیل عمانی نمی باشد و شما مالک صددرصد شرکت در عمان می باشید.

لازم به ذکر است که حتما باید فعالیتی را که به هنگام ثبت شرکت ادعا نموده اید را انجام دهید.

 

قوانین بازرگانی عمان


*قوانین گمرکی در عمان

واردات کالا به خاك عمان، صرفاً توسط شرکتهایی که در عمان به ثبت رسیده اند امكانپذیر می باشد. همچنین کالاهایی که نیاز به خدمات پس از فروش دارند، بایستی دارای وکیل عمانی برای انجام امور مربوط به ترخیص کالا باشند.
متوسط نرخ تعرفه گمركی واردات به عمان برای كل كالاها ۵/۵ درصد، كالاهای كشاورزی ۴/۷ درصد و كالاهای غیركشاورزی ۶/۱۰ درصد است.
برخی کالاها مانند دام زنده، انواع گوشت به جز گوشت خوک، برنج، گندم، آرد ذرت، میوه تازه و چای از عواض گمرکی معاف هستند.

*ﻗﻮاﻧﻴﻦ ارزی عمان

در ﻋﻤﺎن ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ورود و ﺧﺮوج ارز وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی اﻳﻦ ﻛﺸﻮر در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﺳﺎﻳﺮﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻛﻨﺘﺮل، ﻣﺤﺪودیتی ﺑﺮای داد و ﺳﺘﺪ ﺑﺎ ارزﻫﺎی ﺧﺎرجی اﻳﺠﺎد ﻧﻜﺮده اﺳﺖ.

*ﻗﻮاﻧﻴﻦ بانکی در عمان

ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﻋﻤﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎلی ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻬﺎد ﻣﺎلی اﻳﻦ ﻛﺸﻮر، ﻣﺴﺌﻮل ﺣﻔﻆ ارزش ﭘﻮل ملی و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﻮلی اﻳﻦ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ.
ﺳﻮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ اﺣﺘﻤﺎل رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎی ﺧﺎرجی ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﺠﺎرت آزاد ﺑﺎ اﻳﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺗﻨﻮع ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪی اﻗﺘﺼﺎد و ﺑﺎزار ﭘﺮروﻧﻖ دارایی ﻫﺎی ﻏﻴﺮﻣﻨﻘﻮل ﻋﻮاملی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻋﻤﻴﻖ درﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎﻧﻜﺪاری ﻋﻤﺎن را ﺿﺮوری می سازﻧﺪ.

*ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺎﻟﻴﺎتی در عمان

ﻋﻤﺎن ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ را داراﺳﺖ. ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت درﻳﺎفتی از ﺷﻌﺒﻪ ﻫﺎی ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﺧﺎرجی ﻏﻴﺮﻋﻀﻮ ﺷﻮرای ﻫﻤﻜﺎری ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس در ﻋﻤﺎن دوازده درﺻﺪ ﺳﻘﻒ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎتی اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ سیﻫﺰار رﻳﺎل ﻋﻤﺎن اﺳﺖ.
ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﻤﺎن، ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎیی ﻛﻪ ﺑﻴﺶ از ﻫﻔﺘﺎد درﺻﺪ از ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ آﻧﻬﺎ ﺧﺎرجی اﺳﺖ، سی درﺻﺪ می باﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﻣﻮﺳﺴﺎت محلی دوازده درﺻﺪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺧﺎرجی ﻛﻪ دارای ﺷﻌﺒﻪ در ﻋﻤﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺮ ﺣﺴﺐ درآﻣﺪ ﺷﻌﺒﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و ﺑﻴﻦ ۵ ﺗﺎ ۳۰ درﺻﺪ در ﻧﻮﺳﺎن اﺳﺖ.

*ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ

اﺗﺒﺎع ﺧﺎرجی (اﺷﺨﺎص حقیقی و حقوقی) ﻣﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺴﻜﻦ، اﻣﺎﻛﻦ ﺗﺠﺎری و صنعتی را در ﻋﻤـﺎن به تملک خود درآورﻧـﺪ ﻣﮕﺮ در ﻣﻮاردی ﻛﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻨﻊ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ. دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاری داخلی و ﺧﺎرجی در ﺑﺨﺶ ﻫـﺎی ﻏﻴﺮﻧﻔﺘـﻲ ﻛﺸـﻮر ﺷـﺮایطی ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮد ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰه ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در اﻳﻦ ﺑﺴﺘﺮ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻮد. یکی از اﻣﺘﻴﺎزاتی ﻛﻪ دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﺑﺮای ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﺧﺎرجی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﻜﻴـﺖ در اﻳﻦ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ. اﺗﺒﺎع ﺧﺎرجی در اﻳﻦ ﻛﺸﻮر از ﺣﻖ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺻﺪدرﺻﺪ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ.

کد خبر 22668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =