بودجه ریزی بر مبنای عملکرد جايگزين بودجه ریزی سنتی

محمدباقر نویخت گفت: شیوه بودجه ریزی جاری کشور از روش سنتی که سالها مورد استفاده قرار می گرفت به سمت بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تغییر خواهد کرد

 مریم خورشیدی- به گزارش اگزیم نیوز رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران گفت: شیوه بودجه ریزی جاری کشور از روش سنتی که سالها مورد استفاده قرار می گرفت به سمت بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تغییر خواهد کرد.

 وی گفت این هدف از سال 92 دنبال می شد. بر این اساس بودجه دستگاهها بر اساس قیمت تمام شده و هزینه های واحد محاسبه کرده ایم. این شیوه بودجه ریزی در حال انجام است.  لایحه بودجه که 15 آذر به مجلس می رود با این تحول همراه خواهد بود. نوبخت اذعان داشت: در این روش دستگاهها باید طی 3 ماه اعلام کنند که به چند درصد از اهداف خود دست پیدا کرده اند و بر مبنای عملکرد تخصیص ها داده خواهد شد. بودجه ریزی فعلی برای تصویب بودجه هر دستگاه بر اساس هزینه واحد خدمات است. پیش بینی ما این است که با این روش بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مشخص شود که هر دستگاه در سال 97 نسبت به سال 96 چقدر می تواند صرفه جویی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: هر چقدر صرفه جویی بیشتری انجام شود ما فرصت بیشتری برای سرمایه گذاری خواهیم داشت. برای دسترسی به رشد 8 درصدی در اقتصاد مطابق با سیاست های ابلاغی می بایست عددی معادل 770 هزار میلیارد تومان به طور متوسط سالانه سرمایه گذاری کنیم. دولت حداقل 100 میایارد تومان باید در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کند و اگر قرار باشد درآمد نفت، مالیات و فروش اوراق را صرف هزینه های جاری کنیم هزینه ای برای طرح های عمراتی باقی نمی ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: ما در 7 ماهه اول سال جاری 30 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص داده ایم که بیشتر آن نقدی بوده است. نگرانی بابت بلعیده شدن بودجه توسط هزینه های جاری دولت منطقی است. تلاش ما این است که با روش بودجه ریزی جدید و صرفه جویی این معضل را تخفیف دهیم.

نوبخت با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی به نصف از سال 92 تا کنون گفت: مالیات و عرضه اوراق تنها می تواند بخشی از آن را جبران کند. ما برای اینکه طرح های عمرانی خود را تحرک ببخشیم از اسناد خزانه استفاده کردیم. عرضه اسناد خزانه به ما کمک کرد تا نقدینگی بازار را جذب و به طرح ها منتقل کنیم. هرچند این رویه دائمی نیست اما در مقطعی که نفت به شدت نزول کرد راه گریزی از بحران بود. طرح های عمرانی ما در سال 92، از بیست و دو هزار میلیارد تومان به چهل و دو هزار میلیارد تومان در سال 95 رسید که 90 درصد رشد را نشان می دهد.

نوبخت با اعلام افزایش بودجه از 120 هزار میلیارد تومان در 92 به 205 هزار میلیارد تومان در سال جاری گفت: این آمار به معنای رشد 65 درصدی در هزینه های جاری ما نیز هست. با این توصیفات ما می بایست از اوراق قرضه به صورت مقطعی استفاده می کردیم. سود اوراق منتشر شده در سال آینده پرداخت می شود. از مجموعه درآمد عرضه اوراق 21 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص داده شده است.

وی به نحوه گزارش ماهانه خزانه اشاره کرد و گفت: خزانه هر ماه دو گزارش ارائه می کند که گزارش اول در مورد پرداخت ها و دریافت هاست و گزارش دوم در مورد سررسید اوراق قبلی است.

محمدباقر نوبخت اذعان داشت: طی توافقی که با خزانه داشتیم، دیگر خزانه نیازمند دریافت برگه ابلاغیه از سازمان برنامه و بودجه نیست. ما مجوزی در اختیار خزانه قرار داده ایم که در موعد سررسید برای حفظ اعتبار اسناد، یک روز مانده به سررسید سودها را پرداخت می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: دو اولویت برای دولت وجود دارد که اولی پرداخت حقوق کارکنان دولت و دیگری پرداخت سود اوراق در سررسید معین است. نظر به اهمیت مساله اعتماد مردم به دولت این ابلاغیه به خزانه اعلام شده است.

وی با تاکید بر راهمیت دستیابی بخه رشد اقتصادی پیش بینی شده می بایست طرح های عمرانی حتمن راه بیفتد. لذا استفاده از ابزاری مانند اوراق تصمیم واقع بینامه ای بود.با وصف اینکه در دنیا فروش اوراق یک روش متداول برای تامین نقدینگی محسوب می شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: حتی اگر درآمدهای نفتی ما افزایش پیدا کند هیچ دلیلی برای اینکه در هزینه ها صرفه جویی کنیم وجود ندارد. یکی از روش های صرفه جویی این است که به همه اعلام کنیم که امسال 10 درصد در بودجه پرداختی کاهش خواهیم داشت و راه دوم این است که تک تک دستگاهها را در مورد فعالیت ها و هزینه های مورد نیازشان مورد سوال قرار دهیم. تلاش ما این است که با روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد یک نوع صرفه جویی واقع بینامه و با چشم باز داشته باشیم.

سخنگوی دولت در مورد تصمیم برای تخصیص بودجه به استانها خبر داد و گفت: مصمم هستیم برای سال آینده با مجوزی که از مجلس خواهیم گرفت بودجه استانها را نه به مرکز بلکه به خود استانها پرداخت کنیم.هر استان می تواند با صرفه جویی در بودجه مابقی بودجه را به جای برگرداندن به خزانه با صلاحدید خود صرف هزینه های جاری یا طرح های عمرانی کند. به این ترتیب قدرت رقابت بین استانها تقویت می شود ضمن اینکه هر ماه سازمان برنامه ریزی و بودجه با استانها همکاری و تشریک مساعی بیشتری خواهد داشت.

 نوبخت اظهار امیدواری کرد: از این طریق دولت بتواند با همکاری ارگانها در مسیر دستیابی به رشد 8 درصدی بهتر حرکت کند. وی گفت: خوشبختانه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از این طرح استقبال و اعلام همکاری کردند.

سخنگوی دولت در مورد قیمت نفت در بودجه سال آینده گفت: قیمت نفت پیش بینی نشده اما در دولت توافق بر این است که اعداد مطمئن برای بودجه ریزی در نظر گرفته شود. هرچند برای احتساب درآمدهای دولت مقدار فروش، قیمت هر بشکه نفت و نرخ تسعیر در مجموع موثر است. اما دولت با تاکیدی که برای جلوگیری از نوسانات ناگهانی دارد از سیاست های مناسب استفاده خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به مخالفین ادامه سیاست های کنترلی تورم گفت: برون داد سیاست های دولت بر تقویت پول ملی تاکید دارد و رئیس جمهور شخصا به سیاست افزایش قدرت خرید مردم اعتقاد دارند. به همبن جهت به دلیل اینکه تورم قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد سیاست های کنترلی تورم ادامه خواهند داشت.

وی تاکید کرد سیاست دولت این است که جلو نوسانات را بگیرد اگر بخواهیم به سرعت و غیر منطقی تصمیمی بگیریم اشکالات زیادی ایجاد می شود. باید زمینه های لازم برای تغییرات اماده شود و از طریق عملیاتی و نه دستوری اصلاحات را انجام داد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در سال 97 خیلی واقع بینانه نسبت به سال 96 قیمت نفت و درآمدهای مالیاتی را دیده ایم.

وی در پاسخ به انتقادات به دولت در مورد برنامه ششم گفت: تمامی آیین نامه هایی که در سال 96 تصویب شده اند پیرو برنامه ریزی های قاون برنامه بوده است. همه برنامه های انجام شده در راستای عملیاتی سازی قانون برنامه انجام پذیرفته است. آمار ماهانه رشد اقتصادی، بیکاری و واگذاری پروژه ها همه در مجموع پیگیری های برنامه ششم بوده و دولت کماکان برای دستیابی به رشد هدف گذاری شده تلاش می کند. 

کد خبر 22261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =