کنترل همه کانتینرهای وارداتی از گمرک

عزت الله یوسفیان ملا گفت: همه کانتینرهای وارداتی از گمرک کنترل می شود و گمرک در میان دستگاه های دولتی بهترین عملکرد را در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و نماینده مجلس گفت: همه کانتینرهای وارداتی از گمرک کنترل می شود و گمرک در میان دستگاه های دولتی بهترین عملکرد را در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد. به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا و سيما؛ عزت الله یوسفیان ملا افزود : گمرک در چهار سال اخیر توانست سیاست های مناسبی را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین شفافیت به کار بگیرد.
ایجاد پنجره واحد تجارت فرا مرزی یکی از اقدامات مهمی بود که در دولت یازدهم انجام شد.
یوسفیان ملا بیان کرد : اگر روند کلی فعالیت گمرک را حتی با گذشته خودش مقایسه کنیم عملکرد بسیار خوبی از سال 92 به بعد دارد و مهم ترین سازمان‌ دولتی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. 
وی گفت : سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یک راهبرد اساسی برای پیشرفت های اقتصادی و کشور است و از سال 92 که مقام معظم رهبری آن را به دولت یازدهم ابلاغ کرد سازمان های زیادی برنامه های خود را تدوین کردند اما در برخی سازمان ها کوتاهی هایی را شاهدیم و اجرای این سیاست در بروکراسی اداری قرار گرفت.
یوسفیان ملا تصریح کرد : اما گمرک ایران به عنوان یک سازمان دولتی که مسئول کنترل واردات و صادرات است توانست عنوان بهترین سازمان را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین اجرا کننده اقتصاد مقاومتی دریافت کند.
اجرای اقتصاد مقاومتی یک سیاست است و یک مقصد تلقی نمی شود و ساز و کاری که گمرک در این زمینه تهیه و تدوین کرده باعث شده است در عرصه اقتصاد مقاومتی بهترین اجرا را داشته باشد.
به گفته وی گمرک ایران با هوشمندسازی نظام تجارت خارجی همواره در مسیر کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی ؛ تولید و اشتغال تلاش کرد و در این راه موفق شد. 
پنجره واحد تجارت فرامرزی زمانی که پیاده سازی شد با اشکالاتی همراه بود که البته این مشکلات مربوط به گمرک نبود بلکه سازمان های دیگر خدمات دهنده و هماهنگ کننده کوتاهی می کردند اما با تاکید ویژه رییس جمهور مبنی بر کنترل واردات و افزایش صادرات همه این معضلات رفع شد .
اکنون رویه به گونه ای شده که وقتی ارباب رجوع برای واردات کالایی به گمرک در سامانه اقدام می‌کند مشخص نیست که کارشناس گمرک از چه شهری است و به صورت سامانه ای پاسخ داده می‌شود و فرصت دور زدن قانون هم از بین می رود. 
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد : غیر حضوری شدن تشریفات گمرکی و بررسی این موضوعات باعث می‌‍ شود شفافیت لازم در سازمان های مهمی مانند گمرک جلوه بهتری داشته باشد. وی درباره افزایش ایکس‌ری‌های وارد شده به گمرک گفت : ایکس‌ری‌های پیشرفته‌ای که در بندر شهید رجایی بندرعباس در حال بکارگیری است باعث کنترل بیشتر کالاهای غیر قانونی می شود. 
در گذشته به دلیل اینکه در این بندر 50 درصد واردات کشور انجام می شود و ایکس ری ها پیشرفته نبود ، گمرک مجبور می شد به دلیل کاهش ترافیک ترخیص برخی کانتینرها را با حداقل حساسیت انجام دهد اما اکنون در 24 ساعت تعداد زیادی کانتینر بازدید می شود و هیچ کدام از کانتینرها بدون بازدید خارج نمی شود.
تعداد ایکس ری های خریداری شده طبق اعلام گمرک حدود13 عدد بود که در گمرکات مختلف به کار گیری شده و امسال 19 دستگاه به این تعداد در حال اضافه شدن است.

کد خبر 22249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =