اروپا به تحریم فرامرزی روي خوش نشان نمی‌دهد

شریف نظام مافی - رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس

 به نظر می‌رسد که ترامپ عدم تائید پایبندی ایران به برجام را در هفته آینده اعلام کند اما شخصاً و به‌عنوان رئیس قوه مجریه این کشور تحریم‌های فرامرزی علیه کشورمان را اجرا نمی‌کند. پس از عدم تائید عملکرد ایران توسط برجام کنگره فرصتی سه ماهه دارد تا درباره اجرا یا عدم اجرای تحریم‌های فرامرزی ایران یا secondary sanctions تصمیم بگیرد. در این مدل از تحریم‌ها همکاری هر شرکت اروپایی و آسیایی در هر جای دنیا با ایران به معنای شکستن قوانین دولت آمریکاست و با آن شرکت برخورد می‌شود.  اگر کنگره آمریکا secondary sanctions  را دنبال کند با یک معضل بین‌المللی روبه‌رو خواهیم شد چراکه اروپایی ها اعلام کردند  پایبندی ایران به مفاد برجام را تائید می‌کنند و تمایلی به برقراری تحریم‌های فرامرزی براساس خواسته آمریکا علیه ایران ندارند.

برجام توافق چند کشور با یکدیگر است. نمی‌توان آن را یک‌طرفه لغو کرد. اگر آمریکا چنین هدفی را دنبال کند، در مقابل کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد و درنهایت تصمیم‌گیری دراین‌باره بر عهده آن‌هاست. در بین کشورهای اروپایی آلمان و فرانسه از دیگران اثرگذارترند چراکه باقی کشورها کوچک‌اند و آلمان و فرانسه هستند که قراردادهای کلان را امضا می‌کنند. به‌طور حتم اروپایی‌ها پیش‌ازاین کنش‌های آمریکا را درباره برجام تحلیل کردند و براساس این تحلیل و شرایط امروز ارتباط با ایران تصمیم می‌گیرند. آلمان و فرانسه به دنبال امضای قراردادهای اقتصادی متفاوت در زمینه‌های مختلف با ایران هستند و این نشان می‌دهد که باوجود پیش‌بینی عدم تائید برجام از سوی ترامپ آن‌ها به ادامه برجام امیدوار و مصمم به آن حفظ آن هستند.

فضای بین‌الملل پیش‌ازاین هم شاهد تقابل اروپاییان و آمریکا در زمینه ایجاد تحریم‌های فرامرزی علیه یک کشور بوده است. دهه 80 میلادی آمریکا تصمیم گرفت کشورهایی را که در زمینه گاز با شوروی همکاری می‌کردند تحریم کند اما کشورهای اروپایی در این زمینه با آمریکا همکاری نکردند و در مقابل مقررات تحریمی آمریکا قانونی را ایجاد کردند که هر شرکتی به دلیل ممانعت این کشور با شوروی همکاری نکند علیه قوانین اروپا کار کرده است و درنهایت آمریکا کوتاه آمد و تنشی در فضای بین‌الملل ایجاد نشد. ممکن است در مورد ایران هم آمریکا تحریم‌هایی را برای شرکت‌های آمریکایی که با طرف‌های ایرانی کار می‌کنند ایجاد کند اما درزمینه برقراری تحریم‌های فرامرزی به توفیق نخواهد رسید. در این شرایط وضع ایران با تمدید تحریم‌های آمریکا بدتر از گذشته نخواهد شد چراکه شرکت‌های آمریکایی پیش‌ازاین هم در ایران فعالیت نمی‌کردند.

 

منبع: اتاق تهران

 

کد خبر 22098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =