توفان سرمایه گذاری خارجی در راه ایران

پایگاه خبری و تحلیلی valuewalk آمریکا معتقد است به زودی شرکت های بزرگ اروپایی و معتبر برای سرمایه گذاری در ایران هجوم خواهند آورد

پایگاه خبری و تحلیلی معتبر valuewalk  آمریکا روز گذشته در گزارشی به بررسی فرصت های جدید سرمایه گذاری در ایران پرداخته و ایالات متحده را به دلیل دور ماندن از این فرصت مورد سرزنش قرار داده است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از valuewalk آمریکا در حال حاضر از یک سو روابط اقتصادی خود را با سایر نقاط جهان توسعه داده و از طرفی با اعمال تحریم های جدید علیه ایران فرصت را از شرکت های این کشور گرفته است. این در حالی است که سایر کشورهای دنیا به شدت به دنبال برقراری روابط اقتصادی با این کشور هستند.

در حال حاضر و بعد از امضای برجام کشورهای بزرگ دنیا همچون کشورهای اروپایی، روسیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا همگی یا روابط خود را با ایران از سر گرفته اند و یاآن را تقویت کرده اند. بر اساس این گزارش ایران در بیشتر سال های یک دهه گذشته با بسیاری از کشورهای جهان زاویه داشته و این امر به بروز مشکلاتی منجر شده است. به همین دلیل تحریم های اقتصادی مانع از سرمایه گذاری کشورهای غربی در تجارت با ایران شد و این موضوع در دهه های اخیر با فراز و نشیب هایی نیز روبرو بوده است.

با این حال این روند از جولای 2015 شروع به تغییر کرد؛ زمانی که بعد از یک دوره طولانی مدت مذاکره و بحث و بررسی بین ایران و 6 کشور بزرگ جهان معاهداتی به منظور توقف تحریم های موجود به امضا رسید که به عقیده کارشناسان باعث شد دروازه های حضور ایران در بازارهای جهانی و ورود سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی به کشور باز شد.

این گزارش با نگاهی به سیاست های ترامپ از ابتدای روی کار آمدن وی به ریاست جمهوری آمریکا بیان می کند ایالات متحده هنوز از فرصت های ایران استفاده نکرده و به نظر می رسد با سخت گیری های اخیر خود همچنان تصمیم ندارد از این بازار بکر بزرگ استفاده کند.

بر این اساس از ابتدای زمان روی کار آمدن وی ابتدا ورود اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران به خاک آمریکا را برای یک دوره مشخص متوقف کرد. پس از آن اخیرا با تحریم برخی اشخاص حقیقی و گروه های نظامی ایرانی تلاش کرد سنگ دیگری جلوی پیشرفت ایران بیندازد و در حال حاضر نیز در حال کار بر روی توقف اجرای توافقنامه برجام است.

این گزارش با مقایسه ایران با مکزیک معتقد است با توجه به جمعیت 80 میلیونی ایران و میزان تولید ناخالص داخلی و شرایط محیط کسب و کار این دو کشور مشابهت های زیادی به هم دارند. در حال حاضر چین به سرعت و قوی تر از گذشته در حال سرمایه گذاری در ایران است. این کشور در حال تهیه راه آهن پیشرفته 2 میلیارد دلاری در ایران است که این پروژه بخشی از پروژه بزرگ بندری این کشور محسوب می شود که در سراسر جهان در حال توسعه است و منافع پکن را تأمین می کند. هند نیز در اقدامی کوچک 150 میلیون دلار برای توسعه یک بندر در ایران هزینه می کند تا به کمک آن بتواند مسیرهای مواصلاتی خود را به افغانستان، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی بکشاند.

از طرفی فرانسه و المان به سرعت در حال گسترش ظرفیت های همکاری خود با ایران هستند. گروه خودروسازی رنو یک قرارداد 775 میلیون دلاری را اخیرا با ایمیدرو امضا کرده است که می تواند بازار مهمی را در ایران ایجاد کند. ولکس واگن دیگر شرکت معتبر آلمانی است که بعد از 17 سال بار دیگر به ایران پا گذاشته و قصد دارد در آن سرمایه گذاری کند. توتال فرانسه نیز با یک قرارداد حدودا 5 میلیارد دلاری نقش مهمی را در ایران و در میدان نفتی پارس جنوبی در حال ایفا کردن است.

اینها تنها نشانه های آغاز روند سریع سرمایه گذاری در ایران هستند و ظرفیت های بسیار بزرگتری در انتظار کشور است. در این بین در سال های تحریم بسیاری از زیرساخت های مهم ایران با مشکلاتی روبرو شده اند که به نظر می رسد حضور سرمایه گذار خارجی می تواند زمینه های رونق این زیرساخت ها را فراهم سازد.

بازسازی ایران می تواند سال ها و میلیاردها دلار سرمایه گذاری را فراهم سازد که به رونق اقتصادی کشور کمک شایانی می کند. این گزارش اضافه می کند که بازار ایران نیز مملو از کالاهای چینی است و محصولات برند  اروپایی کمتر در آن دیده می شود. بر این اساس باید گفت فرصت مناسبی به وجود آمده تا مردم ایران از محصولات اروپایی با کیفیت های ممتاز استفاده کرده و آن را جایگزین محصولات بی کیفیت چینی کنند.

با توجه به تحریم های اقتصادی علیه ایران - و مهمتر از همه، تحریم های انحصاری بخش بانکی کشور در مقابل بیشتر بانک های مهم در سایر نقاط جهان – شرایط بسیار دشوار بود و ورود سرمایه به ایران تقریبا غیرممکن شده بود با این حال اکنون شرایط بسیار متفاوت تر از گذشته شده است.

نویسنده این گزارش در ادامه به یک کار تحقیقی اشاره کرده که خود وی در رابطه با بازار ایران انجام داده است. به گفته وی در شرایط رشد قابل توجه فرصت های سرمایه گذاری در ایران به مواردی همچون یک شبکه خرده فروشی ترکیه، یک شرکت خودروی فرانسوی، یک شرکت خدمات زیرساخت آلمانی، یک شرکت روسی فلزات و تعدادی از شرکت های دیگر که یا کمپانی های کوچکی را در اختیار داشتند برخورد کرده که آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران داشتند اما هیچکدام از آنها دسترسی کافی به پتانسیل بازار ایران را ندارند. وی به صنعت نفت ایران اشاره می کند که فرصت های طلایی نابی را برای سرمایه گذارانش به ارمغان آورده است.

بر اساس این گزارش ایران از بخش های توسعه نیافته و بازارهای بکر فراوانی برخوردار است و مواردی که تاکنون ذکر شده تنها فرصت های پیش پا افتاده ای از پتانسیل های سرمایه پذیری ایران در کوتاه مدت محسوب می شوند.

کد خبر 21590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =