تائید FATF و ارتباط با بانک‌های بزرگ جهان

سیدحسین سلیمی - نائب رییس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران

FATF یک قانون بین‌المللی است. تمام بانک‌های بین‌المللی براساس این قانون ارتباطات بین‌بانکی را تنظیم می‌کنند. درواقع بانک‌های بزرگ با بانکی که مقررات FATF را رعایت نکند، همکاری نمی‌کنند. ارتباط شبکه بانکی ایران تا مدت‌ها با شبکه بانکی جهان قطع بود. پیش از برجام هیچ‌کدام از این قوانین در ایران اجرا نمی‌شد اما پس از به ثمر رسیدن برجام،  قانونی دراین‌باره به مجلس رفت و پس از عبور از فیلترهای مختلف، تصویب و اجرای آن مورد موافقت قرار گرفت. مقررات مربوط به کارگروه اقدام مالی از طریق وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ‌شده است اما اجرای مقررات جدید بانکی همیشه زمان‌بر است. رعایت بازل 3 در سال 2017 برای بانک‌ها  در سطح جهان اجباری شده است و براساس آن، مقرر شد که نسبت کفایت سرایه بانک‌ها بیش از 13.5 درصد باشد. بااین‌وجود اما بازل 3 در سال 2009 ابلاغ شد تا بانک‌ها زمان کافی برای به‌روز کردن خودشان و رساندن سطح فعالیتشان به سطح استاندارد کمیته بازل را داشته باشند.

 این ابلاغ برای بانک‌های ایران هم انجام شده است اما اعمال آن زمان‌بر است. ارتباطات بین‌المللی بانک‌های ایران سال‌ها قطع بوده است و هیچ‌کدام از این استانداردها و قواعد رعایت نشده است اما شرایط رفته‌رفته بهتر خواهد شد. بانک مرکزی به امور بانک‌ها ورود کرده است و دستورالعمل‌ها ابلاغ‌شده اما اجرای همه این‌ها زمان‌بر است. هزینه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزارهای، ساختارها و متخصصان برای پیاده‌سازی قوانین جدید در بانک‌ها بالاست. کارگروه اقدام مالی با آگاهی به همین مسائل و با در نظر گرفتن فرایند طولانی‌مدت اجرای قوانین، مهلت ایران برای اعمال مقررات FATF را یک سال دیگر تمدید کرده است. خوشبختانه در یک سال گذشته حسن نیت ایران به کارگروه اقدام مالی ثابت‌شده است. حتی در متن اعلامیه این کارگروه گفته‌شده که استنباط و درک FATF این است که بانک‌های ایران در تلاش برای اعمال مقررات مدنظر کارگروه هستند.

 به‌طور مشخص، تائید کارگروه اقدام مالی مشکلات بسیاری را حل می‌کند. بانک‌های خارجی در بحث تخصیص اعتبارات و فاینانس به اعمال مقررات FATF اهمیت می‌دهند و اگر این مقررات را اعمال نکنیم، نمی‌توانیم از امتیاز ارتباط با بانک‌های بزرگ خارجی به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم.  برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهان به اجرای این مقررات نیاز داریم. خوشبختانه با توجه به تلاش‌های انجام‌شده کارگروه اقدام مالی ایران را از دستور جلسه کنار نگذاشته است و این نقطه امیدی برای ماست.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 20890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =