۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
درمان اقتصاد ما

شریف نظام مافی - رییس اتاق مشترک ایران و سوییس

تصدی‌گری دولت یازدهم در قالب دولت دوازدهم ادامه دارد و سؤال این است که دولت جدید باید چه مسائلی را ازنظر اقتصادی در اولویت قرار دهد. در آینده مشکلات ایران به دلیل محدودیت‌های بانکی و فشار تحریم‌های تازه در برقراری روابط بین‌المللی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید بیشتر به تقویت ساختارهای اقتصادی و بانک‌های داخلی بپردازیم و با ایجاد فرصت‌های شغلی به‌ویژه با محور قرار دادن اصناف کوچک بدنه اقتصاد را تقویت کنیم. کم کردن سوبسیدهای متفاوت و کاهش دخالت دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد در ادامه حرکت روبه‌جلوی اقتصاد ایران باید در اولویت قرار بگیرد.

با توجه به لغو تحریم‌ها و اجرای برجام بسیاری معتقد به تلطیف فضای بین‌المللی به نفع ایران هستند اما من فکر می‌کنم شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود. سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل منطقه و درنهایت ایران این فکر را تقویت می‌کند. به نظر من آمریکایی‌ها بیکار نخواهند نشست و تلاش می‌کنند مشکلات اقتصادی ایران را بیشتر کنند. آن‌ها می‌دانند که ضعف اصلی ما در اقتصاد است و تلاش می‌کنند مشکلات اقتصادی ایران فراگیر شود. از این منظر پیش‌بینی می‌کنم که با اعمال تحریم‌های جدید، باوجود عدم انحلال برجام، آن را بی‌اثر می‌کنند.  

در این شرایط تنها راه درمان ما اروپاست. البته این تنها به اختلافات کشورهایی مثل آلمان و فرانسه با آمریکا در مورد ایران مربوط نیست. این کشورها با آمریکای ترامپ مشکلات دیگری هم دارند. مروری بر اخبار بین‌المللی نشان می‌دهد که چقدر شکاف بین اروپا و آمریکا در حال عمیق شدن است، نه صرفاً به خاطر ایران بلکه سیاست‌های جهانی و کلان ترامپ. به نظر من کشورهای اروپایی می‌توانند به کاهش آسیب‌های ناشی از تحریم‌های جدید اقتصادی آمریکا علیه ایران کمک کنند. در آسیا، چین و روسیه هرگز علاج اقتصاد ایران نبودند و تنها راه ما، همکاری با اروپاست. تعمیق شکاف بین ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای اروپایی ممکن است کار را به‌جایی برساند که این کشورها بگویند ما راه خودمان را درباره ایران  می‌رویم و این درنهایت به نفع پیشرفت اقتصادی ماست. این نکته را نباید ازنظر دور داشت که سیاستمداران تازه آمریکایی، افرادی ایدئولوژیک هستند. این افراد مخالف باز شدن درهای اقتصاد جهانی به روی ایران هستند. آن‌ها می‌دانند که ایران می‌تواند چین دوم باشد.

 باروی کار آمدن امانوئل ماکرون در فرانسه  امکان همکاری اقتصادی بیشتر ایران با اروپا فراهم شده است. در حال حاضر انگلیس خودش را از اتحادیه اروپا جدا کرده است و قطب اصلی و اساسی اقتصاد اروپا آلمان و درنهایت فرانسه است. اگر  آنگلا مرکل در انتخابات آینده آلمان پیروز نشود و کسی به قدرت برسد که تعامل بیشتری با ترامپ دارد، اوضاع بدتر می‌شود اما اگر مرکل پیروز شود و به هر دلیل این کشورها با سیاست‌های ترامپ همراهی نکنند، شرایط برای تعامل اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا فراهم می‌شود.

نکته مهم اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی روبه‌پیشرفت است و بحث‌های ما بیشتر معطوف به زمان است. ممکن است هر نوع چالش بین‌المللی سرعت حرکت اقتصاد را کم کند و هر نوع تعامل به سریع شدن این حرکت کمک کند.

کد خبر 20838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =