۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
هموارسازی تجاری ترکیه-مسکو

بیانیه مشترک حذف موانع تجارت میان ترکیه و روسیه با حضور نخست وزیران دو کشور توسط محمد شیمشک معاون نخست وزیر ترکیه و ارکادی دورکویچ معاون نخست وزیر روسیه به امضا رسید

به گزارش اگزیم نیوز بیانیه مشترک حذف موانع تجارت میان ترکیه و روسیه با حضور نخست وزیران دو کشور توسط محمد شیمشک معاون نخست وزیر ترکیه و ارکادی دورکویچ معاون نخست وزیر روسیه به امضا رسید. این بیانیه مشترک در خصوص لغو محدودیت ها و ممانعت های تجاری بین دو کشور و در جریان دیدار امروز بینالی یلدریم و دیمیتری مدودوف نخست وزیران ترکیه و روسیه در شهر استانبول به امضا رسید. نخست وزیران ترکیه و روسیه امروز دوشنبه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در شهر استانبول دیدار و مذاکره کردند.
دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه بعد از مذاکره با بینالی یلدریم همتای ترک خود و در دیدار از کنسولگری این کشور در استانبول گفت که برچیدن موانع تجارت با ترکیه را در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد.
وی در خصوص پروژه انتقال گاز 'جریان ترک' با تاکید بر اهمیت شروع عملیات دریایی این پروژه اعلام کرد که بعد از پایان عملیات دریایی، ادامه پروژه در خاک ترکیه به طول 200 کیلومتر شروع خواهد شد. مدودوف درباره ادامه این پروژه در اروپا نیز بیان کرد: این تصمیم بستگی به اروپا دارد و در اتخاذ آن باید موضوعات اقتصادی در نظر گرفته شود، چرا که این یک پروژه اقتصادی است.
 این بیانیه گامی مهم برای افزایش سطح همکاری میان ترکیه و روسیه به شمار می رود چرا که روابط تجاری دو کشور که از زمان هدف قرار گرفتن هواپیمای سوخوی 24 روسیه در مرز سوریه به وسیله ترکیه در 24 نوامبر 2015 (سوم آذر 1394) دچار تنش جدی شده بود، به شکل معنادار ترمیم شده و هنوز به حالت عادی گذشته بازنگشته است.
ترکیه با عقب نشینی از موضع قبلی خود و با عذرخواهی از روسیه در مسیر ترمیم روابط قرار گرفت و دو طرف علاقه مندانه در این زمینه اقداماتی را آغاز کردند.
اردوغان در اولین سفر خارجی خود در دوران پسا کودتا به روسیه سفر کرد و البته پیش از آن، در پیامی بابت سرنگونی هواپیمای سوخو روسی عذرخواهی کرد و با انجام چندین سفر به روسیه، گام های اساسی در تنش زدایی در روابط آنکارا و مسکو برداشت.

 

 

کد خبر 20560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =