۳ پارازیت برای اقتصاد ایران

دولت طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای کشور انجام داده است اما به سه دلیل نمی توان ارزیابی کامل و جامعی در حوزه اقتصاد داشت. نخست اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است. دلیل دیگر آن است که اقتصاد کشورمان یک اقتصاد سیاسی است و در نهایت اینکه اقتصاد ایران به تنهایی زیر نظر دولت نیست وسازمان های حکومتی که زیر نظر دولت نیستند در اقتصاد و تصمیمات اقتصادی دخیل هستند

دولت یازدهم در حالی آخرین روزهای فعالیت خود را می گذراند که در طول چهار سال گذشته اقدامات گسترده ای در کشور انجام داده است. گروهی بر این باورند تا دستاوردهای دولت در حوزه برجام را زیر سوال برده و آن را در مجموعه اقتصادی بی اهمیت و حتی بی تأثیرجلوه دهند و این در حالی است که عده ای دیگر با تأکید بر موفقیت هایی که دولت در زمینه فروش نفت، کنترل تورم و رشد اقتصادی مطرح می کند می گویند دولت روحانی کارنامه بسیار خوبی از خود بر جای نهاده است.

در این راستا بهرام شهریاری در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه عملکرد دولت در حوزه اقتصاد را نمی توان به تنهایی مورد بررسی قرارداد، گفت: اگر چه دولت طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای کشور انجام داده است اما به سه دلیل نمی توان ارزیابی کامل و جامعی در حوزه اقتصاد داشت. نخست اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است. دلیل دیگر آن است که اقتصاد ایران به تنهایی زیر نظر دولت نیست وسازمان های حکومتی که زیر نظر دولت نیستند در اقتصاد و تصمیمات اقتصادی دخیل هستند.

وی ادامه داد: هر چند تیم اقتصادی دولت با تمامی مشکلات و چالش‌ها توانسته بسترسازی مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی و همچنین امور زیربنایی انجام دهد. از جمله این امور مواردی است که بارها و بارها گفته شده و حتی رییس جمهور نیز در گفته هایشان به این موارد تاکید داشته اند، همچون خودکفایی در گندم، کاهش نرخ تورم، امضای برجام و... از جمله دستاوردهای مثبت دولت یازدهم محسوب می شود.

نایب رئیس سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران افزود: در شرایطی که روحانی به پیروزی رسید، اصلی ترین مشکل جامعه و ساختار سیاسی ایران را تحریم های اقتصادی شکل داده بود. در دولت گذشته درهای ارتباطی ما با دنیا بسته شده بود و با گذشت زمان به ایزوله شدن هرچه بیشتر ایران و تعمیق تحریم های بین المللی علیه ایران ختم می شد. در چنین شرایطی بود که دولت یازدهم برای بازسازی فرآیندهای سیاست خارجی ایران، تصمیم به پایان دادن تحریم های فلج کننده اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران دادند.

به گفته شهریاری برگرداندن شرایط به قبل از تحریم ها بسیار سخت و زمان بر است. به عنوان نمونه ساختمان پلاسکو در مدت کوتاهی فرو ریخت و ویران شد اما باید دید بازسازی آن چند سال طول می کشد. وی اضافه کرد: گرچه با کلیات روند دولت یازدهم موافق هستم اما باید اذعان داشت تیم اقتصادی دولت نتوانسته کاملا موفق باشد اما چراهای آن را باید جویا شد.

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با به فرجام رسیدن برجام بخش عمده ای از مشکلات آتی پیش رو پیشگیری شده و از سقوط قطعی اقتصاد جلوگیری شد کما اینکه اگر نیم نگاهی بر ونزوئلا بیاندازیم متوجه عمق فاجعه خواهیم شد.فعالین اقتصادی موافق فقط رشد اقتصاد نفتی نیستند و قطعا به دنبال توسعه غیرنفتی نیز هستند اما بعد از برجام با افزایش فروش نفت و مشتقات آن و رشد صادرات غیرنفتی دولت موفق به مهار تورم و مهم تر از آن رفع رکود اقتصادی شد این به منزله شکوفایی اقتصاد نیست بلکه حرکت به سمت آن را می رساند.

وی افزود: پر واضح است ساخت بنای جدید بر بستر مخروبه های گذشته امکان پذیر نبوده و زمان بازسازی بسیار بیشتر از تخریب است. اما در عین حال دولت در برخی از مناطق حرکت های زیربنایی و آینده گرانه داشته که شاید امروز ملموس مردم و تاثیر مستقیم در اقتصاد نداشته باشد که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید، به عنوان مثال توجه ویژه دولت بنا به دستور مقام معظم رهبری به سواحل جنوب شرق کشور و توسعه بندر چابهار، ایجاد قطب پتروشیمی مکران، ایجاد خط آهن چابهار به سرخس و بسیاری از کلان پروژه های دیگر در استان سیستان و بلوچستان موید آن است.

به گفته مشاور استاندار سیستان و بلوچستان اما اینها شرط لازم و کافی نیست. چنانچه انتظار داشته باشیم دولت در دوره جدید به توفیقات و اهداف موردنظر دست یابد باید چند مهم رامدنظر قرار داد. اول اینکه در حوزه مدیریت مراکز تصمیم گیری اقتصادی با حضور نیروهای جوان، پرانگیزه و دانا، داشتن برنامه مدون توسعه اقتصادی کلان و رشد متوازن اقتصادی در کل کشور براساس مزیتهای داشته هر منطقه و مزیت سازی در مناطق محروم باید در دستور کار دولت روحانی باشد. این برنامه چنانچه توسط رهبری تایید و تنفیذ شود غیرقابل تغییر و در جهت اهداف قابل پیگیری خواهد بود.

شهریاری افزود: نکته دوم و لازم آنکه دیگر دستگاه های نظامی و غیرنظامی غیردولتی در راستای انجام آن اهداف براساس قانون اساسی که در زمان صلح می بایست تمام ارکان در خدمت دولت باشند در جهت تامین اهداف حرکت نمایند و از گسترش اقتصاد غیررسمی پرهیز و در تصمیم گیری کلان کشور غیر از تایید دولت و اذن رهبری پرهیز کنند.

وی در ادامه گفت: در این صورت امنیت سرمایه گذاری چه برای سرمایه گذاران داخلی و چه برای سرمایه گذاران خارجی ابدا وابستگی به نیروهای خارجی نبوده و چشم در گرو فعالیت آنها داشتن نیست. بلکه فراهم کردن وقعیت های مناسب و کوتاه کردن راه برای دستیابی و بومی کردن صنایع مورد هدف بوده و باز کردن بازار غیر ایرانی به روی محصولات ایرانی است.

شهریاری اضافه کرد: گاها برداشت غلط از سرمایه گذاری خارجی تا بدان جا پیش می رود که رهبر انقلاب نگران و مجبور به توصیه اقتصاد درونی داشته و از فرمایشات ایشان سوء برداشت آنگونه می شود که ایشان با حضور سرمایه گذار خارجی مخالفند در صورتی که ایشان همواره در فرمایشاتشان بوده که یکی از روش های شناساندن اسلام و معرفت اسلامی حضور فعال در اقتصاد کلان جهانی کسب سهم قابل ملاحظه برای کشورهای اسلامی است.

به گفته وی دولت طی این چهار سال گامهای مثبتی برداشته و در دوره دیگر می تواند اقدامات انجام شده خود را به نتیجه برساند وآنچه را کاشته به محصول تبدیل کند، در واقع این فرصتی است که باید در اختیار دولت قرار داد تا به نتیجه برسد و در این راستا نیازمند حمایت آحاد جامعه است.

نایب رئیس سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با اشاره به عملکرد دولت در حوزه تسهیلات دهی گفت: آمارهای بانک ها حاکی از آن است که قفل ها کنار رفته و ارتباط پولی و بانکی ما با سایر کشورها سهل تر شده است، اما ما با یک پل شکسته مواجهیم که تا بازسازی شود زمان می برد.

وی ادامه داد: در این بین دولت با اجرای سیاست کاهش نرخ بهره جهت انتقال پول از بازار پولی به بازار سرمایه درصدد رونق صنایع و همچنین جریان پول در این بازار است. اگر پول انباشته شده در بانک ها به بازار سرمایه ورود پیدا کند و صرف خرید و فروش سهام شود و در صنایع و یا حوزه های بازرگانی و ساختمان هزینه شود، شاهد اتفاق های خوشایندی خواهیم بود.

شهریاری با اشاره به عملکرد دولت در بازارهای جدید مثل اروپا گفت: ایران دارای بازار نیم میلیاردی بالقوه ای است که باید هر چه زودتر بالفعل شود. اگر وسیع تر نگاه کنیم ایران در بین کشورهای جنگ زده احاطه شده است و از آنجاییکه از یک بازار بالقوه در سطح خلیج فارس برخوردار است باید هر چه سریعتر جایگاه مناسبی در بازارهای اطراف کسب کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید به کمک دانش فنی، مدیریتی و تکنولوژی،پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی که داریم محصولاتی را تولید کنیم که در سایر بازارها قابل رقابت و باکیفیت باشد. در این صورت است که می توانیم به بازارها نفوذ و حضور پیدا کنیم.بنابراین حوزه نفوذ ما در سایر کشورها می تواند به واسطه جذب سرمایه، استفاده از دانش و تکنولوژی مدرن صورت بگیرد.

نایب رئیس سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با بیان اینکه امنیت مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده است، عنوان کرد: بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مند هستند در ایران به دلیل امنیت پایدار موجود در کشور سرمایه گذاری کنند و باید بتوانیم با این سرمایه گذاری ها و بالا بردن تولید شرایط مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم. به عنوان مثال می توان به کشور ترکیه اشاره کرد که مدتی است ایران مورد توجه مردم این کشور به جهت سرمایه گذاری قرار گرفته است.

کد خبر 20310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =