۲ گره جذب سرمایه خارجی به کشور

چند نرخی بودن ارز و نبود سیستم رتبه بندی در کشور باعث ایجاد چالش هایی برای جذب سرمایه های خارجی به کشورمان شده است

کورش طاهرفر، مشاور سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که در حال حاضر کل ارزش بازار مجموع شرکت‌های لیست شده کشورمان از ارزش بازار شرکت‌هایی همچون اپل و مایکروسافت پایین‌تر بوده گفت: ضروری است که فرآیند الحاق و پذیرش شرکت‌های جدید تسهیل و تسریع شود. به گفته وی به هر حال در بازار کوچک و کم عمق نمی‌توان سرمایه‌گذاران خارجی بزرگ را شکار کرد و در این راستا عدم رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌های لیست شده، بانک‌ها و سایر نهادهای مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های مالی در کشور موجب می‌شود که از سویی برخی شرکت‌ها به دلیل عدم ترس از مجازات و تخریب رتبه اعتباری در ارائه و افشای اطلاعات ضروری چندان مقید به اصول نباشند و از سوی دیگر مبنای مستند و محکمی برای تحلیل‌های فعالان بازار نسبت به وضعیت فعالیت و سود آوری بنگاه‌ها وجود نداشته باشد.

طاهرفر افزود: بدیهی است که چنین وضعیتی به رفتارهای هیجانی و تصمیم‌گیری بر مبنای شایعات دامن زده و کارآیی بازار سرمایه را با تهدید مواجه می‌کند. وی معتقد است عدم پشتیبانی کامل سیستم بانکی از جریانات و انتقالات سرمایه‌های خارجی می‌تواند به جذب سرمایه‌های خارجی لطمه وارد کند.

مشاور سازمان سرمایه گذاری در ادامه با اشاره به این که جذب سرمایه‌های مالی خارجی به بازار سرمایه تنها از کانال‌های رسمی و قانونی مطلوب بوده و چنانچه بانک‌ها به عللی همچون تحریم‌های گذشته یا رویه‌های سختگیرانه برای افتتاح حساب بانکی برای سرمایه‌گذاران مالی خارجی قادر به حمایت کافی از بازار سرمایه نباشند، فرآیند جذب سرمایه‌های خارجی با دشواری‌های دو چندان روبه‌رو می‌شود ادامه داد: خوشبختانه بخش اصلی مشکلات سیستم بانکی با رفع تحریم‌ها و اتصال مجدد به سوئیفت بر طرف شده و بازنگری در رویه‌های داخلی بانکی می‌تواند به تحرک بیشتر در جذب سرمایه‌های خارجی منجر شود.

به گفته وی تاخیر در استقرار نظام تک‌نرخی ارز مانعی در جذب سرمایه‌های خارجی به کشور محسوب می‌شود، چراکه وجود نرخ‌های چندگانه ارز به سردرگمی سرمایه‌گذاران خارجی منجر شده و فرآیند تصمیم‌گیری ایشان را طولانی می‌کند. به گفته طاهرفر ارز تک‌نرخی، هر قدر هم که بالا باشد، به مراتب بهتر از سیستمی چندنرخی است که به بهانه پایین نگه داشتن نرخ ارز اعمال می‌شود و علاوه بر ایجاد رانت و اختلال در تخصیص منابع و لطمه به صادرات، جذب سرمایه‌های خارجی را نیز با دشواری روبه‌رو می‌کند.

به عقیده وی به‌رغم اینکه حضور پررنگ نهادهای عمومی و بانک‌ها در معاملات بازار سرمایه کشورمان موجب رونق معاملات و نشاط بازار می‌شود، ولی تداوم این حضور موجب کاهش سهم سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی شده و شفافیت بازار را برای جذب موثر و مقیاس بالای سرمایه‌های خارجی کاهش می‌دهد.

مشاور سازمان سرمایه گذاری ادامه داد: منطق معاملات نزد سرمایه‌گذاران خصوصی با منطق معاملات حقوقی‌های شبه دولتی دارای تفاوت‌های اساسی است و این امر به ناپایداری و کاهش پیش‌بینی‌پذیری بازار برای سرمایه‌گذاران خصوصی منجر می‌شود. به گفته وی در واقع مناسب است که نهادهای عمومی دولتی و شبه دولتی فعال در بازار، سرمایه‌های خود را به پروژه‌های جدید و ظرفیت‌های تازه و اشتغال‌زا اختصاص داده و سهام شرکت‌های موجود و سهم بازار را به سرمایه‌گذاران حقیقی واگذار کنند.

طاهرفر ادامه داد: این امر علاوه بر آنکه به ایجاد ارزش افزوده جدید اقتصادی و تحرک تولید منجر می‌شود، باعث می‌شود شرکت‌هایی که در قالب پروژه‌های جدید تاسیس شده‌اند با لیست شدن در تابلوهای متنوع بورس و فرابورس، افزایش ارزش و تقویت بازار سرمایه را موجب شوند.نحوه گزارش‌دهی مالی و عدم ارائه گزارش‌ها به زبان انگلیسی و با فرمتی استاندارد از موانع موجود در جذب سرمایه‌های خارجی محسوب می‌شود.

وی در انتها افزود: خوشبختانه با اهتمام مسوولان مربوطه امکان ارائه گزارش‌های مالی شرکت‌ها به زبان انگلیسی فراهم شده و هم اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های لیست شده صورت‌های مالی اساسی خود را به زبان انگلیسی تهیه و ارائه کرده‌اند. با این حال فرمت‌های نامناسب و ناهماهنگ در ارائه گزارش‌های مالی و عدم ارائه گزارش توسط برخی از شرکت‌ها نیازمند توجه و نظارت بیشتری است که احتمالا پس از مدتی برطرف خواهد شد.

کد خبر 18782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =