پروژه مشترک ایران و بانک توسعه اسلامی در بانکداری اسلامی

در دیدار رئیس‌ کل بانک‌ مرکزی و رئیس بانک توسعه اسلامی(IDB) بر تشکیل گروهی برای تدوین اصول بانکداری اسلامی یکسان و متحدالشکل برای همه کشورهای عضو IDB تاکید شد.

به گزارش خبرگذاری مهر ، ولی‌اله سیف در دیدار با احمد محمدعلی رئیس بانک توسعه اسلامی(IDB) با اشاره به تجربیات خود در نظام بانکی، گفت: بانکداری اسلامی در ایران بر مبنای فقه شیعه پایه‌ریزی و اجرایی شده و در سایر کشورهای اسلامی، بانکداری بر مبنای فقه اهل سنت شکل گرفته‌ است.

به گفته وی، باتوجه به اینکه این کشورها در بیش از ۹۰ درصد، از مبنای فقهی مشترکی برخوردارهستند، پیشنهاد می‌شود، متخصصین دو طرف، با همکاری و هماهنگی بانک توسعه اسلامی، این اشتراکات را مبنای تدوین اصول بانکداری اسلامی یکسان و متحدالشکل قرار دهند.

سیف همچنین از سفر احمد محمدعلی المدنی رئیس بانک توسعه اسلامی(IDB) به ایران و حضور در مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) قدردانی کرد.

در ابتدای این دیدار، قائم مقام بانک‌ مرکزی از همکاری بانک توسعه اسلامی در تأمین ارز حجاج در سال ۱۳۹۳ و میزبانی نشست اخیر هیأت خدمات مالی اسلامی(IFSB) تشکر کرد.

کمیجانی با تأکید بر همکاری بیشتر بانک‌ مرکزی ایران با IDB به ویژه در حوزه‌های آموزشی و تحقیقاتی، افزود: موضوع تأمین مالی پروژه‌های ایران توسط IDB، در طول سال‌های اخیر باکندی مواجه شده‌ است و انتظار این است که در آینده جبران شود.

رئیس بانک توسعه‌ اسلامی با استقبال از پیشنهاد رئیس‌ کل بانک‌ مرکزی گفت: با توجه به اینکه بانک توسعه اسلامی به همه مسلمانان تعلق دارد، لذا از بدو تاسیس این بانک، کمیته شریعه در این بانک ایجاد شده و از تمام مکاتب فقهی اسلامی برای حضور در ترکیب این کمیته دعوت به عمل آمده است که نماینده ایران آیت الله تسخیری نیز حضور فعالی دارند و این پیشنهاد را حتماً مطرح و پیگیری خواهند کرد.

احمد محمدعلی المدنی همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر طرفین بر جایزه مصطفی(ص) را لازم خواند و با ابراز علاقه‌مندی IDB برای مشارکت در این جایزه، خواهان سرمایه‌گذاری و مشارکت بیشتر بانک‌های ایرانی در این موضوع شد.

کد خبر 1808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =