افت ۹ درصدی لیر در ۱۲ روز

در ابتدای سال ۲۰۱۷ هر ۳.۵۱ لیر ترکیه در برابر ۱ دلار امریکا مورد داد و ستد قرار می گرفت ولی هم اکنون این نرخ به ۳.۸۵ لیر در برابر هر دلار امریکا رسیده که نشان دهنده افت ۹.۶ درصدی ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار امریکا در ۱۲ روز اخیر است

مشکلات اقتصادی ترکیه تأثیر خود را با کاهش ارزش لیر نشان داده که بدترین کارنامه را در بین سایر ارزهای معتبر در جهان در روزهای ابتدایی سال 2017 داشته است. هرچند که تنها چند روز از آغاز سال 2017 می گذرد ولی در همین زمان محدود نیز شاهد سقوط ارزش لیر ترکیه بوده ایم. در ابتدای سال 2017 هر 3.51 لیر ترکیه در برابر 1 دلار امریکا مورد داد و ستد قرار می گرفت ولی هم اکنون این نرخ به 3.85 لیر در برابر هر دلار امریکا رسیده که نشان دهنده افت 9.6 درصدی ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار امریکا در 1۲ روز اخیر است. این نوسان قیمت نشان می دهد که ارزش لیر ترکیه یکی از بدترین تجربیات را در سال های اخیر به نمایش گذاشته است.

در روزهای آغازین سال 2016 هر 2.9 لیر در برابر هر 1 دلار امریکا مورد داد و ستد قرار می گرفت که این رقم در ابتدای سال 2017 به 3.51 لیر در برابر هر دلار امریکا رسید که نشان می دهد ارزش پول ملی ترکیه در سال گذشته میلادی 21 درصد کاهش یافته است. در خبر مشابهی بلومبرگ از کاهش 17 درصدی ارزش لیر ترکیه در یکسال اخیر خبر داده که دورنمای تیره و نگران کننده ای را از ثبات اقتصادی این کشور به نمایش می گذارد. نگاهی به نوسان ارزش ارزهای معتبر بین المللی در روزهای نخست سال 2017 نشان می دهد که لیر ترکیه بدترین عملکرد را در 11 روز ابتدایی سال میلادی جاری در بین ارزهای مهم جهان از خود بر جای گذاشته است.

نگاهی به کارنامه ارزی ترکیه در سال های اخیر نشان می دهد که این کشور از سال 2008 تاکنون تجربیات ناخوشایندی را سپری کرده هرچند که سقوط ارزش لیر در سال های گذشته بیش از منافع تجاری ، به بی ثباتی های اقتصادی بزرگی در این کشور منجر شده است. ارزش هر 1.2 لیر در برابر هر 1 دلار امریکا هم اکنون به 3.85 لیر در برابر هر دلار امریکا رسیده که نشان می دهد قیمت دلار در این کشور در سال های اخیر 3.2 برابر شده است. در صورت ادامه افزایش قیمت دلار در ترکیه شاید رخدادهای خطرناکی در این کشور تجربه شود که یکی از آن ها جهش تورم خواهد بود.

 فرار سرمایه به رغم قوانین بسیار سخت گیرانه مالی در این کشور ، کاهش سرمایه گذاری خارجی ( هرچند که ماه هاست به صورت رسمی اعلام نشده است ) ، افزایش محسوس تورم ، افزایش قیمت تمام شده تولیدات در کنار رشد تورم و نگرانی از دورنمای ضعیف اقتصادی این کشور در کنار افت رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را باید مواردی به شمار آورد که شرایط دشواری را برای اقتصاد این کشور ترسیم خواهد کرد. بررسی واقعیت های اقتصادی ترکیه به ریشه یابی رخدادها و رویکردهای پیشین این کشور نیاز دارد.

ترکیه کشوری است که به سرمایه گذاری های خارجی وابسته است. سال هاست که تراز تجارت خارجی ترکیه منفی است یعنی به این کشور کالا وارد شده ولی حجم صادرات آن کمتر از واردات است. این نکته نشان می دهد که سرمایه های بزرگی همه ساله به ترکیه وارد شده و همچنین ترکیه درآمد بسیاری از خدمات و توریست دارد. با توجه به آغاز ناآرامی ها در این کشور همچنین ورود ترکیه به بحران سوریه در کنار درگیری های نظامی با کردها در خاک ترکیه و یا مرزهای عراق و سوریه ، باید گفت که این کشور در باتلاقی وارد شده که خروج از آن هزینه های بسیاری را برای ترکیه در بر داشته و این وضعیت دشوار باز هم ادامه خواهد یافت.

با توجه به موارد فوق باید نگرانی از ادامه کاهش ارزش لیر را در برابر دلار امریکا جدی گرفت هرچند که منفی شدن رشد اقتصادی این کشور نیز می تواند سیگنالی خطرناک در برابر اقتصاد این کشور به صورت واقعی تلقی شود. با توجه به کاهش درآمدهای ارزی ترکیه از توریست ، منفی شدن رشد اقتصادی این کشور ، ادامه بی ثباتی های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی در این کشور در کنار تمایل ترکیه به توقف فرآیند ورود به اتحادیه اروپا همچنین تضعیف این اتحادیه ، به نظر می رسد که ترکیه یا مجبور خواهد بود که رویکردهای اجرایی و عملیاتی خود را تغییر داده یا شرایط سخت تری را تجربه کند. پس از بحران جهانی اقتصاد در سال 2008 و 2009 ، شرایط فعلی را باید وخیم ترین اوضاع اقتصادی ترکیه به شمار آورد که در صورت عدم مدیریت اوضاع توسط بدنه تصمیم سازی این کشور ، روزهای سخت تری در انتظار اقتصاد ترکیه ترسیم خواهد شد.

به کمک کاهش ارزش لیر شاهد بودیم که در ماه های اکتبر و نوامبر ، حجم صادرات این کشور افزایش یافته و به 12.8 میلیارد دلار در ماه رسیده ولی با توجه به کاهش واردات در این مدت در کنار بی ثباتی های سیاسی و امینتی ، به احتمال قوی صادرات ترکیه کاهش یافته و فرار سرمایه شدت خواهد گرفت که از هم اکنون با کاهش ارزش لیر ، شاهد خودنمایی تأثیرات این رویکرد احتمالی هستیم. تجمیع این موارد از وخامت اوضاع اقتصادی ترکیه حکایت می کند.

بدترین کارنامه ارزی در روزهای ابتدایی سال 2017 در جهان

ارز - کشور

درصد تغییر

روپیه هند

0.38-

سل پرو

0.89-

پوند انگلیس

1.39-

پزو مکزیک

3.34-

لیر ترکیه

9.6-

 
کد خبر 16408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =