بررسي قوانين و مقررات تجاري، وضعيت فضاي كسب و كار، ريسك كشوري و بازرگاني خارجي روسيه

پيمان پوراصغر - کارشناس اداره پژوهش و مديريت ريسك

بانك توسعه صادرات ايران به عنوان يكي از مهم­ترين نهادهاي تخصصي صادرات كشور، طي سال­هاي گذشته، نقش بسزايي در صادرات كشور ايفا نموده است، در همين راستا، شناخت و آگاهي از ضوابط تجارت و سرمايه‌گذاري و بررسي فرصت‌هاي تجاري موجود در كشورهاي هدف صادراتي، با هدف توسعه صادرات و انجام سرمايه‌گذاري‌هاي سودمند از سوي بانك  ضروري به‌نظر مي‌رسد. بدين منظور، در اين گزارش سعي شده است، قوانين و مقررات تجاري و سرمايه‌گذاري، وضعيت فضاي كسب‌و‌كار و ريسك كشوري روسيه (از نظر نهادهاي داخلي و بين‌المللي) و روابط تجاري اين كشور با جهان و ايران مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.

روسيه كشوري صنعتي، برخوردار از تكنولوژي، صادركننده انرژي و مواد خام، تاثيرگذار در مناسبات جهاني و به عنوان اقتصادي نوظهور مطرح مي‌باشد. اين كشور با درآمد سرانه 16500 دلار و جمعيت 140ميليون نفر، بواسطه كسب درآمد سرشار ناشي از صدور نفت، گاز و فلزات پايه، يكي از جذاب‌ترين بازارهاي مصرفي و متكي به واردات با تراز تجاري مثبت در دنيا به شمار مي‌آيد.

دو كشور ايران و روسيه علي‌رغم داشتن پيشينه خوب روابط استراتژيك سياسي، در عرصه روابط تجاري و اقتصادي، بواسطه عدم شناخت دقيق صادركنندگان ايراني از تنوع بازار روسيه و عدم آگاهي شركت‌هاي روسي از توانمندي‌هاي صادراتي كشورمان و وجود برخي مشكلات اجرايي عملكرد نسبتا ضعيفي داشته‌اند.

لزوم بهره‌مندي از نفوذ روسيه در بازار جمهوري‌هاي CIS، افزايش كيفي توليدات صادراتي ايران و عزم ملي موجود در كشور در جهت توسعه صادرات و تنوع بخشي به بازار‌هاي صادراتي، همچنين داشتن  مزيت هزينه‌اي صادرات كالاهاي ايراني به بازار مصرف روسيه به دليل فاصله كم، از عواملي هستند كه ضرورت داشتن رابطه تجاري و اقتصادي با روسيه را مورد تاكيد قرار ميدهد. از سوي ديگر در شرايط فعلي، اعمال تحريم‌هاي اقتصادي ايالات متحده امريكا و اتحاديه اروپا عليه روسيه، و در عين حال اختلافات به وجود آمده در روابط روسيه و تركيه، در مجموع شرايطي را فراهم نموده تا اخيرا روسيه واردات خود از كشورهاي درگير اختلاف را به نحو قابل توجهي محدود كند، لذا موقعيت به وجود آمده مي‌تواند بازار روسيه را به عنوان يك ظرفيت بالقوه براي توليد كنندگان و صادركنندگان ايراني بيش از پيش مورد توجه قرار دهد. اين امر با توجه به وضعيت ركودي حاكم بر اقتصاد كشور فرصت خوبي براي توليدكنندگان و صادركنندگان ايراني است تا با برنامه‌ريزي دقيق و ارتقاي استانداردهاي كيفي توليدات خود، از آن نهايت بهره را ببرند.

مطابق گزارش (Doing Bussines) در سال 2016 فضاي كسب و كار در روسيه بسيار رقابتي است. اين كشور در مجموع ده شاخص سنجش فضاي كسب و كار در بين 189 كشور، رتبه 51 را دارا مي‌باشد كه نسبت به سال گذشته (رتبه 54) 3 پله بهبود داشته است.

 طبق ارزيابي هاي صندوق ضمانت صادرات ايران، در طبقه بندي ريسك كشوري براي روسيه رتبه 3 لحاظ شده است و سقف اعتبارات كوتاه مدت تحت پوشش بيمه صندوق، معادل 70 ميليون دلار و براي ميان مدت و بلندمدت، 140 ميليون دلار در نظر گرفته شده است. همچنين در رتبه بندي موسسه EIU براي سال 2015 رتبه ريسك كشوري روسيه  C و نمره آن 47 گزارش شده است.

مطابق آمار ITC در سال 2014، ميزان صادرات روسيه به جهان 492 ميليارد دلار و مجموع واردات اين كشور 282 ميليارد دلار بود. تراز تجاري كشور روسيه در سال مزبور نيز به 210+ ميليارد دلار بالغ گرديد. همواره طي سالهاي اخير تراز تجاري اين كشور مثبت بوده است. اقلام مهم صادراتي روسيه شامل: سوخت‌هاي معدني ، آهن و فولاد، چوب و كاغذ، غلات و مهمترين اقلام  وارداتي اين كشور، انواع مواد غذايي، وسايل نقليه زميني، دارو، تجهيزات الكترونيكي مي‌باشد.

مهمترين اقلام صادراتي روسيه به ايران: گندم و جو، كاغذ و چوب، انواع آهن‌آلات و فولاد، روغن آفتاب گردان و ماشين‌الات و تجهيزات صنعتي و نيروگاهي بوده و مهمترين اقلام وارداتي روسيه از ايران: مواد غذايي و محصولات كشاورزي، مصالح و تجهيزات ساختماني، محصولات پتروشيمي، محصولات صنعتي (ماشين،‌قطعات خودرو و...) و نساجي را شامل مي‌شود.

ساختار و نيازهاي وارداتي كشور روسيه نشان مي‌دهد، ماشين‌آلات صنعتي، وسايل نقليه و صنايع الكترونيكي بيش از 40 درصد از واردات روسيه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در حدود 20 درصد از واردات روسيه را مواد غذايي، محصولات كشاورزي و صنايع دارويي تشكيل داده است.

توجه به توانايي و پتانسيل‌هاي صادراتي ايران و ساختار و نياز وارداتي روسيه نشان مي‌دهد: علاوه بر محصولات كشاورزي و محصولات صنايع غذايي كه در حال حاضر بيشترين سهم از صادرات ايران به روسيه را شامل مي‌شود، محصولاتي نظير: صنايع نساجي و مصنوعات آن، صنايع ساختماني و مصنوعات از سنگ، گچ، سيمان، پنبه نسوز ، ميکا يا از مواد همانند ...، ماشين آلات و وسايل مکانيکي؛ ادوات برقي؛ اجزاء و قطعات آنها، از مزيت‌هاي عمده صادراتي ايران به بازار روسيه محسوب مي‌شوند.

کد خبر 16358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =