پاشنه های آشیل سیاست تک نرخی شدن ارز

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، نرخ دلار پیشنهادی دولت در بودجه سال ۹۶ را دور از سیاست تک نرخی شدن ارز دانست و گفت: تفاوت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ ارز بودجه و ارز آزاد به تولید و صادرات لطمه می زند

محمد لاهوتی در خصوص تعیین دلار ۳۳۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال ۹۶، گفت: نرخ دلار در بودجه معمولا  یک نرخ فرضی است که برای محاسبه در آمدهای دلاری دولت و تبدیل آن به ریال تعیین می شود.

وی افزود: معمولا عددی که به عنوان عدد فرضی در بودجه پیش بینی می شود، باید پشتوانه محاسباتی داشته باشد زیرا دولت موظف است به همان میزان ارزی که دریافت می کند آن را تبدیل به ریال کرده و  معادل ۳۳۰۰ تومان یا هر عددی که در بودجه تصویب شود، به خزانه واریز کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه وقتی که نرخ براساس محاسبات روز نبوده و به نرخ واقعی نزدیک نباشد، این تفاوت به عنوان درآمد خارج از بودجه برای دولت محسوب می شود، افزود: دولت  می‌تواند این تفاوت را به عنوان یک درآمد خارج از بودجه در نظر بگیرد؛ بطوری که به افزایش درآمدهای دولت منجر شده اما در بودجه هزینه نمی‌شود.

لاهوتی با بیان اینکه نرخ ۳۳۰۰ تومان در لایحه پیشنهادی امسال، متناسب با نرخ تورم سال ۹۵ به اضافه نرخ دلار در بودجه سال قبل که حدود ۳۲۰۰ تومان بود، درنظرگرفته شده است، اظهار داشت: از نظر قانون برنامه پنجم دولت اینجا برای نخستین بار به تکلیف قانونی خود عمل کرده و نرخ را در بودجه با افزایش تورم داخل منهای تورم خارج با رقم ۳۳۰۰ تومان در نظرگرفته است.

وی در گفتگو با مهر ادامه داد: اما یک مقداری اشکال بر این تصمیم وجود دارد مبنی بر اینکه نرخ بودجه با نرخ با ارز آزاد بالغ بر ۵۰۰ تومان تفاوت دارد که حدود ۱۵ درصد می شود اما نرخ هایی که به عنوان نرخ رسمی در اعداد و ارقام بودجه های سنواتی دیده می شود به خصوص برای کشورهایی که ارز تک نرخی دارند و یا به دنبال تک نرخی شدن ارز هستند، پذیرفته شده نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه تفاوت ۴ تا ۵ درصدی بین ارز بودجه و بازار آزاد پذیرفته است اما بیش از آن درست نیست، گفت: بنابراین با توجه به فاصله ارز آزاد و بودجه به نظر می رسد که یا دولت برای تک نرخی کردن ارز به دنبال رقم در حدود ۳۵۰۰ تومان است که اگر اینطور باشد تولید و صادرات لطمه می ببیند و یا اینکه دولت به دنبال مدیریت بازار بوده و به دنبال دخالت در بازار نیست بنابراین نرخ ارز در همین حدود ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان قرار می گیرد که تفاوت ۱۰ تا ۱۵ درصدی را  با نرخ دلار بودجه دارد.

لاهوتی با اشاره به اینکه این تفاوت ۱۰ تا ۱۵ درصدی بین نرخ ارز آزاد و لایحه پیشنهادی دولت زیاد است و با سیاست تک نرخی فاصله دارد، اظهار داشت: مگراینکه دولت بخواهد نرخ ارز را با فاصله ۵ درصدی نسبت به بودجه یکسان سازی کند که این در عمل اتفاق نمی افتد و فقط در مدت کوتاهی تک نرخی می‌شود اما دوباره به شرایط چندنرخی برمی گردد زیرا نرخ ۳۵۰۰ تومان برای اقتصاد ما مناسب نیست و به تولید و صادرات لطمه می زند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه نرخ ارز ۳۵۰۰ تومانی قدرت رقابت تولید داخل را کاهش می دهد، گفت: در این تولید داخل قدرت رقابت را با کالاهای قاچاق از دست داده و فرصت در اختیار قاچاق قرار می گیرد.

کد خبر 14996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =