چرا دولت در تک‌نرخی کردن ارز تعلل می‌کند؟

لاهوتی: بانک مرکزی برای مدیریت نرخ ارز نیازمند منابع است. منابع ارزی ایران سال‌ها به دلیل تحریم‌ها در دیگر کشورها بلوکه‌شده بود. این منابع پس از اجرای برجام آزادشده است اما به دلیل عدم تسهیل ارتباطات بین‌المللی و بانکی ایران هنوز در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته است

تک‌نرخی کردن ارز وعده‌ای است که دولت یازدهم از آغاز کار آن را به تعویق انداخته است اما تعلل دولت در تحقق این خواسته مهم بخش خصوصی ناشی از چیست؟ محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران دراین‌باره گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه بانک مرکزی موظف به مدیریت نرخ ارز از نوع شناور است. براین اساس بانک مرکزی باید توان جلوگیری از نوسانات نرخ ارز را داشته باشد و بتواند در موقع لزوم و در شرایط جهش یا کاهش ناگهانی نرخ ارز، قیمت ارز را مدیریت کند.

لاهوتی ادامه داد: بانک مرکزی برای مدیریت نرخ ارز نیازمند منابع است. منابع ارزی ایران سال‌ها به دلیل تحریم‌ها در دیگر کشورها بلوکه‌شده بود. این منابع پس از اجرای برجام آزادشده است اما به دلیل عدم تسهیل ارتباطات بین‌المللی و بانکی ایران هنوز در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه دلیل عدم تحقق وعده تک‌نرخی کردن ارز و به تعویق انداختن آن از سوی دولت ناشی از کمبود منابع است گفت: دولت بدون پشتوانه ارزی نمی‌تواند وارد کارزار ارز تک‌نرخی شود به این دلیل که با افزایش ناگهانی قیمت ارز مواجه می‌شود. یکی از سیاست‌های اصلی بانک مرکزی تک‌نرخی کردن ارز است اما منابع موردنیاز آن هنوز فراهم نشده است.

عضو شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ادامه داد: دونرخی بودن و چند نرخی بودن‌ها در کشور به فساد دامن می‌زند و به افزایش فرصت‌های رانتی برای عده‌ای خاص می‌انجامد. در شرایط دونرخی عده‌ای هستند که از رانت برای رسیدن به ثروت‌های افسانه‌ای استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی تک‌نرخی کردن ارز در اولویت است اما به الزاماتی نیاز دارد که هنوز در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران عدم همراهی برخی کشورها ازجمله بدقولی‌های آمریکایی‌ها در پسابرجام را از مهم‌ترین دلایل عدم دسترسی ایران به منابع ارزی خارجی دانست و گفت: بانک‌های اروپایی و آمریکایی نگران معامله و تجارت با ایران هستند و تا زمانی که بانک‌های اصلی به سیستم اقتصادی ما ورود پیدا نکنند، امکان بهره‌مندی از منابع ارزی خارجی برای ایران فراهم نمی‌شود. از سوی دیگر نتیجه انتخابات اخیر ایالات‌متحده آمریکا اروپایی‌ها را نسبت به تصمیم‌گیری درباره برقراری روابط بانکی و تجاری با ایران مردد کرده است.

لاهوتی تأکید کرد: بهتر است برای قضاوت در مورد شرایط آتی تا اعلام رسمی سیاست‌های اجرایی دولت جدید آمریکا صبر کنیم.

 

منبع: سایت خبری اتاق تهران 

کد خبر 14916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =