نقشه راه   جهت ایجاد واحد صادراتی برای هلدینگ های تولیدی

مهندس باقر دزفولی - کارشناس ارشد مسایل تجاری و اقتصادی

اصولا در چهار چوب استاندارد های جهانی بازرگانی ، شرکتهای تولیدی و هلدینگها  جهت آغاز امر صادرات و کشف و ورود به بازارهای جهانی و استقرار صادرات پایدار و حفظ بازار ، اقدام بطراحی نقشه راه و برنامه ریزی استراتژیک و تعیین  نقاط ضعف و قدرت و تهدید خود می نمایند. این برنامه ریزی همراه با تهیه گزارشات امکان سنجی مالی و اقتصادی و بودجه ای بوده و چون فعالیتهای بازاریابی و ورود به بازارهای در کوتاه مدت پاسخگو نیست، لذا بودجه ای برای سالهای اولیه ایجاد واحد ( شرکت ) صادراتی منظور می کنند. این نوشتار، طراحی جامعی از فهرست نقشه راه ایجاد واحد صادرات در مراحل اولیه وسپس در صورت نیاز ایجاد شرکت صادراتی جهت محصولات شرکتهای هلدینگ است.

بدیهی است پیش فرضهای ذیل ، از ضرورتهای اساسی اجرای این طرح هستند:

الف: اعتقاد راسخ هیات مدیره  هلدینگ و مدیریت های شرکتهای تابعه بر ایجاد این واحد و تمرکز امر صادرات در این واحد ( شرکت ) ، با توجه به تجربیات بدست آمده سی و پنج ساله بعد از انقلاب و عملکرد شرکتهای مشابه و عدم تعجیل در بازدهی طرح،  بدیهی است امر بازار یابی و کشف مصرف کنندگان و خریداران نهائی و شرکت در کنسرسیوم های جهانی حدودا 3-4 سال بطول خواهد کشید.

ب: قبول همکاری لازم فنی و بازرگانی مدیریت شرکتهای تابعه هلدینگ با مدیریت واحد (شرکت) صادراتی و تعهد عدم حضور منفردانه در بازار و مخدوش نمودن قیمتها و قبول سود و مارجین کم برای صادرات

 ج: تعهد نمایندگان و آژانسهای صادراتی خارج از کشور بر رعایت سیاستهای قیمت گذاری هلدینگ و عدم دامپینگ.

فهرست مسیرهای نقشه راه :

1-مسیرهای تشکیلاتی

1-1- برنامه ریزی استراتژیک (برنامه ریزی بلند مدت ده ساله و تعیین اهداف بلند مدت )

1-2-برنامه ریزی کوتاه مدت (یکساله و تعیین  اهداف کوتاه مدت یکساله )

1-3-تاکتیکها ( روشهای اجرائی کوتاه مدت ) از جمله برون سپاری امور واحد ( شرکت ) و تعیین

      درون سپاری امور در فاز های مختلف

 

2- مسیرهای فنی

2-1-شناخت و تعیین مشخصات محصول قابل صدور و تعیین استانداردها و تعیین قیمت تمام شده

2-2-جمع آوری آمار و اطلاعات بازار ، محصولات مشابه ، قیمتهای جهانی وسیاستهای صادراتی رقبا

2-3-بررسی خدمات بعد از فروش و نحو ارائه خدمات و قطعات یدکی و نمایندگیهای خدمات

 

3-مسیرهای بازاریابی

3-1- بررسی بازارهای هدف و مسائل فرهنگی و اجتماعی بازارها

3-2- نمایشگاههای داخلی و امکان حضور در آنها و ایجاد ارتباط با بازدید کنندگان

3-3-نمایشگاههای خارجی و امکان حضور در آنها و معرفی کالای صادراتی

3-4-ارتباط با اتاقهای تخصصی از جمله اتاق ایران و اتاقهای کشورهای هدف و سازمان توسعه تجارت

 و صندوق ضمانت صادرات و رایزنهای بازرگانی در سفارتخانه ها

3-5-شناسائی و شرکت در مناقصات بین المللی و شرکت در کنسرسیومها

3-6-عضویت در اتحادیه های صادراتی داخلی و انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی

 

4-مسیرهای بازرگانی

4-1- تهیه فرمهاو چهارچوبهای  پیشنهادات  صادراتی و کشف قیمتهای بازارهای بین المللی

4-2- تنظیم  پیش نویس قرادادهای صادراتی

4-3- صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بازارچه ها

4-4- امور حقوقی  (تهیه فرمتهای قراردادها )

4-5-تهیه فرمتهای قراردادهای حمل و نقل داخلی و خارجی و قراردادهای بیمه

4-6-ارتباط با صندوق ضمانت صادرات و شرکتهای اعتبارسنجی خارجی جهت اعتبار سنجی شرکتهای طرف قرارداد

5- مسیرهای خدمات بازرگانی

5-1-بررسی و طراحی بین المللی  بسته بندی محصولات صادراتی

5-2-مارکینگ بسته های صادراتی

5-3-حمل ونقل جاده ای و کشتیرانی ( داخلی و خارجی )

5-4- بیمه تجاری محمولات صادراتی ( داخلی و خارجی )

5-5- اعتبار سنجی خریداران خارجی و بیمه اعتباری قراردادهای صادراتی

6-مسیرهای مالی

6-1- امور مالی و اعتبارات اسنادی

6-2- امور تسهیلات صادراتی و جوایز صادراتی

6-3- تعیین قیمت تمام شده کالای صادراتی و قیمت فروش

7- مسیر فازبندی تشکیل واحد ( شرکت ) صادراتی    

8-تعیین هزینه های مالی و اداری سالانه  واحد صادراتی و تعیین در صد هزینه های بالا سری در

 فازهای مختلف

کد خبر 14858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Alireza pakseresht IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
      با سلام، بدون شک،وجود یک نقشه راه، متضمن راهکارهای جامع وعملی حضور در بازارهای جهانی،با درنظرگرفتن نقآط ضعف وقوت رقبا و نیز واحد های تولیدی داخلی مشتاق به صدور کالا ونیز جیگزین نمودن کالاهای وارداتی مشابه،امری ضروری است.لذا مقاله ارایه شده،جامع و از هر حیث با کیفیت عالی میباشد.