منع فساد با اهرم سامانه جامع گمرکی

عضو كميسيون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس گفت: سامانه جامع گمركي باعث جلوگيري از خسارت به اقتصاد كشور شده و جلوي فساد كلان را گرفته است

عزت الله يوسفيان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و عضو كميسيون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس گفت: سامانه جامع گمركي باعث جلوگيري از خسارت به اقتصاد كشور شده و جلوي فساد كلان را گرفته است. 
نماينده مردم آمل و لاريجان اظهارداشت: بسياري از مسايلي كه در اقتصاد كشور مي افتد، ناشي از كمبود اطلاعات و مبادله نشدن اطلاعات بين دستگاههاست.
وي افزود:سامانه جامع گمركي امروز به گونه اي عمل مي كند كه هر فردي كه به صورت عادي كالاي خود را از گمرك ترخيص مي كند،اطلاعات او به صورت شفاف در دسترس است؛ ميزان ترخيص،مبلغ و يا حجم كالاي ترخيص شده مشخص است،در صورتي كه در گذشته اين اطلاعات وجود نداشت.
اين عضو كميسيون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينكه اين اطلاعات مي تواند در اختيار سازمان مالياتي قرار بگيرد و دقت در وصول ماليات را بالا ببرد،عنوان كرد:در واقع اين اطلاعات سبب شده تا حقوق گمركي بيشتري دريافت شود و درآمدهاي دولت بالا برود. 
يوسفيان ملا خاطرنشان كرد: در همين حال گمرك نيز با اين سامانه مي داند وقتي كالايي از يك مبدايي حركت مي كند، قبل از اينكه كالا به گمرك برسد از اطلاعات آن كالا مطلع است؛ يعني قبل از اينكه كالا به بارانداز بنادر برسد، گمرك در جريان ريز محموله قرار دارد و مسلم است كه اين موضوع باعث جلوگيري از قاچاق كالا شده و فرد وارد كننده ديگر نمي تواند براي كالاي وارد شده سند سازي كند.
او با بيان اينكه سامانه جامع اطلاعات كامل محموله هاي وارداتي به كشور را دارد،گفت: در اين شيوه اطلاعات گمرك مقدك بر اطلاعات افراد است و با اجراي اين سامانه بزرگترين ضعفي كه در بخش واردات داشتيم كه منجر به فساد بسيار گسترده مي شد،جلوگيري شده است.
نماينده مردم آمل و لايجان از ديگر نقاط مثبت سامانه جامع گمرك را اتصال دستگاهها به يكديگر ذكر كرد و يادآور شد: در گذشته نبود اطلاعات و اطلاعت بسيار ضعيف سبب بروز مشكلات بسياري در واردات كالا شده بود،در حالي كه امروز گمرك با وزارت اقتصادي،دستگاههاي توليدي،وزارت صنايع،سازمان مالياتي و سازمان بنادر در ارتباط است.اينها مثل حلقه هاي زنجير عمل مي كنند.
به گفته وي سامانه جامع گمرك اين حلقه ها را بهم متصل كرده و جلوي بسياري از هزينه ها ، خسارت به اقتصاد و فسادهاي كلان را گرفته است .

کد خبر 13207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =