ظرفیت ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب صادراتی برق منطقه

ایران رتبه ۱۷ را در تولید برق دنیا داراست .صادرات نیرو به کشورهای همسایه، خصوصا صادرات برق فرصت بی نظیری است که در اختیارکشور ما قرار دارد. شرایط مساعد صنایع خدمات و تجهیزات صنعت برق امکان ارزآوری، اشتغالزایی و توسعه هر چه بیشتر این صنعت را فراهم آورده است. شرایط کشورهای منطقه خصوصا عراق امکان بهره مندی طولانی مدت و بدون حضور رقیب را به ما داده است.هرچند صادرات نیرو در حال حاضر در انحصار بخش دولتی است اما زمینه های حضور بخش خصوصی برای حضور در این بازار در حال شکل گیری است

 ایران رتبه 17 را در تولید برق دنیا داراست. صادرات نیرو به کشورهای همسایه، خصوصا صادرات برق فرصت بی نظیری است که در اختیار کشور ما قرار دارد. شرایط مساعد صنایع خدمات و تجهیزات صنعت برق، امکان ارزآوری، اشتغالزایی و توسعه هر چه بیشتر این صنعت را فراهم آورده است. از طرفی شرایط کشورهای منطقه خصوصا عراق امکان بهره مندی طولانی مدت و بدون حضور رقیب را به ما داده است. هرچند صادرات نیرو در حال حاضر در انحصار بخش دولتی است اما زمینه های حضور بخش خصوصی در این بازار نیز در حال شکل گیری است. اگزیم نیوز با مهندس علیرضا کلاهی صمدی، رییس هیات مدیره سندیکای برق کشور بعنوان سخنگوی بخش خصوصی گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

مهندس کلاهی صنعت برق را حوزه ای بی رقیب و مستعد برای ارزآوری و صادرات خواند و گفت: در حال حاضر ما به عراق،پاکستان، ترکیه، ترکمنستان و ارمنستان اتصال شبکه داریم و برای کشورهای جنوبی نیز برنامه اتصال در آینده داریم. به گفته وی در خصوص صادرات نیرو به خصوص برق باید دو محور اساسی را مورد توجه قرار داد؛ یکی فرصت استفاده از ظرفیت های کشورهای منطقه برای رفع اوج مصرف بار و دیگر درآمدزایی و استفاده از موقعیت جغرافیایی خاص کشور است. وی ادامه داد: برق بعلت نوسان قایل ذخیره نیست و چون کشورهایی مثل کشور ما اختلاف دمای زیادی بین تابستان و زمستان داریم و مجبور می شویم سرمایه گذاری زیادی برای مدت محدودی از سال انجام دهیم، کشورها  می توانند با بهره بردن از این اختلاف محدودیت های یکدیگر را پوشش دهند و ساعات اوج مصرف یکدیگر را دفع کنند و به یکدیگر کمک کنند.

علیرضا کلاهی صمدی به بحث اشتغالزایی و درآمدزایی صادرات برق اشاره کرد و گفت: داشتن مرز مشترک با 16 کشور موقعیت خاصی را در اختیار ما قرارداده تا بتوانیم براحتی به عنوان شاهراه برق منطقه عمل کنیم. وی با اشاره به مدیریت اختلاف افق 2 ساعته از شرق به غرب و همچنین اختلاف دمای شمال و جنوب که از فاکتورهای مهم اوج مصرف هستند گفت: می توانیم به لحاظ  استراتژیک و اقتصادی جایگاه خود را در منطقه محکم کنیم. وی افزود: ما می توانیم از ظرفیت های برق همسایه ها در ساعات غیر اوج استفاده کرده، آن را ارزان بخریم و به کشورهای نیازمند آن بفروشیم و از ظرفیت ترانزیت برق خود کمال استفاده را برده و درآمدزایی کنیم.

وی با ذکر این مهم که صادرات انرژی الکتریکی فعلا در اختیار وزارت نیرو است گفت: بخش خصوصی عملا نقش قابل ذکری در صادرات نیرو ندارد. هر چند اخیرا اقداماتی برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم شده اما همچنان نقش موثری ندارد. به گفته وی در حال حاضر عمده تجهیزات ما ساخت داخل است و این یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. وی گفت: رتبه تولید برق ما در دنیا 17 و عمده تجهیزات مرتبط با آن ساخت خود ماست و در عین حال کشورهای همسایه ما نیاز مبرم به برق دارند؛ بخصوص عراق که برای 15 سال آینده هم به لحاظ تجهیزات و هم خدمات و فروش می تواند بازار مناسبی برای برق ایران باشد. وی گفت: لازم به ذکر است ما در صادرات برق به عراق در پرداخت ها به نسبت پاکستان و افغانستان با چالش کمتری مواجه هستیم و این کشور مشتری خوبی برای برق ایران محسوب می شود.

مهندس کلاهی در خصوص مزایاو معایب ساخت نیروگاه در داخل مرزها و در کشور مقصد گفت: ساخت نیروگاه در کشور مقصد مستلزم استفاده از گاز همانجا برای مصرف نیروگاه است؛ در حالیکه اگر نیروگاه داخل کشور خودمان باشد می توانیم از منابع گاز خودی استفاده کنیم و ارزش افزوده آن را با تولید به برق صادراتی بالا ببریم و همچنین اشتغالزایی می کنیم. به گفته وی خیلی از کشورها نیز زیر بار این مساله که ظرفیت برقی انها خارج از مرزهایشان باشد نمی روند؛ چون برق و تجهیزات وابسته به آن یک مساله امنیتی است و باید درباره این موضوع بحث و گفتگو و نهایتا توافق انجام شود.

وی ایران را در زمینه صادرات به کشورهای همسایه بی رقیب خواند و گفت: تلاشهایی در زمینه تبدیل شدن عربستان به شاهراه برق منطقه انجام شده و حتی مطالعاتی نیز در خصوص این طرح در دانشگاه پردو صورت پذیرفته است، اما مسیر منطقی برای انتقال برق، ایران است. هر چند این اتفاق هنوز رخ نداده اما در موارد مشابه مثل حمل و نقل هوایی کم کاری ایران باعث شد ناوگان مسافربری هوایی ما با وجود عظمت و بزرگی امروز در برابر ناوگان حمل و نقل هوایی امارات حرفی برای گفتن نداشته باشد.باید برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات برنامه ریزی و مدیریت کرد. کلاهی ریسک صادرات برق را صفر دانست و گفت: مشکل عمده ما عدم پرداخت هاست. خدمات و تجهیزات لازم در این زمینه را داریم و دلیل عدم بهره برداری صحیح در این زمینه مشکلات داخلی ماست و هیچ فشاری از خارج بر این بخش وارد نمی شود.

کد خبر 12868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =