کاهش نرخ سود، مهم‌ترین اقدام دولت

علی‌اصغر مهری‌زاده - مدیر کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

در سال‌های گذشته اولویت دولت تدبیر و امید بیشتر حل بحث‌های سیاسی بوده و به همین دلیل عملکرد چندانی در حوزه بازار سرمایه نداشته و به عبارت دیگر کار خاصی در این زمینه انجام نداده است. در حال حاضر اقتصاد کشور تا حدودی در رکود قرار دارد اما نه به معنای علمی آن، بلکه به این معنی که گردش کارها به روال عادی بازنگشته و چرخه اقتصادی به راحتی به گردش در نمی‌آید.
اکنون نرخ تورم در کشور تک‌رقمی شده و براساس آمار منتشرشده این نرخ در مرداد به ۸/۷ درصد رسیده است. نرخ سود بانکی نیز باید متناظر با نرخ تورم در کشور تعیین شود، بنابراین نیاز است تا هرچه زودتر نرخ‌های سود با توجه به کاهش نرخ تورم، کم شود. در حال حاضر اوراق منتشرشده و اوراق خزانه دولتی سودی معادل ۲۱درصد را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند اما نرخ سود رسمی بانک‌ها ۱۵درصد است اما به صورت غیررسمی تا ۱۹ درصد هم سود پرداخت می‌کنند. بنابراین نیاز است نرخ سود رسمی و غیررسمی به یکدیگر نزدیک‌تر شود تا کم‌کم سرمایه‌گذاران پول خود را به جای ورود به بازار پول، به فعالیت‌های اقتصادی وارد کنند.
در حال حاضر با نرخ تورم تک‌رقمی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را به بانک‌ها وارد کنند یا به خریداری اوراق بپردازند. به این ترتیب هیچ فردی به سمت سرمایه‌گذاری حرکت نمی‌کند و در نتیجه آن یا رکود در اقتصاد بیشتر می‌شود یا اقتصاد در همین حالت باقی می‌ماند.
برای آنکه اقتصاد کشور و به دنبال آن بازار سرمایه راه بیفتد، باید دولت با اتخاذ راهکارهایی نرخ سود را کاهش دهد نه اینکه به صورت دستوری آن را پایین بیاورد تا در نتیجه آن افراد بیشتر برای سرمایه‌گذاری ترغیب شوند و ارزش افزوده‌ای در بازار ایجاد کنند.
در صورتی که نرخ سود سپرده‌ها ۱۲درصد شود، پی برای بازار پول حدود ۸ می‌شود و میزان قیمت بر درآمد (P/E) بازار سرمایه هم که حدود ۵-۴ است، به طور قطع افزایش می‌یابد. از سوی دیگر نیاز است دولت با اقدام‌های مناسب، هزینه‌های مالی شرکت‌ها را نیز کاهش دهد، زیرا کم‌شدن هزینه بنگاه‌های اقتصادی به صورت مستقیم روی میزان درآمد شرکت‌های بورسی و همچنین قیمت سهام آنها در بازار سرمایه و میزان سوددهی آنها تاثیر می‌گذارد.
از سوی دیگر دولت می‌تواند با راهکارهایی میزان ریسک صنایع را کاهش دهد زیرا تا زمانی که شرکت‌های بورسی از ریسک برخوردار باشند، افراد کمتری اقدام به خریداری سهام آنها در بازار سرمایه می‌کنند. در صورتی که این اقدامات از سوی دولت انجام نشود، اقتصاد با تاخیر بیشتری راه می‌افتد و به دنبال آن بازار سرمایه نیز از رونق برخوردار می‌شود.

منبع: صمت

کد خبر 12853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =