وزنه ۲.۵ تریلیون دلاری بریتانیا در تعادل اقتصاد جهانی

انباشت سرمایه در بریتانیا بالغ بر ۱.۵ تریلیون دلار است که بعد از آمریکا رتبه دوم جهان را از آن خود کرده است. طبیعتاً خروج چنین اقتصادی از یک اتحادیه بزرگ و یکپارچه موج نوسانات اقتصادی برای اتحادیه اروپا و بازارهای جهانی را در پی خواهد داشت.رقم ۲.۵ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در انگلستان این کشور را در رتبه ۵ اقتصادهای بزرگ دنیا قرار داده است

در پی اعلام نتیجه آرا درهمه پرسی بریتانیا مبنی بر اکثریت موافق برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تحلیل های بسیاری از آینده مورد انتظار برای اقتصاد اروپا و همچنین اقتصاد جهانی در اثر این اتفاق مطرح شده است. اگزیم نیوز در این باره با دکتر وحید شقاقی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران گفتگو کرده است. وی در این گفتگو ضمن تشریح اهمیت اقتصاد بریتانیا برای جهان، آثار خروج این کشور از اتحادیه اروپا را در حوزه یورو و بلوک شرق بررسی کرده است.

وحید شقاقی شهری در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر اهمیت اقتصاد بریتانیا به عنوان پنجمین اقتصاد جهانی تشریح کرد: رقم 2.5 تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در انگلستان این کشور را در رتبه پنجم اقتصادهای بزرگ دنیا قرار داده است و همچنین سابقه دیرینه این کشور به عنوان یک وزنه اقتصادی و سیاسی در میان کشورهای اتحادیه اروپا و شورای امنیت جایگاه ویژه ای را برای بریتانیا رقم زده است.

رتبه سوم بریتانیا در جذب سرمایه گذاری خارجی

شقاقی افزود: پیش از تشکیل امپراطوری آمریکا، انگلستان حرف اول را در اقتصاد جهانی می زد و پوند این کشور رواج جهانی داشت؛ بریتانیا در جذب سرمایه خارجی رتبه سوم در جهان را دارد؛ این کشور در سال 2014 با جذب 72 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بعد از چین و آمریکا در رده سوم جهان ایستاد. این رقم که بیش از 35 درصد از کل FDI  در اتحادیه اروپا را شامل می شود نشان دهنده اهمیت بریتانیا برای اتحادیه اروپا و همچنین سایر کشورهای جهان است.

این کارشناس ارشد و تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین گفت: رقم موجودی انباشت سرمایه در بریتانیا بالغ بر 1.5 تریلیون دلار است که بعد از آمریکا رتبه دوم جهان را از آن خود کرده است. طبیعتاً خروج چنین اقتصادی از یک اتحادیه بزرگ و یکپارچه موج نوسانات اقتصادی برای اتحادیه اروپا و بازارهای جهانی را در پی خواهد داشت.

شقاقی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق ایجاد محدودیت در پذیرش نیروی کار مهاجر و شکنندگی اقتصاد بریتانیا عوامل دیگری هستند که چشم انداز نامناسبی را برای اقتصاد بریتانیا و اتحادیه اروپا رقم زده اند. بریتانیا با رشد اقتصادی 1.5 تا 2 درصدی خود و احتمال کاهش نیروی کار رشد اقتصادی کمتری را در سالهای آتی تجربه خواهد کرد. افزایش هزینه مبادلات تجاری برای این کشور و سایر تغییرات ایجاد شده در بریتانیا بعنوان پنجمین اقتصاد جهانی باعث می شود نوسانات منفی گریبان گیر کشورهای دیگر جهان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران افزود: از یونان، ایتالیا، اتریش، سوئد و فرانسه هم زمزمه های خروج از اتحادیه اروپا شنیده می شود.  اتحادیه اروپا با تولید 18 تا 20 تریلیون دلاری خود بزرگ ترین تولیدکننده اقتصاد جهان است و تداوم رکود و نوسان در این اتحادیه روی قیمت نفت و بازارهای مالی اثر منفی خواهد گذاشت. تضعیف یورو در مقابل دلار و رشد قیمت طلا از دیگر آثار مورد انتظار است.

آیا محور شرق بر غرب پیروز خواهد شد؟

شقاقی در ادامه گفت: تداوم وضعیت فعلی تبعات آن در اقتصاد جهانی و حوزه یورو را تشدید خواهد نمود. روسیه کشوری است که بطور حتم از این اتفاق منتفع می شود.

وی افزود: در ادامه تحریم های وضع شده علیه روسیه در اتحادیه اروپا و تزلزل موقعیت اتحادیه با خروج بریتانیا، قدرت چانه زنی روس ها در این میدان افزایش می یابد. چین نیز در همراهی خود با روسیه در محور شرق می تواند از این شرایط منتفع شود.

این کارشناس ارشد اقتصادی و مدرس دانشگاه همچنین گفت: بازندگان این اتفاق آمریکا، اروپا و محور غرب هستند.

شقاقی با اشاره به ابعاد تاثیرگذاری خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد ایران افزود: کاهش قیمت نفت در اثر نوسانات اروپا عامل منفی برای اقتصاد ما به شمار می آید. قیمت محتمل نفت در آینده نزدیک 40 دلار است که برآوردهای ایران برای افزایش مجدد قیمت نفت را بهم ریخته است.

وی ادامه داد: از بعد سیاسی و بین المللی تضعیف اتحادیه اروپا و قدرت بریتانیا گرچه در حد یک اثر روانی و گذرا باشد می تواند به سود ایران تمام شود. برنامه ریزی برای شیفت مبادلات ایران از دلار به یورو هم مورد دیگری است که در حال حاضر به ضرر کشور ما خواهد بود. در مجموع ابعاد مثبت و منفی برای این تغییر بزرگ مطرح می شود که مشاهده برآیند نتیجه آنها نیاز به گذر زمان دارد.

کد خبر 12129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =