زنگ خطر برای صادرات چای ایرانی

رئیس سندیکای چای شمال ایران می گوید، صادرات چای بی کیفیت و نامرغوب آینده صادرات چای کشور را به خطر انداخته این در حالی است که درصد قابل توجهی از صادرات چای ایرانی توسط برخی صادرکنندگان، غیرقابل شرب و بی کیفیت است

رئیس سندیکای چای شمال ایران می گوید، صادرات چای بی کیفیت و نامرغوب آینده صادرات چای کشور را به خطر انداخته این در حالی است که درصد قابل توجهی از صادرات چای ایرانی توسط برخی صادرکنندگان، غیرقابل شرب و بی کیفیت است.

به گزارش اگزیم نیوز، چای از جمله محصولاتی است که تولیدات آن در ایران حرف اول را در دنیا میزند.صادرات چای هم با کیفیت مناسب ایرانی که به گفته مسئولان هیچ نوع سمی در آن به کار نرفته است می تواند یکی از مهمترین فاکتورهای رقابت این محصول با قدرتمندترین رقبا در بازارهای بین المللی شود. اما قاچاق این کالا برای ورود به کشور، و همچنین کاهش کیفیت این محصول، نگرانی مسئولان را برانگیخته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، بازارهای ایران یکی پس از دیگری در حال ازدست رفتن بوده و ترکیه بازارهای هدف را قرق کرده است.

طبق این گزارش، صادرات چای ایران آن طور که گفته می شود 20 الی 25 هزار تن در سال است اما این در حالی است که تولید چای در ایران نیز با عرضه آن مطابقت ندارد. به عبارتی کمتر از 20 درصد از نیاز کشور به چای خشک از طریق تولید داخل تامین می شود و 80 درصد نیاز که باید از چای خارجی تامین شود.

طبق آمار رسمی سازمان چای،  سال گذشته (1394)، بیش از 19 هزار تن چای خشک تولید شد که موجودی چای در کشور با احتساب واردات آن در 12 ماهه سال گذشته به بیش از 70 هزار تن رسید. البته با در نظر گرفتن صادرات 24 هزار و 600 تنی سال گذشته به این نتیجه می رسیم که مابقی نیاز 40 هزار تنی کشور به این محصول از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق تامین می شود البته سال 1393 با توجه به تولید 14 هزار و 500 تنی چای خشک در کشور و واردات 47 هزار و 500 تنی آن به نظر می رسید مابقی نیاز 48 هزار تنی کشور به چای خشک از محل قاچاق تامین شده است و اگر نیاز کشور به چای خشک در سال گذشته را همان 110 هزار تن اعلام شده در نظر بگیریم و میزان تولید و واردات رسمی را محاسبه کنیم، به این نتیجه می رسیم که در سال گذشته میزان قاچاق و واردات غیررسمی چای خشک به حدود 64 هزار و 500 تن رسیده است.

اگرچه چای صادراتی عمدتا با گونی و کیسه می رود اما برخی از چای های صادراتی ارگانیک بوده و با برند خاص خود صادر می شود از آنجا که در باغ‌های چای ایران حتی از یک گرم سم هم برای تولید این محصول استفاده نمی شود بخشی از محصول ایرانی صادر می‌شود.

اما روی دیگر سکه حکایت از مشکلات صادراتی این محصول دارد. به گفته رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال ایران، صادرات چای ایران از نقاط مختلف با برندهای مختلف انجام می شود بدون این که حتی تحت نظارت سندیکا باشد.

وی با بیان این که اگر صادرات چای تحت نظارت سندیکا باشد احتمال عرضه چای مرغوب ایرانی در دنیا افزایش یافته و بازارهای چای ایرانی تثبیت می یابد.

دکترسعید رحمت سمیعی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد بر این که بسیاری از صادرکنندگان ایرانی به شکل خودسرانه اقدام به صادرات چای می کنند اذعان داشت: بسیار از صادرکنندگان با داشتن مجوزهای لازم چون کارت بازرگانی و مهر استاندارد بسته بندی اقدام به صادرات می کنند بدون این که به استانداردهای لازم توجهی داشته باشند.

به گفته او، با صادرات چای بی کیفیت و غیر استاندارد به زودی باید بازارهای این محصول را واگذار کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چای ایران دارای مرغوبیت و برند خاص خود بوده چطور صادرات بی کیفیت برای آن متصور می شود یادآور شد: چای ایران در دنیا تنها چای ارگانیک بوده و هست . به عبارتی به علت شرایط آب و هوای ایران، کمترین میزان سم در آن به کار می رود. اما متاسفانه بسیاری از صادر کنندگان  با در دست داشتن مجوزهای لازم، در بسیاری مواقع اقدام به صادرات چای تاریخ گذشته یا غیر شرب می کنند که این موضوع به نوبه خود منجر به از دست دادن بازارهای هدف خواهد شد.

رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال ایران  به ذکر مثالی در خصوص از دست دادن بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: اوایل فروپاشی شوروی از کشور، ماکارانی صادر می کردیم اما به محض توسعه صادرات و تجارت در بازارهای هدف، به نسبت مشکلات هم در این حوزه افزایش یافته و ترکیه توانست بازارهای ایران را تصاحب کند.لذا امروزه شاهد آن هستیم که در برابر کشوری چون ترکیه توان رقابتی نداشته و تا به امروز یک کیلو گرم هم صادرات ماکارانی نداشته ایم.

سمیعی با بیان این که بازارهای صادراتی ایران شامل کشورهای عراق، روسیه، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه است ادامه داد: از 10 هزار تن چایی که به بازارهای هدف صادر می شود 9 هزار تن ان غیر شرب است.

او در خصوص حمایت دولت از صنعت چای صادراتی به اگزیم نیوز می گوید: گران ترین چای صادراتی هر کیلو 5 هزار تومان محاسبه می شود این در حالی است که امسال دولت برای صادرات 20 هزار تن چای در حدود 100 میلیارد تومان یارانه می دهد و در نهایت پولی که از کشورهای خارجی توسط صادرکنندگان دریافت می‌شود 5 هزار تومان است. لذا در این میان یارانه ای که دولت برای صادرات می پردازد در درجه اول به نفع مصرف کننده خارجی است .

به گفته او، در واقع چای ایرانی با کمترین قیمت صادر می شود که به نوبه خود هیچ افتخاری برای دولت و ملت و صادرکنندگان ندارد. به عبارت عام تر صادرات چای ایران برای مصرف کننده خارجی رایگان است.

سمیعی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که چای وارداتی 6 دلار محاسبه می شود و این یعنی صادرات ارزان، واردات گران اذعان داشت: شاید که چای وارداتی دارای کیفیت مناسبی هم باشه اما سلامت کالای ایرانی را ندارد.

به  گزارش اگزیم نیوز، چای ایران دارای اعتبار خاصی در بازارهای بین المللی است اما در صورتی که دولت نظارت های لازم برای صادرات این محصول را محور برنامه های خود قرار ندهد تا چند سال آینده شاهد حضور پررنگ کشورهای رقیبی چون ترکیه خواهیم بود.

کد خبر 12128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =