کارخانه های خودروسازی به موسسات مالی اعتباری تبدیل می شوند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: : بسته سرمایه گذاری سود مشارکت یا سود انصراف، دخالت مستقیم در فعالیت بانک مرکزی است و تبدیل شدن کارخانجات خودروسازی به یک موسسه اعتباری غیر مجاز است

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز تشریح کرد: واردات خودرو از زمستان سال 93، قانونی برای کنترل واردات مبنی بر این‌که تنها شرکت‌های نمایندگی رسمی اجازه واردات خودرو دارند اما از آنجایی که این شرکت‌ها به طور رسمی درکشور وجود ندارند و به این نتیجه رسیدند که از هر فرد برای واردات 3 درصد از مبلغ را بگیرند تا 5 سال گارانتی  ارائه بدهند.  اما طی چند وقت اخیر این 5 سال نیز  به 2 سال کاهش یافته است.

وی افزود: هم اکنون برای واردات خودرو متقاضیان باید به انجمن خودروسازان مراجعه کنند و مطابق لیست خودروهای مجاز وارداتی تقاضا دهد تا درخواست آنها در نمایندگی های رسمی ثبت و فرایند واردات آغاز شود.

تعرفه واردات خودرو بالا نیست

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تعرفه‌های خودرو بیان کرد: حدود 3 سال است که تعرفه رسمی واردات 45 درصد است، البته علی رغم ممنوعیت واردات خودروهای با موتور قوی‌تر از 2500 cc تعرفه این خودروها نیز از 75 درصد به 55 درصد رسید، اما مشکلی که در نظام خودرو وجود دارد بالا بودن عوارض تعرفه است یعنی شماره‌گذاری، ارسال خودرو ( فرایند های واردات خودرو)  تعرفه موثر را  به 95 درصد می رساند که این رقم برای بازارهایی به اندازه ایران رقم بالایی است.

رشد تعرفه به معنای حمایت از تولیدات داخلی نیست

زاوه در خصوص حمایت از تولیدات داخلی بیان کرد: حمایت از تولید داخلی با کاهش یا حذف تعرفه ها نیز امکان پذیر است، باید تولیدات داخلی در حاشیه امن قرار بگیرد، با توجه به نرخ خودروهای داخلی، رقیب خارجی در این سطح قیمتی نداریم، البته زمانی که قیمت خودروها به 40 میلیون تومان نزدیک می شود تعداد خودروهایی که قابلیت  عرضه و رقابت  دارند بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعرفه واردات خودرو در مناطق آزاد نیز بسیار کم است اما خودروهای وارداتی به علت امکانات بالا عمدتا بالای 50 میلیون تومان هستند، اما به طورکل دولت برای اطمینان حمایت از بازارهای داخلی، ترجیحا تعرفه واردات را بالا نگه دارد اما تجربه نشان داده این تعرفه‌ها کمکی به بهتر شدن شرایط بازار نمی کند.

تک نرخی شدن ارز، قیمت ها را بالا می برد

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بعید میرسد در سال جدید تعرفه ها افزایش یابد، عنوان کرد: به نظر نمیرسد  در سال جدید شاهد رشد تعرفه ها باشیم، چرا که این نرخ تعرفه ها به اندازه کافی بالا است، از سوی دیگر زمزمه های تک نرخی شدن ارز بی تاثیر نخواهد بود و خود به خود باعث رشد تعرفه موثر می شود، از آنجایی که نرخ محاسبه گمرکی مبادلاتی حساب می‌شود این نرخ نیز مانند سایر نرخ ها رشد می کند.

برای صادرات به کشورهای توسعه یافته توانمند شویم

زاوه با تاکید بر اینکه توان صادرات خودرو به کشورهای توسعه یافته داریم، بیان کرد: تنها تجربه صادرات خودروهای داخلی قبلا در پژو صندوق دار صورت گرفته بود، یعنی تنها پروژه ای که با حضور شریک خارجی نگاه صادراتی به آن شده است بوده، با توجه به اینکه از قطعات داخلی در تولید این خودرو استفاده می شد با صادرات به کشورهای آلمان و فرانسه نتیجه خوبی را رقم می زد، این موضوع نشان دهنده آن است که اگر نگاه توسعه اقتصاد داشته باشیم مشکل کیفیت با مدیریت حل می شودکه در نهایت رضایت مشتریان را جلب می کند.

وی ادامه داد: صادرات به کشورهای توسعه یافته با توجه به مشکلاتی که وجود دارد شاید جز اولویت ها نباشد بهتر است حضور با ثباتی در کشورهای همسایه داشته باشیم، می توانیم با تولید محصولات مشترک صادرات پایداری داشته باشیم، البته کشورهایی مانند عراق و افغانستان که تشنج های سیاسی زیادی دارند را نمیتوان بازارهای همیشگی دانست اما به عنوان بازار مقطعی باید از حضور خودروهای ایرانی در این کشورها بهره لازم را برد.

زاوه افزود: هم اکنون که بازار عراق سختگیری های تعرفه CKD  دارد،  به نظر می رسد که این بازار در سال جاری دچار اختشاشات بزرگی شود به طوری که ما  ارزش افزوده کالاهای خود را از دست بدهیم، بنابراین باید بیشترین سود را در این بازار از آن خود کنیم.

سود انصراف، دخالتی در امور بانک مرکزی

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه پرداخت سود انصراف اشتباه است، بیان کرد: بسته سرمایه گذاری که در سود مشارکت یا سود انصراف در نظر گرفته شده، دخالت مستقیم در فعالیت بانک مرکزی است و تبدیل شدن کارخانجات خودروسازی به یک موسسه اعتباری است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که سود مشارکت در نظر گرفته می شود متقاضی با انصراف مبلغ دریافتی را پس میگیرد، یعنی سپرده گذاری نشده، اما زمانی که فرد اجازه انصراف با دریافت سود بیشتر از شبکه بانکی داشته باشد یعنی خودرو سازی تبدیل به یک بنگاه مالی اعتباری شده است که این موضوع برای شبکه های بانکی خطرناک است چرا که پول های سرگردان را جذب می کند، یعنی همان تاثیر منفی که موسسات مالی اعتباری غیر مجاز بر بانک ها گذاشته اند بار دیگر تکرار می شود.

زاوه بیان کرد: بانک مرکزی باید نسبت به آیین نامه ناپخته وزارت صنعت، معدن و تجارت  واکنش  نشان دهد قبل از آنکه سرمایه مردم و صنعت خودرو آسیب ببینند.

کد خبر 9568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =