گردشگری بر سکوی اول

آمارهای صادرات خدمات فنی و مهندسی نشان می دهد صادرات گردشگری در سال گذشته در صدر فعالیت های صادرات خدمات ایستاده است

صادرات خدمات به عنوان یکی از مولفه های توسعه در صادرات در سال گذشته با هشت درصد رشد همراه است که در آن ها گردشگری با ارزش 8.5 میلیارد دلار بیشتر میزان را در بین گروه‌های شش‌گانه خدمات به خود اختصاص داده است.

آمارهای منتشر شده از صادرات خدمات کشور در سال ۹۴ نشان می دهد بخش گردشگری و پس از آن خدمات فنی و مهندسی اصلی ترین بخش های صادرات کشور در حوزه خدمات طی یک سال گذشته بوده اند. این در شرایطی است که آمارها نشان می دهند در بخش هایی همچون صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور با روندی کاهشی در مقایسه با پیش از تحریم ها روبرو شده است. بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد میزان صادرات گردشگری در سال ۹۲ رقمی در حدود ۵ میلیارد دلار بوده که این رقم به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۹۳ افزایش یافته است و صادرات خدمات فنی و مهندسی تنها ۳۰۰ میلیون دلار افزایش را تجربه کرده است. سهم ترانزیت و حمل و نقل نیز ۲۰۰ میلیون دلار در مقایسه با سال ۹۲ کاهش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده، صادرات خدمات در سال گذشته با رقم 13 میلیارد و 553 میلیون دلار نسبت به سال قبل 1.01 میلیارد دلار رشد داشته است که این رشد بیشتر شامل رشد حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی است.

بر اساس آمار، دسته بندی خدمات صادراتی شامل شش گروه خدمات است که در آن ها گردشگری با ارزش 8.5 میلیارد دلار بیشتر میزان را داشته است. البته این رقم نسبت به سال 1393 بدون تغییر باقی مانده است. ترانزیت حمل و نقل نیز با ارزش 2.8 میلیارد دلار نسبت به سال قبل خود با 11.5 درصد افت مواجه بوده است. همچنین خدمات فنی - مهندسی با ارزش 2.26 میلیارد دلار نسبت به سال قبلش با 154 درصد رشد همراه بوده است.

اعزام نیروی کار نیز با ارزش 6.9 میلیون دلار نسبت به سال قبل خود با 10 درصد رشد همراه بوده و در نهایت گروه فرهنگی و هنری که با ارزش شش میلیون دلار نسبت به سال قبل خود هیچ تغییری نداشته است. میزان اعزام نیروی کار به خارج از کشور در سال ۹۲ رقمی معادل ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

در این بین نیز سازمان توسعه تجاررت ایران در سال جاری موافقت خود و مجوز لازم را برای برگزاری پاوین اختصاصی ایران در نمایشگاه بین المللی خدمات پکن در کشور چین برای هشتم خرداد ماه جاری صادر کرده است. همزمان با این رویداد فراخوان مربوط به اعزام هیات های تجاری و بازاریابی ایرانی به کشور چین نیز از طریق این سازمان منتشر شده است.

کد خبر 9508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =