فاز جدید همکاری های تهران-سئول

جلالپور همکاری کره جنوبی در زمان تحریم‌ها را ارزشمند توصیف کرد و افزود: در دوران پسا تحریم و برداشته شدن محدودیت‌ها و ملاحظات بین‌المللی، امیدواریم حجم همکاری‌های دو جانبه با توجه به پتانسیل‌های فراوان موجود، به رقم متناسب با این امکانات برسد و ایران را به جای یک بازار مصرفی و یک مصرف‌کننده محصولات، محلی برای تولید مشترک و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای در نظر بگیریم

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، نشستی با حضور محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و جو هیونگ هوان وزیر تجارت و صنعت، یون بیونگ هه وزیر امور خارجه و آقای کیم رئیس انجمن تجارت بین‌المللی کره جنوبی برگزار شد.

محسن جلال‌پور، سفر تاریخی رئیس جمهور کره جنوبی به همراه هیأت بزرگ اقتصادی را به ایران، نقطه عطف روابط دو جانبه دو کشور عنوان کرد و گفت: این سفر می‌تواند آغاز فصل جدیدی از روابط میان دو کشور باشد و سطح معاملات و مناسبات اقتصادی را ارتقاء بخشد.
وی همکاری کره جنوبی در زمان تحریم‌ها را ارزشمند توصیف کرد و افزود: در دوران پسا تحریم و برداشته شدن محدودیت‌ها و ملاحظات بین‌المللی، امیدواریم حجم همکاری‌های دو جانبه با توجه به پتانسیل‌های فراوان موجود، به رقم متناسب با این امکانات برسد و ایران را به جای یک بازار مصرفی و یک مصرف‌کننده محصولات، محلی برای تولید مشترک و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای در نظر بگیریم.
امنیت ایران در منطقه، منابع گسترده انرژی، دسترسی به بازارهای همسایگان و نیروی انسانی تحصیل کرده، فرصتی را برای استفاده از تجربیات کشور کره در زمینه خدمات فنی و مهندسی و توسعه زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی از طریق تولید مشترک و همکاری‌های دو جانبه با ایران به‌وجود آورده است. به ویژه ایران می‌تواند در زمینه کاهش اتلاف انرژی، از تجربیات شرکت‌های کره‌ای استفاده کند.
 
رئیس اتاق ایران، کار مشترک و سرمایه‌گذاری برای تولید با شرکت‌های ایرانی را نقطه نظر رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در سفر اخیر به ایران عنوان کرد و گفت: قبل از اروپایی‌ها شرکت‌ها و کشورهایی که در در سال‌های اخیر ارتباط خود با اقتصاد ایران را حفظ کرده و همکاری مشترک انجام می‌دادند، بازار کشورمان را به خوبی شناخته‌اند و می‌توانیم سطح همکاری‌ها را با شرکت‌های کره‌ای را با هدف بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید ارتقاء دهیم.
 
استراتژی جدید ایران دیگر «مونتاژکاری» نیست
وزیر صنعت با اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک ایران و کره جنوبی، گفت: استراتژی جدید صنعتی ایران اجازه کار مشترک در حوزه CKD و SKD را نمی‌دهد.
 
محمدرضا نعمت‌زاده در همایش تجاری ایران و کره جنوبی در تهران با اشاره به مذاکرات سودمند رؤسای جمهور دو کشور طی روزهای اخیر، گفت: علیرغم افزایش فشارهای اقتصادی تحت شرایط تحریم هیچ‌گاه فعالیت اقتصادی ایران و کره متوقف نشده و اگر خللی در روابط ایجاد شده، به دلیل محدودیت خرید نفت، حمل و نقل دریایی و مسائل بانکی بوده است.
وی افزود: پس از توافقات هسته ای، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد شرکت‌های کره ای را برای توسعه همکاری‌های همه جانبه به گرمی بپذیرد و علاقه‌مند است در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی همکاری‌های پایدار و بلندمدت در قالب سرمایه گذاری متشکر و ایجاد بنگاه های تجاری را جایگزین ادامه صرف همکاری های تجاری با رویکرد کوتاه مدت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایران علاقه‌مند است در زمینه توسعه توان طراحی و مهندسی، با کره جنوبی همکاری کرده و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به روی تولیدات مشترک ایرانی- کره‌ای باز کند؛ ضمن اینکه شرکت های کره ای نیز می توانند مراکز تحقیق و توسعه خود را در ایران برپا نمایند.

به گفته نعمت زاده، سیاست‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران اجازه تولید محصول به صورت CKD و SKD را نمی‌دهد و به نظر می رسد شرکت‌های کره‌ای دیگر نباید به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. در مقابل ایران هم تسهیلات مالیاتی به کره‌ای‌ها ارائه خواهد داد و اگر کمبود و نواقصی در روند سرمایه گذاری آنها باشد، آن را بررسی و رفع می کند.
وی اظهار کرد: با توجه به علاقه مندی و علاقه طرفین در زمینه همکاری صنعتی، معدنی، زیربنایی، گردشگری و خدمات، امیدواریم بتوانیم همکاری‌های مناسبی را میان دو کشور رقم زده و در حوزه های ریلی، کشتی سازی، لوازم و تجهیزات برقی، ماشین سازی، صنایع صوتی و تصویری، صنایع مخابراتی و انرژی های تجدیدپذیر به صورت تنگاتنگ وارد عمل شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مرحله اول نیاز به عادی‌سازی روابط بانکی و حضور بانک ها در مرحله فاینانس و پوشش بیمه های صادراتی هستیم که در این زمینه مذاکرات موثری انجام شده است.

بسته حمایتی ۲۵میلیارد دلاری
رئیس جمهور کره‌جنوبی از تصویب یک بسته حمایت مالی ۲۵ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ایران خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند از این حمایت مالی برخوردار شوند.

«پارک گئون هی» در نشست فعالان اقتصادی ایران و کره‌جنوبی که با حضور وزیر صنعت در حال برگزاری است، بر برنامه‌ریزی ایران در برنامه ششم توسعه برای توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: بر این اساس کره جنوبی برای حمایت از پروسه  احداث زیرساخت‌ها در ایران یک بسته حمایت مالی به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار آماده کرده که امید است فعالان اقتصادی از این بسته استفاده کنند.

وی با اشاره به بیان اشعاری از حافظ مرتبط با دوستی و مودت میان ملت‌ها، گفت: فرش ایرانی را هر چقدر پا بزنند، رنگش بهتر می‌شود و بر همین اساس، امید داریم بازرگانان ایرانی و کره‌ای در بحران جدید اقتصادی بتوانند پیشرفت‌های خوبی را رقم زنند.
 
پارک گئون هی تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشور ثروتمند می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی کره‌جنوبی باشد، ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی میان دو کشور به امضا رسیده است که به نظر می‌رسد تداوم اجرای آن بتواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی دو کشور باشد.
وی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان گمرک دو کشور به امضا رسیده، ترخیص سریع کالاهای وارداتی و صادراتی در دستور کار قرار گرفته است، ضمن اینکه تفاهمی که تفاهم صورت گرفته میان سرمایه‌‌گذاری ایران و کره‌جنوبی، این امیدواری را به وجود آورده که تبادل اطلاعات به گسترش سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی افزود: همچنین براساس تفاهم‌نامه همکاری حمل و نقل دریایی میان ایران و کره‌جنوبی به نظر می‌رسد بتوان هزینه بالای حمل و نقل را کاهش داد، چرا که تاکنون حمل کالاهای دریایی از طریق کشور ثالث انجام می‌شده و بنابراین حمل و نقل مستقیم میان دو کشور هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

پارک گئون هی خاطرنشان کرد: میز ایران در کره و میز کره در ایران راه‌اندازی خواهد شد تا مسائل تجاری و مدیریتی را حمایت کند، ضمن اینکه ایران در نظر دارد طی برنامه ششم توسعه برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت دهد و از این طریق می‌خواهند یک هلدینگ بزرگ در زمینه انرژی راه‌اندازی کنند.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تصریح کرد: چنانچه توانایی ساخت و ساز کره و قدرت حرکت ایران در کنار هم قرار گیرند، به طور قطع زمینه توسعه ریلی، فرودگاهی و شهرسازی به نتیجه مطلوب خواهد رسید و ما هم امیدواریم تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه زیرساخت‌ها و منابع آب یک کاتالیزور تقویت همکاری‌ها به شمار آید.

پارک گئون هی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران و کره از دیرباز با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و ۱۲۰۰ سال پیش ورزش چوگان به عنوان یک ورزش قدیمی ایرانی به کره انتقال یافته ضمن اینکه بعد از ورود کره‌جنوبی به دوران مدرن نیز روابط دو کشور همواره براساس دوستی و اعتماد بوده است.
وی، وجود خیابان سئول در تهران و خیابان تهران در سئول را نمونه یک اعتماد و دوستی دو کشور دانست و گفت: بیش از ۲۳۰ نفر از بازرگانان کره‌ای همراه من به ایران آمده‌اند که موفقیت مشترک را دنبال می‌کنند که امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای که ایران به دنبال کامیابی است، کره بتواند همکاری مناسبی با این کشور شکل دهد.

پارک گئون هی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۱ تجارت متقابل دو کشور به ۱۷.۴ میلیارد دلار رسیده بود که متأسفانه به خاطر تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ شاهد تجارت ۶.۱ میلیارد دلاری بودیم ولی اکنون پنجره‌های تجارت به روی دو کشور گشوده شده است.

امضای 13 تفاهم‌نامه بین ایران و کره
در حاشیه این همایش، سیزده تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ایران و کره‌ای به امضاء رسید که به شرح زیر است:
1- تفاهم‌نامه‌ همکاری بین اتاق‌های بازرگانی ایران و کره
2- تفاهم‌نامه پنج‌جانبه، پروژه نیروگاهی 500 مگاواتی زنجان، نیزار و بافق توسط صندوق بازنشستگی نفت و شرکت کپکو، شرکت مهندسی و سازه‌های هیوندای، شرکت انرژی دیلیم
3- تفاهم نامه توسعه بخش دوم فاز دوازده پارس جنوبی میان شرکت پتروپالایش کنگان و شرکت مهندسی هیوندای
4- تفاهم‌نامه پروژه راه آهن اهواز – اصفهان توسط شرکت ساخت و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور و شرکت صنعتی دیلیم
5- پروژه سد و نیروگاه برق آبی بختیاری توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت صنعتی دیلیم
6- سرمایه‌گذاری مشترک و تأمین پروژه‌ها میان سازمان گسترش و نوسازی ایران و بانک توسعه کره
7- پروژه تولید اتومبیل‌های برقی میان ایدرو و ال جی اینترنشنال
8- تفاهم‌نامه در خصوص تأسیسات پروژه‌های مکران بین شرکت نگین مکران و شرکت صنایع سنگین دوسان
9- پروژه خدمات بیمارستانی و پزشکی توسط شرکت سرمایه گذاری خانه‌سازی مسکن با شرکت توسعه هیوندای
10– تفاهم‌نامه پروژه خدمات پزشکی و بیمارستانی بین شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران با شرکت سامسونگ
11- تفاهم‌نامه شرکت‌های مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و ال اچ کره در خصوص ساخت شهرهای جدید
12- پروژه انتقال فناوری و ساخت دکل‌های حفاری توسط شرکت صنایع دریایی ایران و شرکت دوو
13- تفاهم‌نامه بین ایدرو و دیلیم در زمینه تولید موتور سیکلت‌های برقی 
کد خبر 9470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =