۱۸ تفاهمنامه بخش خصوصی با کره ای ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص خط اعتباری ۲۵ میلیارد دلاری توسط کره جنوبی برای ایران خبر داد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، رئیس جمهوری كره جنوبی که عصر یكشنبه همراه هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور، وارد تهران شد در دو روز نخست این سفر دیدارهایی با بخش خصوصی و دولتی کشور و مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی ایران داشته است که شرح آن را در گزارش زیر می خوانید.

18 تفاهمنامه بخش خصوصی با کره ای ها

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص خط اعتباری ۲۵ میلیارد دلاری توسط کره جنوبی برای ایران خبر داد و گفت: باید از این خط اعتباری برای سرمایه گذاری در کشورمان و خرید تجهیزات ، ماشین آلات و دانش فنی استفاده کنیم.

ولی اله افخمی راد شب گذشته در بخش خبری 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه کشور ما تاکنون مصرف کننده لوازم خانگی و خودرو کره بود گفت : این رویکرد به سمت انتقال فناوری و سرمایه گذاری مشترک در حال تغییر است.

وی با اشاره به اینکه دوشنبه 18 تفاهم نامه و قرارداد میان کره ای ها و بخش خصوصی به امضا رسید افزود : تولید نیروگاه ، فولاد ، ماشین آلات کشاورزی و ساخت اسکله از جمله موضوعات این تفاهم نامه است .

افخمی راد ادامه داد: روز سه شنبه هم 13 تفاهم نامه و قرارداد میان صنعت گران ایرانی و بازرگانان با طرف های کره ای  امضا می شود.

وی گفت: طرح پتروشیمی، تولید خودروی الکترونیکی در داخل کشور و ساخت بزرگراه ها از موضوعات این قرارداد هاست.

هدفگذاری سه برابری حجم تجارت با کره جنوبی

«پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی با هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور به تهران سفر کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم استقبال رسمی همتای كره ای خود گفت: حجم روابط تجاری ایران و كره جنوبی اكنون 6 میلیارد دلار است و دو طرف تصمیم گرفته اند این میزان را به سطح سه برابری یعنی 18 میلیارد دلار افزایش بخشند.

در دیدار رئیس جمهور کره جنوبی با دکتر روحانی 19 سند همكاری میان مسئولان دو طرف امضا شد.

ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و كره جنوبی در سال 2013 چهار میلیارد و 100 میلیون دلار بوده كه از این رقم بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به كره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیو ن دلار واردات از كره بوده است.

همچنین بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.

در ادامه دیدارهای رئیس جمهوری کره جنوبی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (دوشنبه) در دیدار با پارک، با اشاره به نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران به افزایش همکاری با کشورهای آسیایی، «ارتباطات مستمر و پایدار میان ایران و کره‌ی جنوبی» را برای هر دو کشور مفید خواندند و تأکید کردند: تفاهم‌ها و قراردادها بین دو کشور باید به‌گونه‌ای منعقد شوند که عوارض خارجی و تحریم‌ها بر روی آنها اثر منفی نگذارد، زیرا شایسته نیست که روابط کشورهایی همچون ایران و کره‌ی جنوبی، تحت تأثیر و اراده‌ی آمریکا باشد.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره‌ی جنوبی، سفر به تهران را فرصتی ارزشمند برای توسعه‌ی روابط دوجانبه و افزایش اعتماد متقابل خواند و گفت: ما در دوران تحریم نیز سعی کردیم تا آنجا که می‌توانیم به حضور خود در ایران ادامه دهیم.

رئیس جمهوری کره‌ی جنوبی، ایران را برخوردار از ظرفیت نیروی انسانی کارآمد و مؤثر، و موقعیت جغرافیایی استثنایی دانست و افزود: امیدواریم در آینده روابط دو کشور به‌ویژه در بخش اقتصادی توسعه پیدا کند.

خانم «پارک گئون هی» با اشاره به نظرات رهبر انقلاب اسلامی درخصوص توسعه‌ی اقتصادی ایران و نیز تأکیدات ایشان بر توسعه‌ی علمی، اقتصادی و صنعتی مبتنی بر خودکفایی، گفت: اطمینان دارم که تأکیدات شما بر توسعه و رشد اقتصادی ایران، آینده‌ی بسیار خوبی را برای کشورتان رقم خواهد زد و ما نیز آماده‌ی افزایش همکاری در بخش‌های مختلف نظیر محیط زیست، علوم و فناوری، و اقتصاد هستیم.

همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران و کره جنوبی

به گزارش اگزیم نیوز در جریان مذاکرات و دیدارهای دیروز کره ای ها در تهران، اولین سندی که در جریان دومین روز سفر رئیس جمهور کره جنوبی به کشورمان به امضاء رسید، سند یاداشت تفاهم همکاری دوجانبه صندوق ضمانت صادرات ایران وصندوق ضمانت صادرات کره جنوبی بود که می تواند نقش موثری در تسهیل روابط تجاری دوکشور ایفا نماید.

 

در این جلسه سید علی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: تعهدات موسسات اعتبار صادراتی در قبال ایران پیش از تحریمها حدود سی میلیارد دلار بود که این بدهی در حال حاضر به حدود 4 میلیارد دلار کاهش یافته و ایران بخش عمده آن را بازپرداخت نموده است.

تفاهمنامه سازمان های جنگلداری ایران و كره جنوبی

خداكرم جلالی، معاون وزیر جهان کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها پیش از امضای این یادداشت تفاهم گفت: اراده سیاسی خوبی در كشور مبنی بر توسعه همكاری در زمینه های مختلف منجمله محیط زیست و منابع طبیعی با كشور كره جنوبی وجود دارد.

رئیس سازمان جنگل ها افزود: امروز جهان با سه چالش بزرگ، تغییراقلیم، كمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی مواجه است كه برای تعدیل این پدیده ها نیازمند همگرایی و تعاملات جهانی هستیم.

معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: ایران با داشتن 14 میلیون هكتار جنگل، 85 میلیون هكتار مرتع و 32.5 میلیون هكتار اراضی بیابانی، روی كمر بند خشك جهان قرار دارد و این شرایط، كار در منابع طبیعی را چند مجهولی و پیچیده ساخته است.

وی استراتژی سازمان جنگل ها در زمینه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را به پنج بخش تقسیم كرد و جامع نگری در حوزه های آبخیز، مشاركت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگ سازی و مهار عوامل ناپایدار در منابع طبیعی را از مولفه های مهم آن برشمرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده از سوی موسسه بین المللی « ای پی ای» و بانك جهانی، ایران رتبه شانزدهم دنیا را در زمینه سطح جنگل ها دارد و میزان كاهش جنگل در كشور حدود یك دهم درصد است در حالی كه این میزان تخریب در دیگر كشورها به 3.8 درصد می رسد.

جلالی ابراز امیدواری كرد كه این یادداشت تفاهم، زمینه را برای تعاملات بیشتر دو كشور ایران و كره جنوبی در راستای حفظ، توسعه و احیا به همراه داشته باشد.

«شین ون سپ» معاون وزیر سازمان جنگلداری كره جنوبی نیز در این دیدار به روابط دیرینه دو كشور اشاره كرد و گفت: در زمینه همكاری های بخش جنگل، كره تعاملات خوبی با كشورهای جنوب شرقی آسیا دارد اما این همكاری با كشورهای آسیای میانه در حال شكل گیری است.

شین ون سپ گفت: ما در زمینه همكاری با ایران دنبال ایجاد یك چارچوب مناسب در بخش جنگل هستیم و اعتقاد داریم كه می توانیم در زمینه حفظ و توسعه جنگل ها با ایران ارتباط خوبی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، جنگل كاری و احیای جنگل، حفاظت و مدیریت جنگل، پیشگیری و مدیریت فرسایش و تخریب سرزمین، پیش بینی، كنترل و پایش حریق جنگل، مدیریت جامع آفات جنگلی، آبخیزداری و كنترل روان آب، جنگل كاری چند منظوره و مدیریت پارك های جنگلی از جمله زمینه های همكاری بین دو كشور ایران و كره جنوبی است كه در این یادداشت تفاهم به امضاء نمایندگاه دو طرف رسید.

کد خبر 9458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =