سکوی پرش روابط تجاری در پساتحریم

تاکید بر توسعه سریع مراودات اقتصادی، موازنه کردن مبادلات تجاری دوجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک برای تضمین همکاری‌های بلندمدت سه مولفه‌ای بود که رییس اتاق تهران در جمع فعالان اقتصادی ایران و سوئیس بر آن تاکید کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در نشست مشترک صنعتگران و بازرگانان سوئیسی و ایرانی شب گذشته در هتل اوین تهران، که توسط اتاق مشترک ایران و سوئیس برپا شده بود، مسعود خوانساری با اشاره به بیش از یک‌ونیم قرن روابط دو کشور از سابقه دیرپای مراودات بانکی و حمل‌ونقل بین ایران و سوئیس گفت.


خوانساری هم‌چنین از لوزان و ژنو به عنوان شهرهای خاطره‌انگیز برای فعالان اقتصادی ایران یاد کرد، چرا که ماه‌ها مذاکرات دیپلمات‌های ایرانی و کشورهای 1+5 در این شهرها برگزار شد و به نتیجه رسید. او افزود: «سوئیس که همیشه در مسایل سیاسی در دنیا بی‌طرف بوده است در دوران تحریم هم روابط اقتصادی خود با ایران را قطع نکرد و به ارسال محصولات صنعتی به کشور ما ادامه داد.» به گفته خوانساری چندین و چند تفاهم‌نامه نیز بین دو کشور در ماه‌های اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، محیط‌زیست و سرمایه‌گذاری امضا شده است.


رییس اتاق تهران در سخنرانی خود گریزی هم به آمار و ارقام مبادلات تجاری بین دو کشور زد و تاکید کرد که تراز تجاری بین دو کشور به سمت سوئیس بسیار سنگین‌تر است و برای تداوم بلندمدت همکاری‌ها باید این تراز هم افزایش یابد و هم متوازن‌تر شود. او گفت: «برابر آمار گمرک ایران در سال 1394 صادرات غیرنفتی ایران به سوئیس معادل 10.5 میلیون دلار بوده است و در همین بازه 2.5 میلیارد دلار کالا و خدمات از سوئیس وارد کشور ما شده است. این تراز را می‌توان با توجه به رفع تحریم‌های اقتصادی و باز شدن بازار اروپا توسعه داد تا هر دو طرف بتوانند انتفاع بیشتری از مراودات تجاری ببرند.»


لزوم افزایش سهم مبادله با ایران در تجارت خارجی سوئیس
خوانساری هم‌چنین سهم روابط تجاری ایران و سوئیس را از کل مبادلات تجاری این کشور اروپایی با اقتصاد جهانی اندک توصیف کرد و گفت: «با توجه به حجم بالای مبادلات تجاری سوئیس با اقتصاد جهانی که بیش حدود 550 میلیارد دلار است، سهم مبادلات دوجانبه ایران و سوئیس کمتر از یک درصد این مقدار است. رتبه ایران بین شرکای تجاری سوئیس در فهرست واردکنندگان 34 و در فهرست صادرکنندگان 112 است که باید با تلاش بخش خصوصی و حمایت دولت دو کشور در مدت زمان کوتاهی بهبود یابد.» او عنوان کرد که اجرایی شدن برجام این امکان را برای دو کشور فراهم کرده است و ایران و سوئیس می‌توانند با پشتیبانی نظام بانکی و بیمه‌ای دو کشور شاهد جهش بلندی در مراودات اقتصادی خود باشند. او هم‌چنین از بانک‌ها، موسسات مالی و صندوق‌های ضمانت و شرکت‌های بیمه خواست تا محافظه‌کاری بی‌دلیل را کنار بگذارند و وارد کانال‌های ارتباط با بانکداری ایران شوند. او گفت: «موسسات مالی و بانک‌های سوئیسی می‌توانند در ایران نیز دفتر نمایندگی باز کنند یا سهامدار بانک‌های ایرانی باشند.»


رییس اتاق تهران هم‌چنین وجود صنایع تراز اول جهان در سوئیس مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل، نساجی و ... را حوزه‌هایی مناسب برای توسعه همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: «در مقابل سوئیسی‌ها می‌توانند روی تامین کالاهای پتروشیمی، محصولات کشاورزی مانند زعفران و پسته، صنایع دستی و فرش دستباف، تولیدات صنعت غذا، مواد معدنی و نفت از طریق کشور ما حساب کنند.»


مسعود خوانساری در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصاد، ایران را یک مقصد جذاب و سودده برای سرمایه‌گذاری عنوان و تاکید کرد که حفظ و توسعه مراودات برد- برد در حوزه اقتصاد با صرف مبادله کالا محقق نمی‌شود و دو کشور باید پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری در ایران و سوئیس یا در خاک یک کشور سوم تعریف کنند.» او تاکید کرد که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در راستای ارائه اطلاعات برای شناسایی بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران، آشنا کردن فعالان اقتصادی دو کشور، اعزام هیات‌های تجاری و میزبانی از تجار و صنعتگران سوئیس و طرح‌های آموزشی و مطالعاتی آماده هر نوع مشارکت و همکاری است و از توسعه هرچه بیشتر روابط با سوئیس استقبال می‌کند.


ایران؛ هاب اقتصادی منطقه
در ادامه این نشست شریف نظام‌مافی، رییس اتاق مشترک ایران و سوئیس نیز عنوان کرد که ایران باید به هاب اقتصادی منطقه تبدیل شود و با توجه ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود این امکان را بهتر از هر کشور دیگری در منطقه داراست. او با اذعان به این که مشکلاتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایران وجود دارد تاکید کرد که بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب‌وکار در ایران تلاش وافری دارد و با رفع تحریم‌ها نظام بانکداری ایران نیز به زودی مشکلات موجود را برطرف می‌کند تا راه برای توسعه همکاری‌ها هموارتر شود. در این نشست وزیر اقتصاد ایالت ژنو و رییس اتاق بازرگانی و صنایع ژنو نیز حضور داشتند و از علاقمندی کشورشان به توسعه روابط با ایران سخن گفتند. مذاکرات مستقیم و رو در رو بین فعالان اقتصادی دو کشور نیز در محل این نشست با استقبال مناسب از سوی هر دو طرف برگزار شد.

کد خبر 8397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =