مسابقه توسعه اقتصادی در خاورمیانه

آرش نجفی معتقد است کشورهای عرب منطقه به شدت بیشتری نسبت به ایران به دنبال کسب بازارهای جدید و توسعه اقتصادی هستند

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص افزایش مجدد بهای نفت و این که این موضوع برای اقتصاد ایران یک فرصت است یا تهدید گفت: افزایش مجدد بهای نفت نه تهدید محسوب می شود ونه فرصت.

آرش نجفی ادامه داد: خلیج‌فارس به‌عنوان محور ساختارهای اقتصادی جهان و اصلی‌ترین منبع نفت و گاز، جایگاه ویژه‌ای دارد. فلات ایران سرشار از منابع نفتی و گازی است و بهره‌برداری از این میادین مشترک دارای اهمیت بسیاری است که کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس با استفاده از مشاورین و برنامه ریزی دقیق توانایی برداشت از این موقعیت را دارا هستند و ایران از برنامه خود در این حوزه عقب‌افتاده است.

نجفی افزود: کشورهای عربی از جمله عربستان با کمک و راهنمایی مشاورین این حوزه و استفاده از راهکارهای معین و برنامه ریزی توانستند بخش زیادی از درآمد وابسته به نفت خود را کاهش دهند تا در حوزه های دیگر مصرف شود.

وی اظهار کرد: با پيشي گرفتن همسايگان ايران در بهره‌برداري از ميادين مشترك نفتي و گازي، توسعه و مديريت برداشت از ميادين مزبور ضروري است و در واقع هشداری برای ایران است تا رویکردهای خود را هر چه زودتر اصلاح نماید. نجفی با اشاره به این که اقتصاد ایران همچنان به نفت وابسته و تغییر نکرده است گفت: این در حالی است که عربستان با سرمایه گذاری روی انرژی ها مثل انرژی خورشیدی و همچنین برنامه ریزی مصمم وکارآمد جهت شیرین نمودن آب اقداماتی انجام داده که بر اساس آن پیش بینی می شود دو یا سه سال آینده به ظرفیت یک میلیارد مترمکعب در حوزه شیرین سازی آب و پتروشیمی دست یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه ما به جای استفاده از منابع ارزشمند و خدادادی که در اختیار داریم به راحتی آن را هدر می دهیم. نفت را می فروشیم و از منابع نفتی سوبسید می دهیم  تا سو مدیریت حاکم را جبران نماییم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران افزود: البته هنوز رویکردهای خود را اصلاح نکرده ایم و نسبت به  کشورهای خلیج فارس پیشرفت چشمگیری نداشتیم.

وی ادامه داد بهره‌برداری از میادین مشترک در خلیج‌فارس فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای ایران در راستای همگرایی منطقه‌ای، ایجاد کرده است که ضرورت پرداختن به آن‌ها احساس می‌شود. سوالی در اینجا مطرح می‌شود این است که چه فرصت‌ها و چالش‌هایی در استفاده از میادین مشترک نفت و گاز در روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد؟

به گفته وی مهم‌ترین فرصت‌ها می‌توانند همکاری بیشتر درزمینه ی بهره‌برداری از این میادین، پالایش و انتقال این منابع به بازارهای جهانی باشد و از مهم‌ترین چالش‌ها عدم منطقه‌گرایی و همگرایی اقتصادی بین کشورهاست که دلایل مختلفی دارد ازجمله: به بازی نگرفتن ایران در ترتیبات امنیتی منطقه ، وابستگی کشورهای عربی به آمریکا و غرب ، اختلافات مذهبی ،قومی و نژادی بین آنان، عدم همکاری در بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز و به عقیده وی بررسی ها نشان می دهند که به دلیل وجود چالش‌های بسیار در روند همگرایی بین این کشورها، این همگرایی در آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر نیست. این کشورها باید در آینده موانع همگرایی بین خود را از میان برداشته و یک گام مهم را درزمینه رشد و شکوفایی اقتصادی در منطقه خود بردارند.

کد خبر 7388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =