قیمت تمام شده قطعات وارداتی لوازم خانگی بالاست/ هجمه‌های مافیای واردات و قاچاق

عضو انجمن لوازم خانگی گفت: قیمت تمام شده قطعات واردات لوازم خانگی از لحظه ثبت سفارش تا تحویل در گمرکات بالاست که این امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

به گزارش اگزیم نیوز، عباس ابهری امروز جمعه در گفت‌وگویی اظهار داشت: از لحظه ثبت سفارش واردات قطعات لوازم خانگی مدت زمانی طولانی سپری می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند به قطعات دست پیدا کنند؛ همچنین مسائلی از جمله عوارض گمرکی، بیمه و مالیات سبب می‌شود تا در بعضی از کالاها قیمت تمام شده افزایش پیدا کند.

وی افزود: زیرساخت‌های تولید اکنون ایجاد شده و سرمایه‌گذاری با وجود اینکه بانک‌ها تسهیلات ریالی و ارزی به تولیدکننده لوازم خانگی داخلی پرداخت نمی‌کنند، صورت گرفته است و تولیدکنندگان در حال رقابت با کالای خارجی هستند.

عضو انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه کالاهای داخلی قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند، گفت: تولیدکننده شناسنامه داری که دارای کارخانه، برند، مشخصات فنی و سابقه است، کالایی که تولید می‌کند از نظر کیفی با کالای مشابه خارجی نه‌تنها رقابت می‌کند؛ بلکه بهتر است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی از نظر کیفی به مزیت نسبی دست پیدا کرده‌اند، با اینکه در شرایط تحریمی قرار داریم؛ اما با انتقال دانش فنی و توسعه زیرساخت‌ها آماده رقابت و حتی صادرات به کشورهای دیگر هستیم.

ابهری اضافه کرد: در حوزه صادرات لوازم خانگی زیر ساخت‌ها به دلیل تحریم‌ها هنوز فراهم نشده است در این زمینه نیازمند توسعه روابط و رایزنان اقتصادی آشنا به علم اقتصاد و بازرگان داریم تا بتوانیم با ایجاد تعامل و معرفی کالاها به سایر کشورها در حوزه لوازم خانگی ورود کنیم.

وی با انتقاد از تولیدکنندگان زیرپله‌ای لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان حرفه‌ای از نظر کیفیت با تولیدکننده‌های زیرپله‌ای قابل مقایسه نیستند تولیدکنندگان زیرپله‌ای هرچند منجر به بدنام شدن تولید داخلی لوازم خانگی می‌شوند؛ اما در حدی نیستند که بتوانند بازار لوازم خانگی را تحت شعاع قرار دهند.

عضو انجمن لوازم خانگی عنوان کرد: در کنار تولید کنندگان زیرپله‌ای، قاچاق نیز یک معضل دیگر است که ۲۵ درصد از بازار ۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی را به خود اختصاص داده است این رقم به ارزش یک و نیم میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه قاچاق سهم تولید لوازم خانگی را کاهش می‌دهد گفت: کالاهای قاچاق به خاطر اینکه مالیات، عوارض و هزینه‌های دیگر را پرداخت نمی‌کند، ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شود و این امر برای رقابت با بازار داخلی عادلانه نیست.

ابهری ادامه داد: ۳۰ درصد تولیدکننده واقعی در حوزه لوازم خانگی داریم که دارای ظرفیت اسمی بالایی هستند اکنون رقابت در کالای لوازم خانگی بیشتر و حساس شده است از این رو شرکت‌ها به صورت اقساطی کالاها را به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای از مافیای واردات و قاچاق به دنبال هجمه‌هایی در بازار هستند، تا بتوانند زمینه قاچاق را فراهم کرده و سودی ببرند؛ این در حالی است که اگر این موضوع ادامه پیدا کند با کاهش تولید و مشکلات برای تولیدکنندگان روبرو خواهیم شد.

کد خبر 73555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =