انجام نخستین معامله شرکت‌های توزیع برق کشور در بورس انرژی

مدیرعامل تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: نخستین معامله شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور در بورس انرژی انجام شد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه در این معامله شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ۱۰۰ مگاوات بار پایه هفتگی خریداری کرد، افزود: با اصلاح جریان مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع نیروی برق می‌توانند از اول اردیبهشت‌ماه نسبت به خرید برق از بورس انرژی اقدام کنند.

مدیرعامل توانیر روزهای اخیر از افزایش ۴ برابری سهم معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: افزایش معاملات خارج از بازار از ۱۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید که از اهداف سال پایانی تکالیف برنامه هفتم توسعه در بخش برق است که از امسال در دستور کار صنعت برق است.

وی استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق دانست و ادامه داد: در فاز دوم و با فعال‌شدن بازار خرده‌فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خریدوفروش برق کاهش می‌یابد و صرفاً هزینه‌های مربوط به خدمات شرکت در بخش‌های بهره‌برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده‌فروش برق واگذار می‌شود.

براساس این گزارش، علی اکبرمحرابیان وزیر نیرو امروز با بیان اینکه وزارت نیرو گام اول اجرای برنامه هفتم توسعه را محکم برداشت، افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم و به دنبال اصلاح نظام مالی صنعت برق ازاین‌پس همه شرکت‌های توزیع نیروی برق، انرژی موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری خواهند کرد و در قالب این سازوکار هزینه خرید برق از نیروگاه‌ها به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود.

تدابیر لازم برای تأمین برق پایدار کشور به‌ویژه صنعت اندیشیده شده است

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین گفت: همه برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین برق پایدار کشور به‌ویژه برای بخش صنعت انجام شده است.

رجبی مشهدی با بیان این که برای این منظور ۱۸۰ اقدام عملیاتی تعریف شده تا از این طریق برق موردنیاز کشور با مشارکت همه مشترکان تأمین شود، افزود: روند مصرف برق توسط صنایع انرژی بر در طول سه سال گذشته همواره روبه‌رشد بوده است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام شده و با وجود افزایش تعداد مشترکان صنعتی، سهم صنایع از مجموع مصرف برق کشور هیچگاه کمتر از ۳۶ درصد مصرف برق کشور نبوده و از سهم مشترکان خانگی پیشی گرفته است.

وی گفت: بر همین منوال نیز تأمین برق صنایع در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت و برنامه‌های مدیریت مصرف نیز با هماهنگی خود صنایع و وزارت صمت برای جابه‌جایی بار از ساعات اوج با سایر ساعات انجام خواهد شد.

کد خبر 73037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =