رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

برپایه آمارهای منتشره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ تولید این محصول است. این میزان تولید در مقایسه با سال پیش از آن رشد ۵.۵ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید این محصول راهبردی با افزایش ۵.۵ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است.

این گزارش تصریح دارد: بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ مربوط به تولید شمش فولادی است که رشد ۹.۲ درصد نسبت به سال پیش دارد.

با وجود افزایش تولید فولاد کشور، میزان تولید محصولات فولادی در سطح سال ۱۴۰۲ یعنی در حدود ۲۱.۵ میلیون تن باقی ماند.

بر این اساس گزارش صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش تولید سالانه میلگرد، ورق گرم، ورق سرد و اسلب بود و این در حالی است که در این سال معادل ۲ برابر میلگرد تولیدی، شمش تولید شده است.

کارشناسان صنعت فولاد، کاهش تولید میلگرد در سال ۱۴۰۲ در کنار نوسانات ارزی را دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول راهبردی و مورد نیاز «نهضت ملی مسکن» بویژه در اواخر سال ۱۴۰۲ می‌دانند.

علاوه بر کاهش چشمگیر تولید میلگرد در سال ۱۴۰۲ و با وجود کسری ورق گرم در بازار تولید این محصول نیز کاهش ۱۳۰ هزار تنی را تجربه کرد.

بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد، بیشترین کاهش تولید در میان محصولات فولادی با ۲.۸ درصد مربوط به ورق سرد است و این در حالی است که واردات آن در سال ۱۴۰۲ افزون بر ۲.۵ برابر شده است.

تولید سالیانه فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن گذشت

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه نهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

استان اصفهان با تولید ۴۵ درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات این استان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارد.

کد خبر 72938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =