تهران-نایروبی در مسیر جدید روابط اقتصادی

نعمت زاده: کنیا از ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری برخوردار است اما در درجه اول باید منافع و نیازمندی‌های دو طرف و از جمله شرایط تولید کالا، کیفیت و قیمت آنها در کنیا و ایران و نسبت آن با سایر کشورها را بسنجیم تا بتوانیم ارزیابی درستی از شرایط داشته باشیم و آینده مناسبات را برنامه‌‌ریزی کنیم

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به تلاش‌های ایران برای برقراری مجدد خط مستقیم پروازی میان تهران- نایروبی از تصمیم کشورمان برای برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی در کنیا خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محمدرضا نعمت‌زاده» در نشست خبری با رسانه‌های کنیا که در دفتر سفارت ایران در کنیا برگزار شد، در واکنش به پرسش خبرنگار بنگاه خبری KBC مبنی بر این که ایران تمایل دارد در کدام حوزه‌ها در کنیا فعالیت اقتصادی داشته باشد، این مطلب را بیان کرد. 

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری دارای ظرفیتی قابل توجه برای گسترش مناسبات است، اظهار داشت: راه‌اندازی مجدد خط مستقیم پروازی به این مسئله کمک شایانی می‌کند، ضمن اینکه با برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کنیا، زمینه آشنایی شرکت‌ها و تجار کنیایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران فراهم می‌شود و این امر در نهایت منجر به عقد قراردادهای مناسب خواهد شد.

نعمت‌زاده افزود: کنیا از ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری برخوردار است اما در درجه اول باید منافع و نیازمندی‌های دو طرف و از جمله شرایط تولید کالا، کیفیت و قیمت آنها در کنیا و ایران و نسبت آن با سایر کشورها را بسنجیم تا بتوانیم ارزیابی درستی از شرایط داشته باشیم و آینده مناسبات را برنامه‌‌ریزی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نمونه از امکان حضور سرمایه‌گذاران اقتصادی ایران در بخش کشاورزی کنیا با توجه به شرایط مساعد آب و هوائی و حاصلخیزی خاک این کشور خبر داد و توانمندی‌های کارخانجات و تولیدکننده‌های ایرانی برای مکانیزه کردن کشاورزی در کنیا و ایجاد ارزش افزوده و خرید محصولات تولید شده و فروش آن در بازارهای ایران و سایر کشورها را از جمله زمینه‌های مناسب همکاری دانست.

وی همچنین همکاری در زمینه تجارت و تولید محصولات شیمیایی و صنایع غذایی از جمله میوه را از مزیت‌های کشورمان در رابطه با کنیا ارزیابی کرد و کنیا را نیازمند به برخورداری از کارخانه‌های بیشتری در تولید محصولات لبنی دانست.

نعمت‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار «روزنامه استار» پیرامون ارزیابی وی از وضعیت فعلی روابط اقتصادی و تجاری ایران و کنیا و آینده آن پس از لغو تحریم‌ها، گفت: با وجود کمیسیون‌های اقتصادی، نیاز به تلاش بیشتر طرفین به ویژه مقامات و تجار کنیائی و ایرانی است که البته این فضا با توجه به نتایج مذاکرات هسته‌ای و امکان از سرگیری تعاملات بانکی بین دو کشور در مسیر مطلوب قرار خواهد گرفت.

وی بر پیگیری موضوع ارتقاء روابط دو کشور در همه زمینه‌های تجاری و صنعتی مورد علاقه طرفین تاکید کرد و گفت: برقراری تحریم‌ها مبتنی بر یک سوء تفاهم در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بوده است؛ هرچند این تحریم‌ها ضرباتی را بر پیکره اقتصاد ایران وارد کرد اما جمهوری اسلامی هیچگاه مشروعیتی برای تحریم‌های تحمیلی قائل نبوده است.

وی به قطع ارتباط بانک‌های اروپایی اشاره کرد و اذعان داشت: بر اثر تحریم‌های وضع شده بسیاری از کشورها و ملت‌هایی که روابط خوبی با ایران داشتند، مجبور به رعایت نظام تحریم‌ شدند، اما امروز با توجه به رفع تحریم‌ها، برقراری مجدد روابط مالی، بانکی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که به پرسش خبرنگار «روزنامه بیزینس دیلی» پاسخ می‌داد، گفت: من فکر می‌کنم تجار شما باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند و ما می‌توانیم در زمینه همکاری‌های فنی و نیز برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تربیت متخصصین با کنیا همکاری روزافزون داشته باشیم.

نعمت‌زاده همچنین تجارت چای و صادرات متقابل چای ایرانی و کنیایی را در زمره فعالیت‌های‌ مناسب میان دوطرف دانست که براساس شناخت از کیفیت و نوع متفاوت چای کشت شده در دو کشور در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای از سفر 20 سال قبل خود به کنیا و عدم تمایل برخی کشورهای اروپایی سهامدار پالایشگاه مومباسا برای مشارکت ایران در بازسازی آن، به حضور موفق کشورمان در عرصه‌های فنی- مهندسی در مناطق آسیای میانه و آمریکای لاتین اشاره کرد.

در ادامه این نشست، «هادی فرجوند» سفیر کشورمان زمینه‌های فعالیت صنایع و تجار کشورمان را مشارکت در پروژه‌های جاده‌‌سازی، ساختمان‌سازی، ساخت نیروگاه، تولید و یا صادرات دارو با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب نسبت به تولیدات سایر کشورها دانست و اظهار داشت: توانایی بالای کشورمان در تولید تجهیزات پزشکی به لحاظ اقتصادی علاوه بر به صرفه بودن آن به ارتقاء سلامت و بهداشت مردم نیز کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =