بالاترین میزان شناسایی مودیان جدید مالیاتی در دولت سیزدهم رقم خورد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بالاترین میزان شناسایی مودیان جدید مالیاتی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رخ داده است، شناسایی درآمدهای آنان در دستور کار است که به تامین مالی بودجه منجر می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، «سید احسان خاندوزی» امروز (شنبه) در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران اظهار داشت: باید به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی حرکت کنیم، این امر کوتاه شدن فرایندها، کاهش مفاسد مالیات ستانی و افزایش ضریب سلامت اداری را برای فعالان اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اصلاحات نظام مالیاتی را تا پایان دولت سیزدهم شاهد خواهیم بود، افزود: سال‌هاست یکی از دغدغه‌های سیاستمداران و اقتصاددانان حرکت از منابع غیرپایدار مانند نفت به سمت درآمدهای پایدار است و در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده است. سال های تحریم برای اقتصاد کشور نیز فرصتی برای بالابردن درآمدهای پایدار دولت شد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه امروز مستلزم گذر از دولت با درآمدهای غیرپایدار از محل خام فروشی به سمت دولت با درآمدهای مالیاتی پایدار هستیم، ادامه‌داد: با وجودی که در سال های تحریم شاهد حرکت کیفی در این حوزه نبودیم اما مقاومت هایی پیش روی این اصلاح ساختاری وجود داشت.

وی تاکید کرد: علاوه بر آنکه مالیات مصوب بودجه بین سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ وصول شد، تلاش های خوبی نیز با هدف افزایش تقویت منابع مالی دولت به درآمدهای مالیاتی انجام شد به طوری که سهم دولت از این محل از ۳۰ به بیش از ۴۰ درصد در ۱۱ ماه امسال رسیده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه مالیات ستانی عادلانه و رونق تولید را در نظام مالیاتی دنبال می کنیم، ابراز امیدواری کرد که این امر ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگر منافع دولت بر رونق تولید و تصرف بازارهای صادراتی باشد، منجر به مالیات ستانی می شود و نظام منافع کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وزیر اقتصاد افزود: سنت تاریخی درآمدهای غیرپایدار که سال ها در اقتصاد کشور وجود داشت، امروز به سمت مالیات ستانی و درآمدهای پایدار حرکت کرده است؛ از این رو هر قدر بخش تولید فربه تر ‌و شکوفاتر شود، می توانیم از این طریق به رشد واقعی اقتصاد دست یابیم.

وی ادامه‌داد: اتفاقات خوبی در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی و مالیات بر مجموع درآمد در این دولت عملیاتی شد و امیدواریم مجلس نیز قوانین مناسب دیگری با هدف تقویت بنیه درآمدی دولت از حوزه مالیاتی تصویب کند.

خاندوزی با اشاره به فرهنگ‌سازی بازیگران اجتماعی در نظام مالیاتی، گفت: مدیریت مقاومت ها و اعتراض ها در حوزه مالیات، نیازمند همراه کردن آحاد جامعه با سیاست های تحولی دولت است.

وی با بیان اینکه تعداد معدود فعالان اقتصادی سهم در پرداخت مالیات داشته‌اند، افزود: همکاری خوبی بین اتاق های سه گانه بازرگانی، تعاون و اصناف و سازمان امور مالیاتی وجود دارد. در همین مسیر بخش خصوصی به بلوغ خوبی رسیده است و نباید تصویر غلط در پیشبرد مسایل مالیاتی وجود داشته باشد.

کد خبر 72048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =