مدیرعامل صندوق  توسعه ملی از ورود این صندوق به حوزه فناوری های نوپدید خبر داد

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به جریان نقدی ۱۰ سال گذشته این صندوق و مطرح ساختن ایده‌ها و طرح‌های نفتی، از ورود صندوق توسعه ملی به حوزه فناوری‌های نوپدید خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، مهدی غضنفری در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با حضور محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، افزود: بررسی منابع ورودی و برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی در بازه سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در برخی سال‌ها جریان مالی مدیریت شده از سوی این صندوق به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در مجموع کل ورودی‌های صندوق توسعه ملی در این بازه حدود ۱۶۰ میلیارد دلار و جمع خروجی‌ها نیز حدود ۱۳۲ میلیارد دلار بوده است، بدین ترتیب در بازه‌ی زمانی حدود ۱۲ ساله، صندوق توسعه ملی چیزی حدود ۲۹۲ میلیارد دلار جریان نقدی ارزی را در اقتصاد ایران مدیریت کرده پس صندوق از این بابت یک بازیگر ارز تلقی می‌شود و باید سیاست‌هایش را با بانک مرکزی هماهنگ کند.

حضور صندوق توسعه ملی در بالادست نفت

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تقدیر و تشکر از دولت و مجلس درخصوص تلاش برای بازگشت منابع ارزی صندوق توسعه ملی، افزود: قصد داریم یک جریان مالی در اقتصاد ایران را از طریق صندوق توسعه ملی آغاز کنیم که عبارت است از سرمایه‌گذاری در بالادست نفت و افزایش تولید نفت و گاز ایران که امیدواریم هماهنگی‌های لازم در بین دستگاه‌های متولی در این زمینه به درستی و به سرعت طی شود.

وی معتقد است: افزایش تولید در بالادست صنایع نفت و گاز یک اقدام راهبردی و در جهت منافع ملی و مناسب است که صندوق توسعه ملی به طور ویژه در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.
غضنفری ابراز امیدواری کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام با ماده ۳ برنامه هفتم توسعه که به صندوق اجازه می‌دهد در بالادست نفت به عنوان یک نهاد مالی به اقتصاد کشور کمک کند، مخالفت نکند زیرا شنیدم یکسری مخالفت‌ها در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: صندوق یک نهادمالی است که حاضر است بخشی از منابع خود را در میادین جدید و مشترک سرمایه‌گذاری کند تا سایر کشورهای همسایه این میادین را تخلیه نکنند. اما عده‌ای با استدلال اینکه صندوق می‌خواهد جانشین شرکت ملی نفت شود با این اقدام مخالفت می‌کنند.

غضنفری ضمن تفاوت قائل شدن بین سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری گفت: بارها این نکته را یادآوری کرده‌ایم که بنگاه‌داری برای صندوق توسعه ملی یک سم مهلک است و قصد ما افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است و در واقع اقدام ما به سمت بنگاه‌سازی است نه بنگاه‌داری.

وی اضافه کرد: به طور کلی قصد ما این است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از منابع صندوق در حوزه نفت و گاز، ۲۰ درصد در حوزه معدن و ۱۰ تا ۲۰ درصد منابع نیز در سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شود. هیچیک از ٨۵ میلیون نفر از مردم ایران، عقب‌ماندگی در برداشت از چاه‌های نفتی مشترک را نمی‌پذیرد و انتظار دارند که این موضوع برطرف شود. حالا یک نهاد مالی اعلام ‌می‌کند آمادگی سرمایه‌گذاری در بالادستی نفت را دارد اما عده‌ای مخالفت می‌کنند و خود مردم این موضوع را قضاوت کنند.

رییس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: ما می‌توانیم بدون بنگاه داری روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به تولید کشور اضافه کنیم و منابع مالی را به سمت این هدف می‌بریم.

۲.۵ همت سرمایه‌گذاری در اپراتور هوش مصنوعی

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در سال‌های اخیر صندوق‌های ثروت دنیا به تدریج منابع خود را به سمت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوظهور برده‌اند و صندوق توسعه ملی کشور نیز نباید از این روند جا بماند و در این زمینه هم هدف ما بنگاه‌داری نیست و قصد نداریم به حوزه خرد وارد شویم و صرفا یک نهاد مالی باقی خواهیم ماند.

وی اظهار داشت: به طور خاص در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی و ملی به فناوری‌های نوظهور وارد شده‌اند و در برخی حوزه‌ها در عرصه جهانی پیشرو هستند. انتظار ما این است که بعد از انجام هماهنگی‌ها و مطالعات لازم، از سال ۱۴۰۳ در فناوری‌های نوظهور از جمله هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌ کنیم.
به اعتقاد غضنفری صندوق‌های ثروت‌های دنیا منابع خود را به سمت فناوری آورده‌اند که علت آن پتانسیل رشد بالا، بازگشت سریع سرمایه و علاقه‌مندی به پرتفوی متنوع است.

در پایان، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری ۲.۵ همتی در هوش مصنوعی کشور خبر داد و گفت سال ۱۴۰۳ فعالیت زیادی در این حوزه خواهیم داشت.

کد خبر 71805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =