منطقه‌گرایی رویکردهای تبعیض‌آمیز و یک‌جانبه را به چالش کشیده است

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: تقویت همکاری و ایجاد زیرساخت‌های پیشرفت و توسعه در میان مجموعه سازمان همکاری شانگهای اهمیت یافته است و منطقه گرایی و همگرایی اقتصادی با رویکردهای اصلاحی و تحول خواهانه در نظم موجود اقتصادی بین المللی همراه شده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، علی فکری در نخستین نشست کارگروه مشترک سرمایه گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تهران، اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری هشتمین نشست کارگروه سرمایه گذاری سازمان همکاری شانگهای با حضور نمایندگانی از تمامی کشورهای عضو سازمان در تهران هستیم.

وی گفت: برگزاری اولین رویداد رسمی سازمان شانگهای در زمینه اقتصادی در ایران بیانگر اراده سیاسی و ظرفیت فنی جمهوری اسلامی ایران برای تشریک مساعی با سایر کشورهای عضو در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های سازمان است و امیدواریم در این راه به عنوان عضو جدید خانواده شانگهای از حمایتهای دوستانمان برخوردار باشیم.

فکری با اشاره به اینکه، امروزه تقویت همکاری و ایجاد زیرساخت‌های پیشرفت و توسعه در میان مجموعه سازمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است، افزود: منطقه گرایی و همگرایی اقتصادی با رویکردهای اصلاحی و تحول خواهانه در نظم موجود اقتصادی بین المللی همراه شده و روندهای هنجاری ساختاری و رفتاری برآمده از نظم پس از جنگ دوم جهانی و جنگ سرد به مثابه پیشران رویکردهای تبعیض آمیز سیاسی قهرآمیز و یکجانبه را به چالش کشیده است.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: در این فضا دستاوردهای اقتصادی بسیاری از کشورهای عضو به صورت جداگانه و نیز در قالب همکاری مشترک ذیل چتر سازمان شانگهای مورد توجه فزاینده ناظران بیرونی قرار گرفته است به نحوی که این الگوی همکاری را عنصری مؤثر در فرآیند گذار مرکز ثقل قدرت بین المللی از غرب به شرق قلمداد میکنند.

رییس سازمان سرمایه گذاری ایران با تاکید بر این واقعیت که تقویت اعتماد گفتگو، دوستی همکاریهای عملی بلند مدت و راهبردی میان اعضاء سازمان اهمیتی بنیادین و روزافزون یافته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه نگاهی به اسناد و برنامه های اقدام مورد توافق کشورهای عضو نشان می دهد، یکی از الزامات تعمیق روابط اقتصادی و کارآمد ساختن فرآیندها و ساختارهای ایجاد شده و یا در حال ایجاد سازمان نهادینه سازی برنامه ها و اقدامات مشترک است.

وی گفت: مواجهه مستمر و همیشگی با امواج حمایت گرایی، ایجاد اختلال در زنجیره تأمین و تولید و سایر نوسانات اقتصادی و مالی که یکی از آثار آن کاهش جریان سرمایه گذاری است، حرکت منسجم و مستمر در مسیر تحکیم پیوندها و همگرایی را ضروری میسازد.

فکری با اشاره به اینکه، گفتگو و تبادل نظر در خلال برگزاری این نشست، پیرامون تشکیل مجمع سرمایه گذاران سازمان یکی از مصادیق این تلاش است که مطمئنا واجد دستاوردهای قابل توجهی برای همه طرف‌ها خواهد بود، افزود: ایجاد محیط مساعد برای سرمایه گذاری در محدوده جغرافیائی سازمان شانگهای یکی از محورهای مورد تأکید در سند راهبرد توسعه اقتصادی ۲۰۳۰ سازمان است که در تابستان گذشته به تصویب رسید.

معاون وزیر اقتصاد افزود: سازمان سرمایه گذاری ایران به عنوان متولی اصلی جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی آمادگی دارد در چارچوب همکاریهای دو و چندجانبه با سازمانهای همتای خود به تبادل نظر اشتراک تجربیات و تلاش برای تدوین برنامه اقدام سند راهبرد توسعه اقتصادی سازمان در بخش سرمایه گذاری بپردازد.

وی اظهار داشت: مکانیسم های مالی و بانکی که منجر به بسیج منابع مالی و افزایش سرمایه گذاری در پروژه ها میگردد، مورد توجه سازمان سرمایه گذاری است و ما آمادگی داریم ضمن معرفی فرصت ها و ظرفیتهای ایران در زمینه های مختلف مورد اهتمام اعضا در مسیر تعریف منافع متقابل برای طراحی و اجرای پروژه های مشترک حرکت کنیم.

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران گفت: یکی دیگر از موارد مهم همکاری در ارتباط با سند راهبرد توسعه فراهم ساختن زمینه ارتباط نظام مند و مستمر فعالان عرصه اقتصادی از جمله سرمایه گذاران کشورهای عضو است که برنامه ای در این قالب با هدف شبکه سازی و ایجاد بستر تعامل برای روز آینده در پارک علم و فن آوری پردیس تدارک دیده شده است.

معاون وزیر اقتصاد در پایان خاطرنشان کرد که شرایط خطیر کنونی حاکم بر مناسبات بین المللی ضرورت پایبندی هر چه بیشتر به اصول و اهداف بنیادین سازمان همکاری شانگهای را آشکار ساخته است و فرصت سازی از ظرفیت های بی نظیر اقتصادی کشورهای عضو، مسئولیت مهم و تاریخی ما برای ایجاد و تقویت صلح و ثبات و شکوفائی اقتصادی و رفاه برای ملتهای مان است و به هر میزان پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان ملتهای شانگهای تقویت گردد، نفوذ و مداخله خارجی، قلدری و یکجانبه گرایی و اقدامات قهرآمیز یکجانبه کمتر مجال بروز و ظهور خواهند یافت.

کد خبر 71785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =