توانایی بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تأمین مالی بنگاه‌ها

تحلیل گر بازارهای مالی معتقد است: صندوق‌های سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را تحت مدیریت دارند که می‌توانند در تامین مالی استفاده کنند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، سیدفرهنگ حسینی در گفتگویی با اشاره به اینکه نظام اقتصادی ایران بانک‌محور است، گفت: عمده تامین مالی در کشور از شبکه بانکی صورت می‌گیرد که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است. در شرق آسیا و در بعضی از کشورهای اروپایی، مانند ایران نظام مالی بانک محور دارند، اما در آمریکا نظام تامین مالی از بازار سهام، بازار بدهی و انتشار اوراق صورت می‌گیرد.

این تحلیل گر بازارهای مالی افزود: در ایران حدود ۱۲ سال پیش نظام بازار بدهی شکل گرفت و رشد کرد و امروز سهم بازار بدهی از تامین مالی به حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در سال‌های اخیر ابزارهای متنوعی برای تامین مالی از طریق بازار سهام از سمت سازمان بورس ایجاد شده است و در حال حاضر صکوک اجاره سهام و مرابحه سهام رشد خوبی کرده اند. در ایران تامین مالی دولت‌ها در گذشته از بانک مرکزی و بانک‌ها صورت می‌گرفت، اما امروز به سمت انتشار اوراق رفته ایم.

این فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر دو موضوع در نظام بانکی مغفول مانده است، اول تامین مالی برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها و دوم ایجاد سرمایه لازم برای واحدهای تولیدی جدید است. مورد اول از طریق نظام بانکی صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید از سمت بازار سرمایه ابزارهایی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها ایجاد شود. البته در بخش تامین مالی «سرمایه ثابت» سهم نظام بانکی وزن کمتری دارد و تسهیلات کمتری به این بخش پرداخت می‌کنند.

حسینی افزود: تامین مالی بدهی در بازار سرمایه بسیار سخت است و در این زمینه ابزارهای جدیدی راه اندازی شده است که یکی از این ابزارها تاسیس «شرکت‌های سهامی عام پروژه» است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما نظام بازار بدهی ایران توانایی قابل توجهی برای رشد دارد و در حال حاضر صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که عمده خریداران اوراق را تشکیل می‌دهند، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را تحت مدیریت دارند و این عدد می‌تواند افزایش یابد، در نتیجه سهم تامین مالی از بازار بدهی تقویت می‌شود.

کد خبر 70843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =