رشد تجارت و صادرات با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا/ دیپلماسی موفق دولت سیزدهم

معاون سابق اتاق تعاون ایران گفت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا یکی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم در افزایش تبادلات تجاری ایران با پنج کشور عضو این اتحادیه است که باید زیرساخت‌های مبادلات تجاری برای فعالان اقتصادی فراهم شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگویی درباره ثمرات موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا، اظهار داشت: اتحادیه اوراسیا با عضویت پنج کشور، جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری را شامل می‌شود که سالانه حجم وارداتشان ۳۸۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: سهم ایران از مبادلات تجاری با این کشورها حدود چهار میلیارد دلار است که یک میلیارد به صادرات و سه میلیارد تومان به واردات اختصاص دارد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران باید از ظرفیت تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا استفاده کند، گفت: در گذشته سهم کشورمان از مبادلات با این کشورها کم بود که باید از ظرفیت این توافقنامه به نفع صادرات در کشور بهره ببریم.

هدفگذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلار تجارت با اوراسیا

معاون سابق اتاق تعاون ایران ادامه داد: هدفی که در این توافقنامه تعریف شده رسیدن به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور است که ظرفیت کشورمان بالاتر از این رقم است و دست یافتن به این بازار شدنی است.

بائوج لاهوتی تاکید کرد: کشورهای عضو این اتحادیه نیازمند خدمات فنی و مهندسی، مسکن، محصولات کشاورزی و سایر موارد هستند که باید بازرگانان و فعالان اقتصادی اقدام به بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف کنند.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی فراهم شود، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه این قشر، تعرفه‌هاست که باید کاهش پیدا کند.

کارشناس اقتصادی افزود: تعاون یک بخش اقتصادی کشورمان است که تعاونگران می‌توانند از این بازار هدف به نفع کشور بهره‌مند شوند. طبق آمارها ۷۰ درصد محصولات کشاورزی را تعاونی‌ها تولید می‌کنند که می‌توان برای صادرات این محصولات به پنج کشور عضو اوراسیا اقدام کنند.

کد خبر 70334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =