آموزش؛ راهکاری برای مدیریت مصرف آب/ کاهش ۶۳درصدی بارش‌ها در پایتخت

وضعیت بارشی در استان تهران در فصل پاییز امسال مطلوب نبود و از طرف دیگر افزایش مصرف در پایتخت نیازمند اعمال روش‌های مدیریت مصرف است تا بتوان از این شرایط عبور کرد که یکی از راهکارهای مؤثر ارائه آموزش به شهروندان است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، میزان بارش‌های پاییزی در کل کشور چندان مناسب نبود و انتظار پاییزی پر بارش محقق نشده است. میزان بارش‌های کشور در هم‌سنجی با دوره بلندمدت ۵۵ساله کاهش ۳۳ درصدی داشته است. این وضعیت در برخی شهرهای کشور از وضعیت بدتری برخوردار شده که یکی از این شهرها تهران است.

روزهای اخیر بهزاد پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره وضعیت بارشی تهران گفته است: سومین ماه فصل پاییز با ثبت ۶.۶ میلیمتر بارش در حالی به پایان رسید که در استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین متوسط بلندمدت به ترتیب با کاهش ۶۳ و ۸۲ درصدی نزولات جوی مواجه بوده است.

آغاز طرح برخورد با مشترکان بد مصرف

همچنین محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم درباره وضعیت منابع آبی استان تهران پس از پاییز بی‌بارش امسال، گفت: با وجود پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بارندگی‌های پاییز امسال ۵۵ درصد نسبت به میانگین نرمال کاهش داشته و در چنین شرایطی برای تأمین آب استان تهران، مؤثرترین راه مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است.

وی در نشست قرارگاه مدیریت تنش آبی از آغاز طرح برخورد با مشترکان بد مصرف خبر داد و بیان کرد: طرح برخورد با بد مصرف‌های آب الزام قانونی دارد و شامل مشترکانی می‌شود که بیشتر از دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: خانوارهایی که تا الگوی ماهانه، آب مصرف کنند «خوش‌مصرف»، آن دسته از مشترکان که بین ۱۲ تا ۲۴ مترمکعب یعنی تا دوبرابر الگو مصرف کنند، «پرمصرف» و مشترکانی که بیش از دوبرابر الگو مصرف کنند «بد مصرف» هستند.

اردکانی تاکید کرد: مشترکان بد مصرف در مرحله نخست این طرح با اخطار، در مرحله دوم با قطع موقت آب و در مرحله سوم با محدودیت بیشتر مواجه خواهند شد و با اداراتی که مصارف بیشتر از حد مجاز دارند با استناد به مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری برخورد قاطع انجام می‌شود.

آموزش؛ راهکاری برای درست مصرف کردن

بر اساس این گزارش، یکی از راه‌هایی که برای اجرای صحیح مدیریت مصرف مورد تأکید است، آشناسازی مردم با راهکارهای درست مصرف بهینه است. در همین زمینه از سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان تهران طرحی را به مرحله اجرا کرد که بر اساس آن کارکنان آموزش‌دیده این شرکت به منازل شهروندان پر مصرف مراجعه کرده و آموزش‌های لازم در باره روش صحیح مصرف را به آنان آموزش می‌دهند.

اکنون و ب اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب منطقه ۲ تهران، از ابتدای پاییز تاکنون بیش از یک هزار و ۶۴۰ نفر از شهروندان محدوده تحت پوشش آبفای این منطقه با راهکارهای مصرف بهینه آب آشنا شدند.

بر این‌ اساس گروه کارشناسان آموزش همگانی آبفای منطقه ۲ باتوجه‌به میزان اثرگذاری ارتباطات چهره‌به‌چهره در تغییر نگرش و رفتار مشترکان، با حضور در مدارس، مهدهای کودک، سرای محلات، سازمان‌ها و ارگان‌های زیرپوشش به آموزش و ترویج فرهنگ مصرف آب در بین شهروندان پرداختند.

همچنین گروه همیاران آب با شناسایی مشترکان پرمصرف و بد مصرف باهدف کمک به اصلاح رفتارهای مشترکان و با مراجعه به آنان، شیوه‌های مدیریت مصرف آب را به این مشترکان آموزش می‌دهند و از مشترکانی که الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند با اهدای لوح، قدردانی می‌کنند.

مدیرعامل آبفای استان تهران همچنین ضمن دعوت شهروندان تهرانی به مشارکت در مدیریت مصرف آب، از شهروندان استان تهران درخواست کرد تا با کاهش ۱۰ درصدی مصارف خود و پرهیز از مصارف غیرضروری این شرکت را در تأمین پایدار آب استان تهران یاری کنند.

کد خبر 70280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =