برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با هدف تغییر مسیر تجارت کشور/ صادرات با محوریت دانش بنیان‌ها

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: تغییر مسیر تجارت کشور با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران «ایران اکسپو» به عنوان هدف دولت سیزدهم رقم می‌خورد.

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی ضیغمی امروز سه‌شنبه در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان بود، درباره غفلت از عدم توجه به بازار کشورهای افریقا، امریکای لاتین و شرق آسیا، اظهار داشت: در این نمایشگاه، کشورهایی که در سالهای قبل مورد غفلت واقع شده بودند مورد توجه ما قرار گرفته اند به طوری که تمرکز نمایشگاه امسال به این کشورها است و تاکنون استقبال آنهار چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی سه هزار تاجر برای نخستین بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم بیش از چهار هزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور داشته باشند.

ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بخش‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مقامات خارجی علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم با توجه به ظرفیت‌ها، میزبان ۴۰ هیات عالی رتبه و ۶ وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.

برنامه ریزی برای افزایش مقاصد صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، افزود: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که این امر می‌تواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار دهد و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای ایران را از میان بردارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: پایه‌های مستحکم صادرات دانش بنیان در حال بنا شدن است و نتیجه آن طی سال‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

ضیغمی اظهار داشت: این نمایشگاه مهم‌ترین رویکرد تجاری در جهت تحول وضعیت تجارت کشور است زیرا ما مقاصد صادراتی را متنوع خواهد کرد ضمن آنکه قصد داریم با تداوم این اقدامات، مقاصد صادراتی کشور را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی افزود: ما از یک کشور صادراتی که در حوزه مواد خام و نیمه خام متمرکز است به یک کشور صادرات دانش‌بنیان‌محور تبدیل خواهیم شد. در سال‌های آینده صادرات غیرنفتیِ واقعی و دانش‌بنیان اولویت اول کشور خواهد بود.

ضیغمی اضافه کرد: در افق ۵ ساله، دیگر دغدغه عوارض محصولات خام و نیمه خام را نخواهیم داشت و پایه‌های بسیار مستحکم در حوزه تجارت خارجی برای کشور شکل خواهد گرفت. در این راستا دیگر کشورها نمی‌توانند در مورد تهاتر و … برای ما تعیین تکلیف کنند بلکه وقتی ما دست برتر را داشته باشیم در مورد مدل صادراتی و… می‌توانیم تعیین تکلیف کنیم که هم اکنون این اتفاق در بخش بایوتکنولوژی، دارویی و… در حال رخ دادن است.

کد خبر 69717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =