صادرات ۶۰ هزار تن نخود رسمی از ایران به کشورهای همسایه

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران ضمن تأکید بر برتری سهم صادرات نخود رسمی نسبت به واردات آن گفت: طی هشت ماه ابتدایی امسال، حدود ۶۰ هزار تن نخود رسمی صادر و ۲۰ هزار تن وارد کشور شده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، داود لپه‌چی به قدمت ۱۵۰ ساله فرآوری نخود سیاه و تبدیل آن به لپه در ایران اشاره کرد و افزود: تبدیل نخود سیاه به لپه از کارگاه‌های خانگی آغاز شده و درحال حاضر حدود ۹۵ درصد فرآوری آن در آذربایجان شرقی و شهرستان آذرشهر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه لپه از نخود سیاه تولید می‌شود، عنوان کرد: نخود سیاه، نخودی به رنگ قهوه‌ای تیره است که طی فرآوری به لپه تبدیل می‌شود. حدود ۶۰ درصد نخود سیاه از طریق واردات و ۴۰ درصد از طریق کشت داخل به دست می‌آید. نخود سیاه از کشورهایی نظیر هند، اتیوپی و استرالیا وارد می‌شود و در کارخانجات آذرشهر تبدیل به لپه می‌شود.

به گفته رئیس انجمن حبوبات ایران بالغ بر ۱۵۰ کارخانه در شهرستان آذرشهر وجود دارد که فرآوری لپه را انجام می‌دهند.

لپه‌چی درباره اعتراض نمایندگان مجلس مبنی بر واردات ۶۰ درصدی نخود سیاه و همچنین گفته نمایندگان مبنی بر توان صد درصدی کشت نخود رسمی و نخود سیاه در کشور، بیان کرد: اشتباهی که متأسفانه به وجود می‌آید بین نخود سیاه و نخود رسمی (نخود آبگوشتی) است. ایران تولید کننده نخود سفید یا رسمی است و همیشه تولید نخود رسمی مضاعف بر صادرات صورت می‌گیرد. از ابتدای امسال تاکنون، حدود ۶۰ هزار تن نخود رسمی از ایران به کشورهای همسایه صادر شده است.

وی اضافه کرد: موضوعی هم که نمایندگان غرب کشور در مجلس نسبت به آن اعتراض داشته‌اند، واردات نخود رسمی است. کارخانجات آذرشهر و واردکنندگان تنها نخودی را وارد می‌کنند که تبدیل به لپه می‌شود. با توجه به کمبود آب، کشور با کمبود نخود سیاه یا همان لپه مواجه است.

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران با بیان اینکه در بهترین شرایط آبی کشور، ما توان تولید ۴۰ درصد از سهم نخود سیاه بازار را در کشور داریم، گفت: کشت این نخود دیمی است و بیشتر از ۴۰ درصد هم امکان کشت آن نیست. ضمن اینکه در حال حاضر کمبود نخود سیاه را هم در بازار داریم.

کاهش کشت نخود سیاه با خشکسالی و کم آبی در کشور

لپه‌چی درباره گفته دبیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر خروج ارز از کشور بابت واردات انواع کالای حبوبات، توضیح داد: توانمندی کشت نخود سیاه در کشور وجود دارد، اما باید به خشکسالی‌های پیاپی در ایران نیز توجه کرد. خشکسالی‌های چندسال گذشته سبب شده تا توانمندی کشت نخود سیاه در کشور کاهش یابد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا انتظار دارید با کم آبی، تولیدات کشاورزی در کشور کاهش نیابد، گفت: با توجه به اینکه هر سال بارندگی کاهش می‌یابد، تولید داخل در زمینه مصحولات کشاورزی هم کم می‌شود.

رئیس انجمن حبوبات ایران که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد با تأکید بر اینکه همیشه تلاش انجمن بر این بوده است که توانمندی در کشت محصولاتی نظیر نخود سیاه در کشور افزایش یابد، افزود: اما باتوجه به مصرف بالای حبوبات در کشور، این کالای حبوباتی وارد کشور می‌شود و از قدیم هم واردات آن به همین مقدار سهم وجود داشته است. ماهیت تولید نخود سیاه بیشتر از ۳۰ الی ۴۰ درصد نیست چرا که در ارتفاعات کشت می‌شود.

لپه‌چی در ادامه سخنان خود عنوان کرد که در استان کرمانشاه فقط نخود رسمی (نخود آبگوشتی) کشت می‌شود.

وی درباره صادرات محصول فرآوری شده نخود سیاه در کارخانجات آذرشهر گفت: صادرات لپه بسیار کم انجام می‌شود. با توجه به اینکه نخود سیاه با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و دولت بابت این کالا یارانه پرداخت می‌کند، صادرات آن کم است.

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران درباره دلیل این موضوع توضیح داد: هزینه صادرات بالاست و انجام آن برای صادرکننده مقرون به صرفه نیست. البته باید به این مورد هم اشاره داشت که این حجم از لپه در داخل کشور مصرف می‌شود.

لپه‌چی در پایان گفت: تنها کالای حبوباتی که از ایران صادر می‌شود، نخود رسمی است که از استان‌های غربی کشور به ویژه کرمانشاه و لرستان به عراق و پاکستان، ازبکستان و ... صادر می‌شود.

کد خبر 69705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =