وضعیت مازوت سوزی در کشور و تهران چگونه است؟

مازوت سوزی در حالی به تازگی به عنوان علت آلودگی هوای تهران مطرح شده که آمارها نشان می‌دهد مصرف مازوت در کشور کاهش یافته و در پایتخت نیز طبق اعلام رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، نیروگاه‌ها مازوت سوزی ندارند.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، هوای غبار آلوده تهران، تنفس هر شهروندی را به شماره انداخته به طوری که در برخی از روزها دیدن برج میلاد برای مردم تبدیل به آرزو می‌شود. این در حالی است که چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر، علت آلودگی شهر تهران مازوت سوزی دانست. او این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که «جعفر سالاری‌نسب» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تاریخ هشتم آذر ۱۴۰۲ اعلام کرده بود: «به هیچ عنوان در تهران مصرف مازوت نداریم و افرادی که چنین ادعاهایی را طرح می‌کنند، مستندات خود را ارائه کنند.»

داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: «چند روز اخیر مطالبی در سطح جامعه منتشر شده که علت آلودگی هوای تهران را مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران و اطراف آن اعلام می‌کنند. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.»

وی می‌گوید: «نیروگاه منتظرالقائم کرج هم تاکنون فقط گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است.»

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز گفته بود «در تهران برای تامین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود و از ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۶ نیروگاه‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت دارند و نیروگاه‌ها در مراکز پرجمعیت از سوخت گاز یا گازوییل استفاده می‌کنند.»

طبق آمار، مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها از ابتدای سال تا سوم آذرماه به نسبت سال گذشته کاهش داشته، به‌طوری که مصرف نفت گاز و نفت کوره در سال ۱۴۰۱ به ترتیب برابر پنج میلیارد و ۲۵ میلیون لیتر و سه میلیارد و ۴۳۰ میلیون لیتر بوده و این اعداد در سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون لیتر و سه میلیارد و ۴۰ میلیون لیتر رسیده است.

وضعیت مازوت سوزی در کشور و تهران چگونه است؟

آمار شرکت ملی گاز نشان می‌دهد که مصرف گاز طبیعی در کشور به‌ویژه در صنایع بالاتر رفته است، به‌طوری که در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ مصرف گاز رشد ۱۳.۶ درصدی را تجربه کرده و به ۹۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین در بخش خانگی نیز رشد مصرف برابر با ۳.۵ درصد بوده و به ۲۵ هزار و ۲۵۷ میلیارد و ۳۵۳ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وضعیت مازوت سوزی در کشور و تهران چگونه است؟

وضعیت مازوت سوزی در کشور و تهران چگونه است؟

طبق آمار، مصرف گاز با سرد شدن هوا افزایش می‌یابد و با توجه به این که اولویت سوخت رسانی با شبکه خانگی است و گاز صنایع در دوران پیک مصرف قطع خواهد شد و صنایع مجبورند از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند. علی اکبر عنایتی کارشناس اقتصادی معتقد است" اگرچه آلودگی هوای تهران به دلیل مازوت سوزی نیست اما استفاده از سوخت‌های جایگزین به جای گاز، برای کشور عدالنفع‌هایی دارد چنانچه طبق آمار، فقط در زمستان ۱۴۰۰ بیش از هفت میلیارد لیتر مازوت سوزانده شد که عدالنفع آن برای کشور ۳.۳ میلیارد دلار است."

وضعیت مازوت سوزی در کشور و تهران چگونه است؟

کد خبر 69626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =